V predchádzajúcom článku som popisoval ako som upravoval výhybky EW1 (výmena srdcovky + zapojenie jazykov). A tiež v ďalšom článku o stavbe úvraťovej lesnej železnice do bane práve s EW1. A ako to dopadlo? Čítajte, pozerajte.....
V princípe môžem napísať, že je to použiteľné. Ale všeobecne nedoporučujem EW1 používať. (Akože keby mi to všetci v okolí nehovorili). Moje súčasné dôvody:
- Nutné vymeniť srdcovku za kovovú.
- Aj tak jazdia vyhovujúco krátke lokomotívy až po ich kvalitnom tunningu. Moja Rosnička musela dostať úplne nový elektrický rozvod, aby všetky kolieska zbierali elektrický prúd. Zaujímavé, že BR89 aj keď je kratšia ako Rosnička nemala žiadne problémy (asi váhou, lebo je celá z kovu).
- Otočná časť jazyka, jeho pevná časť a srdcovka nebudú asi nikdy v jednej rovine ako u EW3. To je najväčší problém pre elektrinu a jej zber kolesami. Aj keď je srdcovka kovová, je stále šanca, že lokomotíva na týchto hrboloch zastane.
- Po patinovaní, zatečie farba do kĺbika jazyka, ktorý sa okrem mechanického uloženia stará aj o napájanie pohyblivej časti jazyka. Teda po patinovaní je pohyblivá časť jazyka bez prúdu !!! Toto je možné vyriešiť, buď kvalitným prestavníkom, ktorý dotiahne jazyk úplne 100% na doraz ku koľaji a tak zabezpečí vodivé spojenie, alebo prepojiť drátikom časti jazyka. Keďže 100% spojenie jazyka s koľajou nie je v prevádzke možné u EW1 dosiahnuť, je vhodnejšie prepojiť časti jazyka drátikom. Posledné fungujúce zapojenie je na fotke dole.
Problém je v tom, že aj po zaletovaní musí byť pohyblivý jazyk pohyblivý !!! čo sa možno javí ako "veď jasné", ale treba to skúsiť. Drátik, nesmie byť príliš tuhý a zase nie príliš tenký aby sa pri prípadnom skrate nevyparil. Tiež je treba dbať na čistotu po letovaní a všetku kolofóniu bezpodmienečne dať preč (aj spod jazyka vyhýbky). Treba mať na pamäti, že ani najsamlepší prestavník nie je tak silný ako Vaša ruka, keď skúšate či to ide ľahko.
Čo na záver? Keď sa už rozhodnete pre EW1, ešte si to premyslite. EW2 zase nie sú také veľké a majú skoro rovnakú geometriu (sú len o 41mm dlhšie). A ak už idete na EW1 tak to musí mať dôvod.
A čo ja a modul s baňou? Možno ju prerobím na EW2
alebo ju úplne prerobím
alebo ju nechám tak. Veď je to lesná železnička :) a kĺbové vyhýbky sú tam ako doma, krátke vlaky ako by som ani nehovoril a rýchlosť 20km/h už ani nespomeniem...
Veľa štastia s modelárčením Vám práje
Váš
DanoM