Railnet

Odliatky a formy II. – (roz)delená forma

Modelovanie | Marian , 03. 07. 2007 (46761 zhliadnutí)
Na verejnom modulovom stretnutí v Modre 2007 sme sa zoznámili s človekom, ktorý je profesionálny modelár (a že aký zmysel má jazdenie pre verejnosť...). Teda niežeby sa živil železničným, alebo plastikovým modelárstvom, ale je modelár – vývojár. Vyrába pre rôzne firmy prototypy (tuning áut, motokáry, ultralighty...) Ponúkol nám, že sa vzájomne môžeme u neho v dielni učiť. On nás spracovanie plastov a my jeho železnice.

Takáto super ponuka sa neodmieta, ale okamžite využíva a tak sme sa začali u Petra stretávať. Najprv na kus reči (snovali sme plány) a potom sme sa pustili do práce. Keďže čímsi treba začať, voľba padla na zaformovanie lokomotívy T 334 v mierke H0. Postup práce Vám najviac ukážu fotografie s popisom:

T 334 a v pozadí vzor formy zo silikónu
T 334 a v pozadí vzor formy zo silikónu.

V prvom rade je treba prekryť plochy, kam nemá zaformovacia
V prvom rade je treba prekryť plochy, kam nemá zaformovacia hmota zatiecť (skrz otvory, priestor medzi madlom a skriňou vozidla...

Prekrytie nežiadúcich otvorov sa robí voskom
Prekrytie nežiadúcich otvorov sa robí voskom (napríklad včelím), bežne používaná plastelína s niektorými silikónmi reaguje a na mieste styku silikón povrchovo nevytvrdne.

Nežiadúce otvory vytmelené,
Nežiadúce otvory vytmelené, T 334 položená na podložke budúcej formy

systém narysovať, narezať a odlomiť
Formu stačí veľmi rýchlo vyrobiť napríklad z „klasických“ výstražných tabuliek – systém narysovať, narezať a odlomiť.

Kolmosť zaistili kovové závažia...
Kolmosť zaistili kovové závažia...

steny navzájom a k podložke prilepiť
... a potom už stačilo iba steny navzájom a k podložke prilepiť tavným lepidlom.

T 334 sme zavesili na drievko
T 334 sme zavesili na drievko dlhými skrutkami tak, aby pod kabínou bolo cca 0,5 cm a nad cca 1 – 2 cm priestoru.

Materiál na výrobu formy
Materiál na výrobu formy – 2 komponenty zmiešať v mierke 100:10.

Váženie prvej zložky.
Váženie prvej zložky.

Opatrné pridávanie druhej zložky
Opatrné pridávanie druhej zložky (digitálna váha s presnosťou na gram je veľkým prínosom).

Premiešanie oboch zložiek
Premiešanie oboch zložiek – pri miešaní sa do hmoty dostane veľa bubliniek.

Vymiešaná hmota
Vymiešaná hmota - s bublinkami :-).

Aby sa odstránili bublinky
Aby sa odstránili bublinky, miska s hmotou sa vloží do nádoby, z ktorej vyčerpáme vzduch. Ideálne je, ak dokážeme dosiahnuť podtlak blížiaci sa 0,3 (normálny tlak je cca 1 atm). Tu sme mali k dispozícii profi vákuovú pumpu, ale mnohý modelári používajú ručné pumpy, alebo chladničkové kompresory. Nádoba (recipient) z ktorej sa odčerpáva vzduch je vyrobená z nerezového minisuda na pivo.

zo silikónu unikajú bublinky
Fascinujúci pohľad do recipienta cez priezor, zo silikónu unikajú bublinky – žiadne penidlo sme nepoužívali.

môžeme hmotu naliať
Po „vypenení“ bubliniek môžeme hmotu naliať do formy.

hustota zarobeného silikónu
Tu je vidieť hustota zarobeného silikónu. Odlievaciu hmotu nelejte až po vrch !

Po naliatí
Po naliatí putuje celá forma do suda na odbublinkovanie.

Unikajúce bublinky
Unikajúce bublinky - tu je vidieť dôvod, prečo sa neleje hmota po vrch, pri odbublinkovaní by veľa hmoty „vykypelo“.

skontrolujeme formu
Po odbublinkovaní vyberieme a skontrolujeme formu...

dolejeme zvyšok
...dolejeme zvyšok a znovu vložíme do vákua odbublinkovať.

Medzivýsledok našej práce
Medzivýsledok našej práce. Už len čakať na vytvrdnutie cca 6 hodín. Tvrdnutie je možné urýchliť prehriatím na 50 stupňov Celzia, avšak vtedy prichádza k oveľa väčšiemu zmršteniu formy, ako pri tvrdnutí pri izbovej teplote.

T 334 v (akváriu) silikóne
T 334 v (akváriu) silikóne – ako ju dostať von....

odstrihneme prebytočné silikónové „závoje“.
Najprv odstrihneme prebytočné silikónové „závoje“.

začneme narezávať
A začneme narezávať - najprv asi do polovice vzdialenosti medzi okrajom a časťou, ktorá bude tvoriť deliaci rovinu, v našom prípade spodok skrine vozidla.

Rez sa najprv vedie cik – cak
Rez sa najprv vedie cik – cak, aby neskôr forma sama zapadla (druhé riešenie je do formy zaliať vodiace elementy – možno vyskúšame nabudúce).

je potrebné narezať celý obvod
Samozrejme, že je potrebné narezať celý obvod.

Potom nastáva tanec štyroch rúk
Potom nastáva tanec štyroch rúk – treba pôvodný rez opatrne roztvárať a skôr pichaním narezať silikón po zaformované kopyto (zaformovaný predmet).

Takto to vyzerá v štrbine rezu.
Takto to vyzerá v štrbine rezu.

je možné stiahnuť vrchnú časť formy
Potom je možné stiahnuť vrchnú časť formy (to znamená tú, ktorá je „navlečená“ na kopyto).

Vonkajšia časť úspešne stiahnutá
Vonkajšia časť úspešne stiahnutá, ešte vytiahnuť vnútro...

Vonkajšia časť formy
Vonkajšia časť formy.

Opatrné vyťahovanie jadra
Opatrné vyťahovanie jadra – pôjde to?

občas pomôže do štrbiny fúknuť tlakový vzduch
Tak ľahko to nepôjde... občas pomôže do štrbiny fúknuť tlakový vzduch.

vysekneme rúrkou dieru
Tlakový vzduch nepomohol, tak sme sa rozhodli, že do stredu jadra vysekneme rúrkou dieru a cez ňu natlačíme vzduch a vodu do štrbiny.... operácia sa podarila a voda sa dostala medzi jadro a kopyto, ale i tak sa jadru nechcelo von.

do vnútra jadra sme vyrezali kónickú dieru
Petrov otec (tiež modelár) nám poradil, aby sme do vnútra jadra vyrezali kónickú dieru, aby sa silikón mal kam stlačiť.

úspešne sme vytiahli jadro
Rada pomohla a my sme úspešne vytiahli jadro. Zistili sme, že príčinou našich problémov pri vyťahovaní jadra bol vnútorný ozub cez ktorý sme nemohli jadro vytiahnuť.

Hneď začerstva sme sa rozhodli urobiť prvý odliatok. Jozef vytiahol polyuretán a odvážením kopyta zistil, že potrebujeme cca 15g (takže zarobil cca 20).

Jozef zarába polyuretan
Jozef zarába polyuretan – jedna zložka...

druhá zložka
....druhá zložka (ak by fotka rozprávala, počuli by ste Jozefa frflať, že váha, ktorá váži s presnosťou 2, alebo 5g je na nič, ale lepšia po ruke nebola. Musíme kúpiť presnejšiu váhu...).

liatie do formy
Opatrné liatie do formy...

pricapenie druhej časti – jadra
A po „vyklepaní“ bubliniek pricapenie druhej časti – jadra.

Vytláčanie prebytočného polyuretánu.
Vytláčanie prebytočného polyuretánu.

jadro sa vytláča von
Pri pohľade na formu sme zistili, že sa jadro vytláča von - pláva...

nastúpili improvizované kuchynské prostriedky
... takže nastúpili improvizované kuchynské prostriedky.

Teraz už nič, iba čakať, čo z nášho pokusu vyjde, spokojne sme odišli na kofolu... O cca 22:00 mi volá Jozef: Asi to bude predsa len odlievať tiež vo vákuu – v bočniciach vznikli 3 bubliny, asi tam budú diery... Na druhý deň sa schádzame na krúžku, aby sme vytiahli prvý odliatok.

Odliatok po stiahnutí vrchnej časti formy.
Odliatok po stiahnutí vrchnej časti formy.

dvojmužné vyťahovanie jadra
Po stiahnutí vrchnej časti formy sme opäť dvojmužne vyťahovali jadro...

Vnútro skrine po vytiahnutí jadra
Vnútro skrine po vytiahnutí jadra.

Prvý (aj keď nekvalitný) odliatok
Prvý (aj keď nekvalitný) odliatok. Vrch kabíny bol lepkavý – buď sme dali málo druhej zložky, alebo sme roztok málo vymiešali...

Takto dopadol náš prvý dotyk s profesionálnymi materiálmi a profesionálnym vybavením pracoviska. Zistili sme, že bez presnej váhy a vákuovačky sa kvalitné odliatky robiť nedajú a rovnako aj improvizácia kvalite nepridá... Tento krát sme narýchlo použili na zaformovanie skriňu T 334 – bola po ruke a mali sme ako porovnávať kvalitu (totiž všetky známky nekvality boli určite našou vinou...) Nabudúce Vám ukážeme, ako sme pokročili v našom „štúdiu“ školy odlievania pri ukážke postupu od fotky k modelu.


Marian Pavúk Paulini & spolužiaci...

Súvisiace články:
Odliatky a formy I.
Súvisiace články:
Odliatky a formy III. – bočnica M262 (23.01.2009)
Odliatky a formy 1. (23.01.2007)
[Akt. známka: 3,49 / Počet hlasov: 53] -      + 

Pridať nový komentár

palči 06.07.2007 11:00:45

skvelý článok, či skôr reportáž a zároveň výborne vysvetlený postup. takže máte odo mňa veľkú pochvalu.

Reagovať

ahriman 06.11.2007 15:33:14

velmi dobry a informativny clanok. rad by som sa este spytal na ten spominany polyuretan. mohli by ste prosim, blizsie ozrejmit o aky material sa jedna, idealne aj kde ho dostat? vopred dakujem

Reagovať

tax 21.01.2008 11:47:45

?

tomuto mám rozumieť tak, že sa tu, neďaleko ba budú rodiť odliatky pre modelárov ? tož držím palce, nech sa vám darí.

Reagovať

milan 24.02.2008 22:55:06

polyuretan

mna ako modelara by tiez velmi zaujimali podrobnosti o tom polyuretane. ako sa vola, znacka, kde sa to da zohnat a aj cena ak to nieje tajomstvo. p.s.:nevadil by ani kontakt na toho pana co to robil aby som sa popytal aj ine podrobnosti. dik za odpoved.

Reagovať

erik 27.07.2010 21:07:05

kompresor

dobrý deň. chcel by som vás poprosiť o radu pri stavbe vákuovej komory. nakolko rád odlievam tak moje diela sú vždy plné bublín a ten váš vákuovač ma uplne dostal. mám kompresor z chladničky a sud by sa tiež vedel zriešiť. dalej som si všimol že v článku s galériou používate hmotu elbata a ja ju neviem nikde zohnať. na firemnom webe nikto nereaguje. dakujem erik

Reagovať

Pridať nový komentár