Railnet

Jaroměř 2017 - prevádzkové stretnutie TT modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 22. 09. 2017 (843 zhliadnutí)

Toto stretnutie sa udialo v máji 2017, ale bohužiaľ, ospravedlňujem sa, rodina a business first... Tak na vláčiky tento rok veľmi neostal čas. Ale už sa to lepší. Práve som dokončil predpis nákladnej dopravy pre stretnutie v Bernolákove 2017 a mám čas aj na krátky článok zo stretnutia, ktoré usporiadal klub Zababov a členovia TT-Provoz, ktorého sme s Bocom tiež členovia. Ale poporiadku....

Stretnutie sa konalo v meste Jaroměř v novo vybudovanej skutočne prekrásnej hale. Toto malo svoje tŕnisté, ale aj pozitívne stránky. Ale tých pozitívnych bolo viac. Nakoľko do haly sa nesmelo striktne v topánkach, špinavom oblečení, nemalo okná (len vzduchotechniku), nesmelo sa jesť a ani piť ... bolo tam veľmi čisto. Ani po piatich dňoch, na konci stretnutia, neboli chuchvalce prachu po zemi, ako v iných halách. A to bolo najdôležitejšie - nakoľko naše modely sú viac citlivé ako my.


Hala bola neskutočne kvalitná. Čisté ako prostredie, tak aj vzduch. Ako alergik som neevidoval žiaden problém.


Oddychová zóna na tribúne.

S odstupom času môžem hodnotiť toto stretnutie ako jedno z tých kvalitnejších. Nechcem veľmi porovnávať, či to patrilo do TOP10 alebo do TOP5 stretnutí čo som sa zúčastnil. Verím a dúfam, že si štandard udrží dlho. Stretnutie veľkostne bolo presne podľa mojich predstáv. Aj keď Bernolákovské komorné stretnutia ma rovnako nabíjajú energiou. Našťastie sa ešte nerozmnožilo tu v TT-Provoz veľa veľkých staníc a zbytočných staníc. Ak aj sú veľké, tak majú svoj dôvod, nie sú nudné "jedno komoditné". A práve to ma veľmi baví a napĺňa, ako som písal, energiou - nie len modelárskou - keď sa nejazdí bezducho sem a tam. Keď sa vozí skutočný tovar medzi (ne)skutočnými stanicami. Tu by som sa chcel trochu pozastaviť práve nad tým, že 1:120 neznamená, že všetko musí byť zmenšené presne 1:120. Práveže, pri rýchlosti modelového času 1:4 alebo 1:6, by práve dĺžky staníc mali byť skrátené a nie modelované 1:120. Potom rosničky a podobné posunovacie skvosty lietajú 150km/h - čo nie je pekné, modelové a je to až nechutné. Preto otvorene bojujem za kratšie, aj keď nie úplne skutočné stanice. Vôbec mi nevadí, keď 2m vlak stojí od námedzníka po námedzník.


žst. Moldava v Čechách - v maximálnom nasadení mala 3 mužnú obsluhu. Ale ako vlakotvorná stanica a styčná medzi hlavnou traťou a lokálkou bola umiestnená veľmi presne. Aj vďaka "pánu nejvyššímu železničáři" jazdili vlaky načas.

Ale poďme späť k stretnutiu v Jaroměři. Už nebudem odbočovať - koľaje sú položené. 

Ubytovanie bolo, ako skoro vždy, zabezpečené v miestnom internáte typického socialistického panelákového typu. Niektoré izby boli pekne zrekonštruované aspoň do štandardu 21. storočia, niektoré boli v štandarde 80. rokov 20 storočia - umakartové jadro. Ale bolo čisto a to bolo hlavné. Z najvyššieho poschodia bolo vidiet časť Jaroměře.

Do haly sa chodilo asi 500m, alebo 700m ak sme zabočili kúpiť povinnú poživeň - ja tatranky/zmrzlinu a Boco fľaškové . Ako som písal, hala bola/je nová, s veľkou tribúnou a zázemím - kuchyňa a malá jedáleň. Kde sme mali raňajky (vďaka obetavej Josyho rodine) a objednané obedy/večere.

Prípravné práce

Celá stavba, zapojovanie, meranie, kontrolovanie išlo podľa plánu. Baví ma to, keď každý pridá ruku k dielu. Pre stretnutie boli pripravené dve sady hnacích vozidiel - parné lokomotívy a smradľavé dízle. Začalo sa krásne parnou trakciou a končilo dízlovou s tým, že nezainteresovaný človek by si ani zmenu nevšimol. Jednoducho sa postupne menili hnacie vozidlá vo vlakotvorných staniciach ako prichádzal ich turnus. Krásne.


Boco v kontrolovaní trate s testovacím vagónikom.


Nejvyšší pán železničář - aby mu nebolo zima, mal aj koberček. Cool, asi si budem nosiť aj ja.


Ja som si do GVD urobil priamo ku každému vlaku poznámky, čo mi veľmi pomohlo pochopiť vymyslený spôsob komplikácie dopravy príprahmi, spojenými súpravami a ich deleniami. T.j. aj v Os doprave bolo treba dávať pozor. Čo z pohľadu komplikovanosti obsluhy stanice pridáva ďalšiu úroveň. Čiže už nie len nákladná doprava, ale už aj osobná doprava môže mať a aj má svoje potreby a komplikácie. Zábavné...


Prípravná porada pred začiatkom jazdenia, kde nám Saša všetko vysvetlil, ako to pán majster GVD myslel.

Prevádzka na normálnom rozchode

Nechajte sa kochať nasledujúcimi fotografiami z prevádzky na normálnom rozchode. Vnímajte tú atmosféru a prechod z parnej do dízlovej trakcie. Mal som osobne možnosť obsluhovať žst. Tomášov, riadiť Mn vlak na lokálke, ale aj Os na hlavnej trati. Za štyri dni som si obehol moduly a rušil kolegov so svojím fotoaparátom. Verím, že si spomenú na pekné chvíle a minimálne potešia pohľadom na svoje moduly inak ako ich vnímajú oni. 

Prevádzka na úzkom rozchode

Moduly úzkej prišli o deň neskôr ako normálny rozchod. Ale to vôbec nevadilo, lebo chalani sa aj tak museli napojiť na "normálne" moduly v mieste spojenia. Na druhej strane sú veľmi šikovní a všetko mali už v piatok pripravené na prevádzku.

Čo bolo nové?


Test parného generátora v parnom vozni Komárek (toto chcem postaviť).


Zaujímavá štúdia chovania sa dymu pri prechode tunelom. 


Prístup k 3D tlačiarni má svoje výhody - overenie stavebnice, či všetko sedí. Majiteľ (návrhár) plánuje všetko nechať neskôr vyplotrovať v papieri, aby dojem bol čo najviac realistický.


Je jasné, že Rišo hviezdil a musel sa pochváliť svojími najnovšími výtvormi.

A kto sme sa to spolu zabávali?

Teším sa na Vás v Bernolákove 2017, alebo opäť v Jaroměři 2018.

Váš

DanoM

...

LInka na ďalšie reportáže: http://trat3b.cz/Akce/Uskutecnene/Jaromer2017

[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasov: 5] -      + 

Pridať nový komentár

Josey 22.09.2017 13:14:04

Krásná reportáž. Už teď se těším na další setkání. Několikrát jsem byl v Tomášově s Mn vlakem a byla to velká radost zde posunovat.

Reagovať

dano 22.09.2017 19:25:17

Ďakujem za reakciu, mne sa veľmi páčilo a verím, že sa uvidíme nabudúce. Pozdravujem všetky tvoje slniečka. DanoM

Reagovať

Donatelli 24.09.2017 11:24:08

Ahoj! Díky za super reportáž. Účast vás kluků ze Slovenska vždycky vítám. Je s váma vždycky sranda a na vašich modulech je pořád na co se dívat. Těším se na setkání v Jaroměři 2018

Reagovať

Saša 07.11.2017 12:31:26

Ahoj Dano!

Skvělá reportáž! Na jedné z těch fotek vypadám jak Otto Kurbjuweit - to mi vyloženě lichotí! ;-)
Tomašov je ve funkci lokálkového uzlíku naprosto úžasnej!
Takže divoké reje malých červených motoráčků se ti líbily? Ok, tak to zopakujeme... ;-)

Mmch - jak se pozná "zbytečná stanice"? Mám teď jednu stanici na čelných místech svého to-do-listu, tak doufám, že nebude zbytečná... Má dvě dopravní koleje po cca 350 cm délky a žádnou manipulační - můžu to tak nechat? ;-)


Už se těším na vás všechny v Jaroměři 2018!

Reagovať

Boco 08.11.2017 17:30:21

nz. Poltar-Zelene

Ale Sašo, ešte nejsi taký šedivý :-)
Ano Tomašov bol super v Jaromeri odskusal som si.

Ta tvoja zbytocna stanicka mi pripomina nz. Poltar-Zelene na stretku v 2013 v Kokave.
Bola na jednom module 80cm a mala 3 vyhybky. Zdroj k vyhybkam bol trafak umiestneny v krabicke od pomazanky pod modulom, neviem ci to aj nepadlo niekomu na hlavu ked sa tam staval layout :)

Tesim sa aj ja na dalsie stretko v Jaromeri.

Boco

Reagovať

Saša 12.11.2017 13:27:42

Jenomže to moje není žádná nz, ale regulérní stanice na plnotučné rychlíkové trati! ;-)

A na tom šedivění se usilovně pracuje! ;-)

Reagovať

dano 17.11.2017 17:54:34

danom@railnet.sk

Ahoj Sašo,

zbytočná stanica je napr. taká čo má 6m má dve dopravné koľaje a jednu manipulačnú s jednou šopou. Totálna nuda. Len to zaberá miesto.... Napr. taký Mochov je úplne dokonalá hračkáreň.

Čo sa týka prevádzky, môj sen je samozrejme uzlová lokálková stanica s kryžujúcimi vlakmi na D3. Prostě adrenalin ako keď som lozil v Tatrách.

DanoM

Reagovať

Boco 20.11.2017 14:20:27

Zbytočná stanička 90°

Ja mám tiež zálusk na takú oblúkovú 90° "zbytočnú" staničku, dĺžka koľají okolo 3 metrov, polomer 1730mm zo štych modulov 2x 15° a 2x 30°. Robím zatiaľ nákres, že ako to bude asi vyzerať :-)

Boco

Reagovať

Pridať nový komentár