Railnet

Ako si postaviť modul (alebo Moja modulovka - časť 2.)

Moduly | Daniel Martanovič, 20. 08. 2005 (19192 zhliadnutí)

Počas stavby vlečkového modulu k stanici Stupava som vytvoril fotodokumentáciu. Teraz Vám ju prinášam aj s popisom ako som to všetko spáchal.

Najskôr malá polemika nad modulmi. ........ Modulové kolajisko má veľa výhod. Jedným z nich je, že modelár nemusí robiť kompromisy ako keď stavia vlakodrom. To je neodškriepiteľné. Ale ja som nejaký ten kompromis predsa len urobil. Ten môj kompromis pozostáva v tom, že vlečka je v oblúku aj keď v skutočnosti je na rovnom úseku. Prečo som to len urobil? Niektorí skalní modulisti sa budú na mňa hnevať, ale mám na to dva dôvody:

  1. Trať väčšinou kopíruje geomorfologické rozloženie a ide, ak to dovoľuje krajina a odkúpené pozemky - ROVNO. A keďže miestnosti, v ktorých sa stretávame, aj keď sú veľké v porovnaní s našími domovami, aj tak by nestačili na reálnu rovnú trať. Preto ju treba zatočiť. Čo už JE kompromis. Tak prečo by som to ja nemohol urobiť takto?
  2. A nakoniec, svet zajtra nekončí a prečo by som nemohol v blízkej budúcnosti urobiť tú vlečku na rovnom úseku a už aj s odbočením do cementárky, ktorá v Stupave bola do 1980 roku. To len bude :) keď urobím aj tú cementárku.

Takže sa nebojte otvoriť dvere fantázii aj v moduloch, pokiaľ to nemá vplyv na jazdné vlastnosti, ktoré sú asi najpodstatnejšie.

Ako som teda postupoval?

Zo všetkého najdôležitejší je dobrý návrh. Strávil som dlhé mesiace nad kreslením a prekreslovaním až som dospel k výsledku. V začiatku je rýchla práca úplne nanič. Takto som vytvoril už známe výkresy:
 

Na moduly som použil štandartné oblúkové TT moduly 80x40cm. Ako čelá je použitá vodou rezaná 10mm preglejka. Rozmery styčných čiel sú podľa normy používané skupinou ZABABOV, ktorej som členom. Čelá som prilepil lepidlom Pattex wood standard. Ide o disperzné lepidlo podobné Herkulesu, ale podľa mojich testov neporovnateľne lepšie. Používam toto lepidlo úplne na všetko. Počas lepenia som čelá ďalej fixoval skrutkami 3,5x25 mm.
 

Lepenie čela Výstupná kontrola
M01
M02


Keď sú čelá nalepené, priskrutkované a všetko skontrolované a všetko je tak ako má byť, je možné nalepiť polystyrén - ako základ pod koľaje a krajinu. Pri oblúkových moduloch je nutné vyrezať oblúkové podložie. Išiel som na to veľmi jednoduchým a rýchlim spôsobom. Z rovného 4cm polystyrénu sme s vláčikovými kolegami narezali asi 15cm široké pláty, v ktorých sme vyrezali podľa prechodového čela odvodňovacie kanály. Tento rovný plát som potom každých 1,5cm narezal - NIE ROZREZAL. Teda narezal na takú harmoniku, t.j. na spodnej časti som nechal asi 1cm kus v celku. Na module som nakreslil "šnúrkovým kružidlom" výsek kružnice, podľa ktorej som nalepil lepidlom Pattex wood vytvorenú harmoniku. Následne na zvyšok modulu som prilepil základ krajiny, až vzniklo to čo je na nasledujúcom obrázku.

M03


Na takto pripravený modul je možné nalepiť podložie a samotné koľaje. Len ako to vymerať aby to bolo skutočne presné? Keď som sa prehraboval stránkami internetu našiel som stránku jedného modelára, ktorý mal zaujímavú metódu, ktorú som pokladal za veľmi nezvyčajnú až zvrátenú. Keď už som nevedel ako ďalej, siahol som po nej a od vtedy ju používam vždy keď môžem. Tá metóda sa volá "JAZDENIE VLÁČIKOM PO PAPIERI", t.j. vytlačíte si 1:1 celý plán, ktorý chcete urobiť a hneď viete kde, čo a ako bude vo výsledku.

Vytlačená trať 1:1 Vymeranie trate
M04
M05


Na takto zameranú trať som prilepil opäť známim lepidlom korok (určený na prestieranie - kúpený v IKEA) ako základ pre koľajnice. Ako inak, korok bol vystrihnutý presne podľa už vytlačenej 1:1 šablóny.

M06


Lepenie koľajníc bol trochu pre mňa strašiak, ale išlo to. Zložitosť mi pripadala v tom, že je nutné zaxifovať konce na module a zároveň prilepiť pražce o podložie. Navyše, celé v oblúku - bŕŕŕŕ.

  • Ako koľajivo som použil 1m pruty s rovnými 166mm pražcami, t.j. 6ks na jeden pár prutov.
  • V pražcovom páse som oddelil na jedenej strane štvoricu pražcov. A odrezal som konce pásu, kde sú len pražcové plôžky (keď dávate spojku).
  • Koľajové pruty som ohol do približného oblúka
  • Všetky koľajové spojky (k vyhýbkam) som zaletoval
  • Priletoval napájacie prívodné dráty - 2x koľaj, 1x srdcovka, 2x jazyk
  • Celé som si to primeral - asi 100x
  • Pod CU pražce som naskrutkoval do čela podporné skrutky - asi 2 mmnad čelo. Keďže tu miestny metodik rozhodol, že profil bude aj na krajoch tvoriť násyp - ako zlepčenie oproti TT ZABABOV norme.
M08

 

  • Do CU pražcov som si pripravil dierky pre priskrutkovanie do čela
  • Zarobil EPOXID-ové lepidlo
  • "Negebzal" distančné skrutky v čelách EPOXID-om.
  • Prilepil CU pražce a priskrutkoval kolko k čelu.
  • Natrel korok lepidlom Pattex wood, 2x platí - menej je viac. Samozrejme pod tiahlo vyhýbky nie.
  • Položil koľajivo.
  • Zafixoval špendlíkmi, vyrovnal geometriu.
  • Bodovo priletoval koľaje o CU pražce.
  • Po 100 násobnej kontrole, že takto ÁNO, som priletoval všetko a poriadne. POZOR, aby neodpadol aj ten kúsok medi čo na CU pražci ešte je.
  • Po zaschnutí, som mosadznou kefkou očistil od kalafóny miesta letovania.
M7


Keďže vlečka má neštandartné rozhranie vo vnútornej časti (skladá sa z dvoch modulov) som prilepil a letoval pruty všade s tým, že moduly boli zoskrutkované ako keby v prevádzkovom stave. Zámer bol - všetko super. Ale najväčší problém bol - ako odpilovať koľajnice na styku modulov, aby bola medzera medzi nimi aj po začistení koľajníc minimálna. Dobrá rada NEJDE TO. Najlepšie výsledky dosiahnete keď urobíte jeden modul. Začistíte koľajnice aby netrčali, potom priskrutkovať druhý modul (ak jeneštartné rozhranie). Ak je rozhranie štandartné je najlepšie použiť na kraje modulu prípravok na vymedzednie koľají.

M09


Ak ste prišli až sem, môžete odskúšať modul pripojením na elektrický prúd. Tomuto stavu sa hovorí DOBA ĽADOVÁ. Modul je prevádzky schopný, ale ešte mu treba krajinu.

Na začiatok krajiny je dobré si urobiť taký základ. Je možné ho urobiť niekoľkými spôsobmi - sádrový, papierový, rôzny gebuzinový (papier+glej+piliny) a podobne. Celý problém je v tom, že polystyrén nie je úplný kamarát s lepidlom a vodou - je taký mastný. A preto je dobre urobiť celovrstvý základ, ktorý urobí taký medziksicht medzi krajinou a polystyrénom.

Nateraz som zvolil obyčajný papierový. Ide o to, že riedený Pattex wood asi tak 1:4 s vodou s hnedou akrylátovou farbou natriete na celý modul. Potom položíte paprierové utierky a všetko to zase veľkým štetcom a dostatočným množstvom toho lepivého hnedého "zaťapete" - systém patlámo, patlámo je uplne najlepší. Pohyb štetca ako pri farbení nie je najvyhovujúcejší, lebo utierky majú tendenciu sa trhať a keď sa neroztrhnú - všetko je veľmi rovné.

Takýto základ má jednu podstatnú výhodu - lepidlo je úplne všade a navyše Pattex wood aj neskôr keď budete na utierky niečo lepiť, či už koberec, piliny, molitán, ... bude po navlhčení lepiť a lepšie všetko bude držať.

M10


Tak stačí už len nachať všetko vysušiť a prebytočné utierky orezať. To je zatiaľ všetko. Ako na krajinu? Môžete sa inšpirovať buď v článku môjho kolegu Tomáša Chrena alebo na stránkach TRAINMANIA. Dovolím si len jeden kometár - osvedčilo sa mi používať namiesto HERCULESA lepidlo Pattex Wood, nemiesto laku SPORTAKRYL riedeného vodou a kvapkou Jaru používam PAMLAK na drevo, riedený denaturovaným čírim liehom. No koľko ľudí - toľko chutí.

Zoznam materiálu:

  1. Modul + čelá
  2. Lepidlo Patex wood standard (majú ho všade - 750g za cca 160,- SKK)
  3. Skrutky 3,5x25 mm
  4. Polystyrén. Lepšie sa pracuje s extrudovaným (asi 240,- SKK za 120x60cm) ale môže byť aj normálny (asi 40,- SKK za 100x50cm)
  5. Korok IKEA
  6. Krajčírske špendlíky s farebnými hlavičkami. Čím tenší špendlík, tým lepší.
  7. Papierové utierky, najlepšie 3 vrstvové
  8. Hnedú (akrylátrovú) farbu
  9. Kibic - syn, manželka, sused, svokra, čokolvek čo je po ruke

Peknú stavbu praje

Váš

DanoM

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 11] -      + 

Pridať nový komentár

marian_r 23.08.2005 17:39:42

si si istý?

[i]rozmery styčných čiel sú podľa normy fremo používané aj skupinou zababov[/i] že je to fremo/zababov?

Reagovať

25.08.2005 17:32:29

re: si si istý?

ako som sa dozvedel fremo tt norma zatial ani neexistuje. t.j. oficialna sprava zo zababova: trocha historie: tohle rozhraní vytvořili kluci v brně někdy před rokem 1989 a poprvé se objevilo na modulovce, která byla vystavovaná při oslavách 150 let příjezdu prvního vlaku na území čssr (výstava byla v brně na hlavním nádraží, červenec 1989). některé z těch modulů existují dodnes. my jsme v zababově to rozhraní použili s tím, že jsme jen zvětšili otvory pro spojovací šrouby na 12 mm. vše ostatní je převzato z toho původního (a používá ho i kžm praha 3).

Reagovať

Pridať nový komentár