V celku môžm povedať, že stavba krajiny bola pre mňa vždy trošku mimo záujmu. Ale teraz prišiel čas v mojom modelárskom živote, aby som sa popasoval aj s tým. Keďže táto oblať je pre mňa nová a objavujem zaujímavé možnosti, rozhodol som sa, že závery zo svojích skúseností spíšem v seriáli "Ako na to". Seriál nie je určený len pre začiatočníkov - je to súbor rôznych BEST-PRACTISES a ponúka KNOW-HOW ktoré mi chýbalo. Verím že na základe tohto seriálu si vytvoríte svoje postupy podľa svojich možností. V žiadnom príprade tu nejde o jedniný spôsob a už vôbec nie o normu.
Pre premýšľaní ako na to, som prezrel veľa stránok na internete o vláčikoch a v skutku niektoré obrázky ma dostali až tak, že som prepadol "depke - Však toto sa mi nikdy nepodarí" a chcel som to všetko predať. Ale začal som experimentovať, pýtať sa a počúvať iných ako na to.
Po mojich prvých testoch kedy výsledky vyzerali veľmi zle, sa nakoniec dostavil aj stav kedy som mohol povedať dobre. Ale bol som veľmi narobený a polámaný. Tak som sa zamyslel a vyšla mi prvá BEST PRACTISES:
Systémom PATLÁMO-PATLÁMO dosiahnete rýchlejší výsledok a vo veľa prípadoch aj krajší ako keď sa stresujete a krčíte pri precíznej práci.
Áno je to tak. Ako dôkaz tohoto tvrdenia prikladám foto a postupy
ako som robil patinu koľají (skôr hrdzu) a štrkové lôžko.Hrdza na koľajách
Keď kúpite koľaje sú veľmi pekné a žiarivé. Také v skutočnosti sú len na vrchnej časti koľaje, po ktorej jazdia vlaky. Inak je hrdzavá až - až. A táto špina-hrdza dažďom preteká aj na pražce a štrkové lôžko. Teda je nutné tie naše modelárske trochu "zašpiniť". Postup je veľmi jednoduchý až som z toho sám prekvapený. Skúste:
- Štetec hrábky asi 2mm - ako koľaj
- Farba emailová REVEL (obyčajná matná hrdzavá - číslo je 83) riedená 1:1
- a metóda PATLÁMO. T.j. netreba si robiť vrásky keď zašpiníte koľaj úplne. To ide utrieť. A brúsnou gumou vyčistiť. Metóda spočíva v tom, že:
- Natriete farbou kraj koľajnice - asi 5cm - aj s tým, aby sa zafarbili aj "skrutky", ktoré držia koľaj na pražci.
- Keď už nemáte v štetci farbu alebo je v ňom mierne zasušená, začnite s ním jazdiť kolmo po pražcoch postupne od koľaje. Týmto spôsobom ešte nezasušenú farbu na koľajnici odoberiete a rozotriete ju na pražce pekne v odstupňovaní.
- Pokračujte ďalej.
- Paralelne utierajte farbu z vrchnej časti koľaje. - robím to prstom !? Zatiaľ som nenašiel lepšiu metódu.
- Keď je hotová dlhšia časť navlhčím riedidlom tampón a utriem vrch koľaje. Tým sa mi utrú aj prsty :). Toto spôsobí, že koľaj hore a kúsok na boku bude pekne čistá. Ostatné je zapatlané.
Zapatlané počas práce |
Zapatlané a čisté |
|
|
Štrkové lôžko
Toto mal byť akože tiež pre mňa ťažký oriešok. Ale ukázalo sa, že je to ľahšie ako sa mi vôbec zdalo. Realizácia je
úplne jednoduchá:
- Rozsipať nasucho patričný štrk medzi pražce a na kraje.
- Vytvoriť nasucho "štrkové lôžko" jemým asi 4mm hrubým štetcom. T.j. zľahka štetcom roztiahnuť.
- Následne veľmi veľa zľahka zvhlčiť vodou s trochou zmáčadla (napríklad JAR - ale skutočne trochu - kvapka na 200ml) z rozprašovača.
- Nakoniec zalepiť lepidlom - niekedy to vyzerá až zaliať. Lepidlo pekne zatečie všade kam má vďaka predchádzajúcemu zvhlčeniu štrku so zmáčadlom. Lepidlo je možné použiť v podlastate disperzné - aké je poruke, len ho je potrebné príslušne zriediť. Ja používam PATTEX WOOD v riedení 1:3 (lep:voda). Kolegovia používajú HERKULES a videl som použiť aj disperzný lak. Ide o to, aby bol použité niečo lepkavé, tekuté a matné.
Skúška štrkovania |
Nástroje |
|
|
- Auhagen + kremicity piesok frakcie 0,3-0,9 mm Murexin+ šedá krieda
- Auhagen + Murexin
- Auhagen + Murexin+ Polák Žula
- Polák Znelec
- Polák Žula
|
Lepidlo / Nádobka so štrkom |
Na záver rekapitulácia:
- Používať metódu PATLÁMO.
- Vymyslieť si nejakú diorámku, ktorú bude možné vyhodiť.
- Nebáť sa. Kto skusí - dokáže.
Váš
DanoM