Railnet

Bernolákovo október 2016 - stretnutie TT modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 23. 10. 2016 (2258 zhliadnutí)

Tento piaty (5.) ročník bol výnimočný:

  1. krásny layout (ešte by sme našli miesto na ďalšie moduly, ale už sa rapídne zmenšuje),
  2. krásne moduly (už sú skoro všetky zelené a nie len, len zelené),
  3. GVD, ktorý som v Tomášove nedal sám (teda dal, ale bolo toho veľa)
  4. v nákladnej doprave sme mali najviac vozňov ako Bernolákovo malo (130 vozov a 530 kartičiek na obehy)
  5. bol krátky, ani som si nevšimol a bola nedeľa.

Tento ročník sme posunuli na nový termín, viac do jesene. Mal som obavy, či nebude mokro a zima, nie kvôli mne, ale kvôli našim modulom a mašinkám. Ale aj počasie nám prialo. Aj pri vykladaní aj pri balení našich prepravných prostriedkov.

Pred letom, keď Boco začal stavať plán moduloviska, mali sme všetci organizátori pocit, že bude málo modulov a či vôbec stretnutie robiť. Akože jasné, že robiť. Minulý rok boli aj chalani zo Žiliny a aj Kokavy. Tento rok sme mali byť "sami" z Bratislavy. Nakoniec to vypálilo skoro opačne. Prišli chalani z Moravy a Čiech, ba aj Žilinčania požičali 9 modulov. Boco začal mať príjemný problém ako sa do miestnosti pomestiť, aby aj tentokrát požadovaná verejnosť mala priestor pre potulky okolo modulov. Vytvoril asi 21 verzií moduloviska.

Čo sa mne páčilo, že každá stanica bola chránená vjazdovým návestidlom. T.j. okrem toho, že moduly majú krajinu, sme sa posunuli aj v tomto smere. Musím len napísať, že moje Viessmanny ma hnevali a nechceli sa niekedy prehadzovať. Asi 5 krát som im musel dohovárať, čo bolo pre mňa nepríjemné.

K stretnutiu citujem Boca z emailu:

  1. Napriek väčšiemu layoutu sme boli schopní - ako je už zvykom - ho čiastočne postaviť a pozapájať ešte v prvý deň. Vzhľadom na len 4-dňové stretnutie je to aj nutné. Grafikon sa taktiež ako po minule roky začal jazdiť v piatok ešte pred obedom.
  2. Na začiatku sme nasadili tempo 1:4, ako bol grafikon zostavený, ktoré sa po krátkom čaše prevádzky ukázalo ako veľmi rýchle a čas sa znížil na polovičný 1:2. Až po posílení služby v Tomášove na dve osoby sme mohli čas dať na 1:3. Problém bol aj v návrhu layoutu, kde do väčšej časti trate viedla z Tomášova len jedna koľaj. Prvý nástrel layoutu bol hotový už začiatkom augusta a nikto si tento nedostatok neuvedomil :-)
  3. Rozdelenie turnusov na 4 hodinové bloky bol dobrý nápad, meškania vlakov sa každé 4 hodiny vyrovnávali zastavením času a dobehom vlakov do určených staníc. Turnusy treba do budúcna vyvážiť počtom manipulačných a osobných vlakov. Pomer 4 Mn:2 Os pri tomto stretnutí sa ukázal ako nevhodný.
  4. Layout bol až na úsek odbočka Obora - Muráň krásne zazelenený, čo dodávalo jazde po trati ten správny šmrnc. Tým by som sa chcel aj ospravedlniť účastníkom za zaradenie nefunkčných modulov do layoutu. Nabudúce už budem opatrnejší pri výbere modulov a tieto nové moduly budem zaraďovať až po dôkladnej kontrole funkčnosti.

Ako som už písal, v Tomášove bolo husto, ale maximálne som sa vyhral. GVD bol zaujímavý (pošta, delenie rýchliku, úvrate osobných vlakov, veľa manipulačných vlakov - pre mňa dobre). Na druhú stranu bol GVD veľmi prepchatý a nebolo veľa priestoru na zotavenie sa a posun nákladných vozňov. Problémy, ktoré opisuje Boco sme ale vyriešili. Nakoniec sme slúžili v Tomášove dvaja a manipulačné vlaky sme tvorili maximálne 10-nápravové, ako pôvodne aj Vraťo zamýšľal. Tým sa skľudnila preprava, život na odbočnej trati bol pohodový a bolo čo voziť. Tento ročník slúžil Vraťo v skrytej stanici Jurajov dvor (JD). Marián prehlásil: "Keď si si Vraťo vymyslel husté GVD, tak si ho teraz kŕm z sst. JD." A  dobre urobili. Vraťo si to užíval. Čo bol opäť problém, boli vozy do Nitrianskeho pravna (NP). Aj keď som ich naplánoval 80 pre NP, tak boli niekde roztrúsené a "hľadali sme ich". Na budúce musím napísať pre NP viac vozov a aj s obehmi priamo z JD.

Fotografická zastávka

Kto nebol nech ľutuje, že nebol. Čo viac mám k tomu dodať.


Skladanie moduloviska je náročná činnosť a musí byť koordinovaná, lebo inak sa jednotliví kolegovia, ktorý sa aj rok nevideli, zakecajú a práca zbytočne viazne. V Bernolákove je spoločenská miestnosť špecifická tým, že slúži na školské zhromaždenia a skoro vždy je zariadená ako kino. T.j. všade sú stoličky. Tento rok som prišiel na miesto ako prvý a začal sa pasovať so stoličkami. Našťastie prišli pomocníci na úvodné skladanie v podobe dvoch kolegov z H0 skupiny. Zrazu to išlo rýchlo odruky. Ďakujem za pomoc.


Kým chalani stavali zvyšné časti moduloviska, ja som po postavení svojich modulov na nohy začal riešiť nákladnú dopravu. Na toto stretnutie som pripravil 130 vozňov s viac ako 320 obehmi. Štyri dni som strihal a potom sa to všetko vyhodí, aká škoda. Ale každé stretnutie toto potrebuje, inak by vláčikovanie bolo len o posúvaní si súprav doprava a doľava, čo by bolo veľmi, veľmi nudné.


Vraťova novinka - vlečka cementárne. Vymyslená veľmi pekne a teším, až bude zjazdná. Ale na tomto stretnutí sme ju hneď v piatok doobeda zrušili z grafikonu.


Dokonca sa rozpadlo aj krehké ovládanie výhybky na šírej trati, tak cementáreň bola úplne odrezaná od sveta. Na týchto moduloch je ešte veľa práce. Vyhybka musí mať určite nielen napájenú srdcovku, ale aj prepojené jazyky. Prítlak jazyku o koľaj je skoro vždy nedostatočný, to ukázalo aj stretnutie v Kokave v inak peknej dvojkoľajnej stanici Pavúka. V tejto odbočke a celkovo aj cementárni som Vraťovi navrhoval, nech sa vykašle na techniku a nech urobí ovládanie presne ako urobil Jozef v Jurajovom dvore - jeden prepínač a tiahlo s napruženým mosadzným drôtom. Jednoduché, praktické a netreba žiadne elektrické prvky.


Harmi makal, jeho moduly šírej trate sú originálne. Mestovo ste mali možnosť vidieť detailne aj v osobitnom článku.


Pokračovanie mestova je skutočne mestské. Paneláky, ktoré stáli aj v Bratislave v Rači ako vysledok socialistickej práce našich architektov, sú v modelovej TT veľkosti na magnetoch, aby nezaberali v prepravnom balíčku zbytočne miesto a nevozil sa vzduch.


Zelené pleso je ďalší nový Harmiho traťový modul, ktorý si zaslúžil samostatný článok. Nielen, že zajmä svojou hĺbkou, ale má v sebe MP3 prehrávač a reproduktor na prehrávanie vtáčieho lesného spevu. Na stretnutí som sa často otáčal, kde len tie vtáky majú to hniezdo, keď tak pekne spievajú. Až po chvíli ma trklo, že to je Harmiho modul . Jasné, že zvukový modul sa pred prejazdom mašinky po zadnej koľaji prepne do fufufu, vrrrr, alebo bzzz podľa toho, aká mašinka sa z miniskyťáku má pustiť. Nastevenie je manuálne a tak, na začiatku stretnutia, elektrická lokomotíva robila fufufu.


Taká krásna skala si vždy zaslúži aj horolezcov. Je úplne irelevantné, že majú oblečenie ako z 19. storočia - klobúky, chlebníky, ... .


Zbytočné komentovať, Harmi je výmyselník .


Štandartné situácie v Tomášove. Križovanie Mn Vlakov z odbočky vyžadovalo veľa umu a premýšlania.


Poďakovanie zástupcu členstva stretnutia tvorcovi layoutu za krásny návrh.


Diskusné krúžky sú vždy dôležité. Ale až po postavení modulov a zapojení všetkej elektriky, telefónie a DCC.


Pán pomocný hlavný najvyšší železničář v Tomášove po tom, ako som prijal do služby ku mne daľšiu posilu. Vraťov GVD bol náročný a inak ako rozdeliť osobu výpravcu a komerčného pracovníka pre nákladnú dopravu na dve osoby nebolo možné. Takto sa slúžilo viac pohodovo a dalo stíhať aj vypravovať vlaky a aj posunovať náklady na svoje miesta nákladky a výkladky. Čo musím uznať, že Tomáš je profesionál a spolupráca s ním je úžasná.


Nová posila z Moravy. Chalani ako nováčikovia boli pripravení skoro na všetko a uznať, že Boco ich inštruoval po emailoch pred stretnutím veľmi. Ich moduly boli krásne, mechanicky a aj elektricky úplné, t.j. nebolo treba nič opravovať, len postaviť a jazdiť.


Martínek už nie je Martínek. Tatko bol po prvom GVD vystrčený mimo stanicu.


Žst. Martinice sú dôkazom, že modelovanie nemusí byť zásadne o peniazoch. Ručne stavané výhybky originálne prestavované skoro "skutočnými" závažiamy, originálne papierové domy, ktoré vyzerajú nepapierovo a navyše nikto rovnaký nemá, ľahké moduly s polystyrénu bez zložitej stolárčiny. Všetko s ľahkosťou, s maximálnou prevádzkovosťou a navyše s fotogenickým povrchom.


Nasledujúce fotky sú zachytením krajiny na moduloch nových chalanov z Moravy. Do článku sa nedostali všetky a viaceré mám vo svojej fotogalérii ako štúdie o tom, čo sa dá vymodelovať ako vzor pre svoje ďalšie modelovanie.


Hrdý rušňovodič s Mn vlakom na odbočke Obora. Alebo, že by sa vytešoval ako tú odbočku pekne urobil? Určite jedno aj druhé.


Boco je tiež šikovný. Asi budem musieť pridať.


Vraťo so službou v Jurojovom dvore bola dobrá voľba. Keďže GVD mal v malíčku (však ho kreslil), tak stíhal pripravovať potrebné vlaky načas.


Vyrovnávkový vlak "Vn Cemetár" z Muráňa do Jurajovho dvora bol viditeľný zďaleka vďaka žltým cibuliam v zelenej krajine.


Ovládanie dvoch jednotiek motorov Hurvínkovlaku bolo obtiažne, ale zvládnuteľné. Minulé stretnutie sme mali Zdenovho Huga pre dve mašiny, ale tento rok ho Miloš zabudol doma.


Milošove Hurvínky sú neodmysliteľnou súčasťou Bernolákova.


Diskusie dôležité, ale brzdili nám prevádzku. Inak príchod Riša bol výtaný veľa sme sa dozvedeli, veľa sme videli. Je šikovný to sa musí uznať.


Najnovšia Rišova nádhera.

Prevádzka bez komentára

Koniec :(


Balenie. Nenávidenná činnosť, lebo sa musí ísť domov. Všetko raz skončí.


Aktívny účastníci po obede vysmiati, ale smutní, že toto stretnutie bolo výnimočne krátke - teda čo do psychického vnímania času. Bolo nám tak dobre, že nám to uletelo až prirýchlo.

Tieto a mnoho ďalších fotografií vo väčšom rozlíšení nájdete v galérii.

Krátke video z prevádzky.

Manipulačný vlak z žst. Tomášov prechádza traťov do sst. Jurajov Dvor. Následne ide späť do žst. Tomášov a pokračuje do žst. Martinice. Video je nasnímané v rozlíšení 1080p, tak nech sa páči si prepnúť.

A čo na záver?

Teším sa opäť niekde a verím, dúfam, že aspoň v Bernolákove 2017 v termíne 12. - 15. X.2017. A možno by mohlo byť aj dlhšie?

Ďakujem všetkým, ktorý chceli a prišli pomôcť. Taktiež ďakujem (ale menej, lebo nepomohli pri stavbe) všetkým platiacim kolotočiarom, lebo aspoň pomohli zaplatiť poplatok za miestnosť. Nakoniec je mi smutno z neplatiacich kolotočiarov, čo sa prišli pohrať a ani ich netrklo. Rád Vás vidím všetkých, ale určitá hrdosť a spolupatričnosť, že sa venujeme tomuto koníčku pre spoločné potešenie, je nutná a dôležitá.

Veľká vďaka za toto krásne a vydarené stretnutie, zvlášť prípravnému tímu stretnutia: Bocovi, Vraťovi, Harmimu, Stirovi, Stanovi a mne , dúfam, že som na nikoho nezabudol .

Váš

DanoM

[Akt. známka: 3,80 / Počet hlasov: 15] -      + 

Pridať nový komentár

Radim 24.10.2016 18:55:11

Bernolákovo 2016

Chtěl bych tímto poděkovat organizátorům za pozvání na tuto skvělou akci. Moc jsem si to užil a pokud nás pozvete i příští rok, rádi přijedeme.

Radim

Reagovať

dano 25.10.2016 14:27:35

danom@railnet.sk

Ahoj Radime, aj ja dakujem za stretnutie, rad som Vas poznal. Jasne budeme radi, ked pridete obaja opat. DanoM

Reagovať

Pridať nový komentár