Railnet

Martinov most pre Zorana a Pavúka

Modelovanie | Marian , 01. 04. 2008 (10177 zhliadnutí)
mostNa jesennom modulovom stretnutí v Hôrkach sme so Zoranom obdivovali most na Martinovom rozrobenom module. Keď sme sa dozvedeli, že výrobcom mosta je majiteľ modulu, Martin sa nás už nezbavil. Krúžili sme okolo neho ako osy okolo tureckého medu dovtedy, kým nám neprisľúbil, že nechá vyleptať mosty aj pre nás...


most
Martinov most a modul na akcii v Hôrkach.

Tak, ako v skutočnosti, aj Martin vyrábal most na mieru. Most je totiž segmentový a jeho dĺžku je možné upravovať o dĺžku segmentu. Po dohode a „záväznej“ objednávke sme netrpezlivo očakávali dodávku. Martin nám sľúbil, že do konca roku by mal dodávku stihnúť. Termín naozaj stihol a onedlho po dodaní leptov nám poslal aj výborný návod na stavbu, takže nám nič nebránilo (okrem nedostatku vlastného času), aby sme sa pustili do stavby.

most
Nič nepoteší viac, ako lept s vlastným menom, alebo prezývkou :-) ....

most
Prvé dve strany podrobného návodu.

Nasledujúce riadky budú určené nielen na vychválenie dobrej stavebnice mosta (určite si to zaslúži), ale aj rady a postup, ako takýto projekt zvládnuť...

Úvod pre váhajúcich a začiatočníkov

Pre mnohých modelárov a hlavne začiatočníkov sú zaujímavé otázky ako napríklad, čím lepty spájkovať (spájkovačka), aké tavivo (chémiu) používať a akou spájkou spájkovať.

Začiatočník po prečítaní rád na webe dospeje občas k rozporuplných informácií a hlavne zneistie. Pravdou však je (ako takmer pri všetkých činnostiach), že ten, kto to vie, urobí zázraky aj na „kolene“ a tomu, kto je „ľavý“ nepomôže ani náradie zo zlata. Ale ako TO vedieť?
Nič iné nepomôže viac, ako tréning. Chce to iba spájkovať a spájkovať a spáj.....
Veľkú výhodu majú tí, ktorí sa predtým venovali elektronike. Tí, čo predtým nebastlili elektroniku by mali začať podobne. Takto začínajú aj deti u nás na krúžku. Najprv si zoberú 6 ks asi 5 cm dlhých medených drôtikov hrubých asi 0,5mm. Z týchto drôtikov sa pokúšajú zospájkovať mriežku (9 spojov) – čím menej spájky na spoji, tým lepšie. Po zospájkovaní mriežku uchopíme naprieč za dva spoje a ťaháme tak, aby sa mriežka zdeformovala pretiahnutím. Ak spoje vydržia, je dobre, ak nie, spájkuje sa znovu. Ak toto začiatočník zvládne postupuje sa ďalej zospájkovaním trojbokého ihlanu. Potom nasleduje tréning spájkovania drôtu na plech, dvoch plechov navzájom... Vždy ide o to isté spojiť dva dielce tak, aby dobre držali s čo najmenej spájky. Výrazne pomáha dielce najprv prešmirglovať, potom naniesť tavivo, naniesť tenkú vrstvu spájky a potom dielce priložiť k sebe a prehriatím spojiť.

Na spájkovanie môžeme použiť „klasickú“ pištolovú spájkovačku, stáloohrevnú mikropájku, alebo plynovú spájkovačku. Každá má svoje výhody a nevýhody, ale hlavne je dôležité vedieť s tou, ktorú používame poriadne narábať... Skúste si prácu so všetkými a potom si vyberte tú, s ktorou sa Vám pracuje najlepšie.

Voľba pomocnej chémie je podobného charakteru. Niekto pracuje výhradne iba s kolofóniou, niekto používa kolofóniu rozpustenú v liehu, alebo neutrálnu spájkovaciu kvapalinu a v poslednom čase si veľa spájkovačov obľúbili spájkovaciu pastu. Každý druh má svoje výhody a nevýhody, je ťažké určiť čo rozhodne áno a čo nie, najlepšie je skúsiť...

most
Spájkovacia pasta (dá sa dostať napríklad v Hornbachu), vľavo je staré a vpravo nové balenie, funguje výborne, ale Pozor obsahuje chlorid zinočnatý!

Na spájkovanie väčšina z nás používa spájku v zložení Sn60Pb38Cu0,75 + tavivo – tzv. trubičkový cín. Táto spájka má teplotu tavenia cca 180 -190 stupňov. Podľa odporúčaní EU sa postupom času (niekde som dokonca čítal, že už v tomto roku) majú prestať používať a tým aj predávať spájky s obsahom olova. V predaji sú už spájky v zložení Sn95,5Ag3,8Cu0,7 + tavivo. S rovnakým zložením je možné kúpiť aj „pastoidnú“ spájku (prášková spájka rozmiešaná v tavive). Táto spájka je výborná napríklad na pospájkovanie dielcov.
Spájky bez olova majú vyššiu teplotu tavenia – cca 210 – 220 stupňov. Túto na prvý pohľad nevýhodu môžeme skvele využiť. Totiž najprv si zospájkujeme model so spájkou s vyššou teplotou tavenia a na dokončenie použijeme spájku s nižšou teplotou. Predídeme tým rozpojeniu už prispájkovaných častí...

most
Vľavo „pastoidná“ a vpravo trubičková bezolovnatá spájka.

Ako zložiť most

Ak sme sa rozhodli, aké spájkovačky a materiál použijeme na zloženie mosta, nič nám nebráni začať...
Na prácu potrebujeme bežné veci ako pinzety, ihlové pilníky, klieštiky a ako vždy kopu času a trpezlivosti.

most
Každá stavba so stavebnice začína prípravou dielcov. Na oddelovanie dielcov niekto používa skalpel, niekto špeciálne kliešte, ale ja som v poslednom čase začal používať obyčajné detské nožnice. Sú malé, ostré a pomerne lacné, takže ak sa poškodia – otupia, tak si jednoducho kúpim nové...


most
Aj drobné dielce išli vystrihnúť bez problémov. Ide hlavne o nepoškodenie dielcov. Zvyšky prepojovacích „mostíkov“ sa upiľujú pilníčkami...


most
Oddelené dielce.


most
Pred spájkovaním si musíme ohnúť konzoly lávok pre peších. Kto nemá ohýbačku (vrelo odporúčam), ten na ohýbanie použije pinzety, modelársky zveráčik, alebo jemné ploché kliešte.

Po naohýbaní dielcov môžeme začať spájkovať. Túto časť radím spájkovať spájkou s vyšším bodom tavenia. Postupujeme tak, ako som už naznačil. Prebrúsiť pospájkovať, spojiť...

most
Na stojiny najprv naspájkujeme nitovanie.


most
Po zospájkovaní môžeme stojiny prečistiť. Na čistenie členitých dielcov používam brúsne „pero“. Ide o zväzok sklenných vlákien, ktoré sa vkladajú do rúčky, ktorá má mechanizmus postupného vysúvania. Takéto „pero“ sa dá kúpit v potrebách pre rádioamatérov. Ako vždy, ak je niečo dobré, tak má aj nevýhody... Po brúsení po okolí (a prstoch) ostanú drobné kúsky ostrých sklenených vlákien... Preto po brúsení treba okamžite pracovnú plochu poutierať vlhkou handrou a ruky a brúsený predmet opláchnuť vodou.


most
Potom prispájkujeme na obe stojiny všetky konzoly lávky pre peších.

most
Teraz nastáva príležitosť vymeniť spájky. Zvyšok môžeme spájkovať so spájkou s nižším bodom tavenia. Na obrázku je k stojinám prispájkovaná spodná mostovka.


most
Pokračujeme prispájkovaním hornej mostovky...


most
a na koniec prispájkujete na spodnú mostovku zosilňovacie pásy, ktoré zakryjú spoje.


Týmto by sme mohli byť spokojní, lebo most je krásny a zostava nám išla rýchlo a v pohode, ale najpiplavejšia práca nás ešte len čaká....

most
Najprv si naohýbame lávku a zábradlie a prispájkujeme ku konzolám.


most
Potom prispájkujeme bočný uholník...


most
A máme most takmer hotový.


most
Ale nakoniec zlatý klinec programu. Ohýbanie a spájkovanie uholníkov pre stoiny zábradlia. Veľkosť uholníku dokumentuje obrázok....


most
Uholníčky treba naspájkovať na pásky plechu zábradlia. Na hornej strane umiestnenie naznačujú červené šípky - už sa teším, čo bude na toto spájkovanie hovoriť Zoran, ktorý má most dvakrát dlhší.... :-)


Čo ešte zostáva? Náter, patina, výroba pilierov a osadenie mosta.
Ale to - ako vždy :-) nabudúce.

Marian Pavúk Paulini

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 3] -      + 

Pridať nový komentár

radim pánek 01.04.2008 14:02:59

prodej leptu

dobrý den, most vypadá skvěle, chci se zeptat jestli je možné jej někde koupit nebo objednat, myslím tím lept mostu. děkuji a přeji hodně zdaru.

Reagovať

pavuk 01.04.2008 14:19:35

zakúpenie stavebnice mostu

zatiaľ most nie je možné kúpiť, ale keďže väčšina z tých, ktorí most videli samozrejme oň prejavila záujem, tak tvorca (výrobca) mosta sľúbil, že by ho začal časom predávať nielen kamarátom.... ale potrebuje na to ešte trošku času aby dotiahol veci tak, aby prípadných záujemcov hneď zo začiatku nesklamal (dodacími lehotami, kvalitou, návodom, cenou....). ak by mal niekto seriózny záujem, môže napísať svoju požiadavku na most na mail redakcie (redakcia@railnet.sk) a my správu prepošleme. takto bude mať aspoň martin kontakty na prvých potenciálnych odberateľov a v prípade rozbehu výroby ich hneď môže prednostne osloviť... kontakt zatiaľ nechce zverejňovať, aby na neho v príprave projektu(ov) nebol vytváraný neprimeraný (ná)tlak..

Reagovať

zoro 01.04.2008 13:27:23

pekne si to zdokumentoval

ahoj pavúk, musím ťa pochváliť ! tento príspevok je napísaný presvedčivo a pedagogicky, ako si nás všetkých už vlastne pri tvojich článkoch navykol. takže ty už máš mostík hotový (alebo aspoň zospájkovaný) ! zase si ma predbehol. a ja som vystriedal časový stres z dokončenia traťových modulov do termínu zákup 2008, za stres s vypĺňaním daňových priznaní. ale konečne je po 31.03. a ja mám pohodu. môžem sa pustiť do tak dlho odkladaného písania reportáži o tillig prestavníkoch ako aj doťahovania ďalších zanedbaných vecí. tak teda modelárčeniu zdar ! bye zoro

Reagovať

berco 02.04.2008 22:08:59

mierka

neviem, ci som iba nepozorny, ale nevsimol som si zmienku o mierke, v ktorej je most spraveny. ako vas poznam, je to asi tt. v pripade, ze to je pravda, uvazuje autor aj o verzii pre h0? bola by skoda, kedy sa takyto krasny doplnok robil iba v jednej mierke, co bohuzial nie je az taky zriedkavy jav. vdaka.

Reagovať

pavuk 02.04.2008 22:38:36

mierka

áno, poznáte ma asi dobre :-), lebo ako ja, tak aj zoran je tt-čkár, ale máte pravdu, že som to asi do príspevku napísať mal (polepším sa...). otázku iných mierok sme s martinom neriešili (nebolo z nášho pohľadu prečo, lebo martin je tiež tt - pozitív), ale je to dobrá otázka hneď na začiatku, takže bude tlmočená ... a určite si to tu prečíta aj martin :-)...

Reagovať

františek šováry 05.04.2008 15:43:43

mal by som otázku: plánuje sa alebo dalo by sa objednať tento krásny most aj v n-ku? ja osobne by som mal záujem.

Reagovať

Pridať nový komentár