Railnet

BR65 - digitalizácia a ozvučenie

Digitalizácia LOKO | Daniel Martanovič, 20. 11. 2006 (11728 zhliadnutí)
Ako v okolí známy parofil, som si nemohol nekúpiť túto lokomotívu. Keď som ju ukazoval Jožovi Kissovi (HO), neveril vlastným očiam, že v TT sa dá urobiť niečo poriadne :) Áno dá - Gutzold BR65 v TT je toho dôkazom. A digitalizovaná a so zvukom, je už úplná lahôdka.

Lokomotíva má 5 pólový motor a veľký zotrvačník. Aj keď je viac menej z plastu je relatívne ťažka a má výbornú adhéziu - teda aj vďaka štyrom kolieskam s bandážami pod zásobníkom uhlia. Podvozok je "lomený" a teda znáša aj tie najbrutálnejšie oblúky na vlakodrome. Čo ma najviac zaujalo, že vie ísť rýchlosťou, ktorá nie je voľným okom pozorovateľná !!! a za 20 minút mi raz prešla asi 30cm, čo ma veľmi zarazilo keď som ju videl niekde inde ako som ju očakával. Myslel som, že stojí, ale mala naregulovaný prvý rýchlostný stupeň.

Digitalizácia

Postupoval som podľa priloženího návodu (skôr zdrapu papiera priloženého v krabičke).



Radšej to popišem:
  1. Naskôr je potrebné kúpiť redukciu medzi NMRA rozhraním a konektorom čo má Gutzold. V priloženom návode v krabičke je objednávkove číslo.
  2. Vytiahnuť zadné nárazníky.
  3. Vytiahnuť zásobník uhlia v horizontálnom smere.
  4. Vytiahnuť kabínu strojvodcu smerom hore.
  5. Vytiahnuť zadné osvetlenie. Po montáži reproduktora bude možno nutné skrátiť prívodný vodič. Ale závisí to od typu použitého reproduktora a jeho uloženie. Ja ho mám v kabíne strojvodcu.
  6. Vytiahnuť dvere dýmnice. Pozor je tam SMD led.
  7. Vo vnútri dýmnice je plastové Véčko, ležiace v horizontálenj polohe a drží kotol pripevnený k podvozku. Trochu silne treba potiahnuť.
  8. Teraz už pôjde zosunúť kotol.
  9. Miesta je tu dosť pre normálny LENZ miniGOLD, ale po miernych úpravách, aj pre SL74D od TRAN, čo je lokozvukodér pre veľkosť N a TT.
  10. Priletovať dekóder k redukcii.
  11. S lokozvukodérom sa dodáva obdĺžnikový reproduktor už s prilepeným rezonátorom. Keď som začal pokusy so zvukom v roku 2005, dodával sa kruhový reproduktor zo sluchátka do uší bez rezonátora - čo bol problém. Vyrobiť z papierovej lepiacej pásky rezonátor nebolo až tak zložité, ale bol stále veľký na umiestnenie ho kdekoľvek v lokomotíve. Aby sa to zmestilo musel som ho trochu upraviť (zmenšiť), ale opať - nebol zvuk podľa mojich očakávaní. S novým repro s rezonátorom je všetko úplne super. Tento obdĺžnikový reproduktor sa zmestí úplne presne do kabíny posádky a po prilepení sekundovým lepidlom a natretím čiernou farbou vyzerá, akoby tam už bol od výroby. A ešte je tam miesto aj pre jedného mašinfürera. Kam som ho len založil :(
  12. Všetko zložiť. Čo nie je jednoduché, ale pri zachovaní trpezlivosti a pevných nervov to ide zvládnuť. Pri mojich pokusoch so zvukom som toto absolvoval 5x a som už preborník :)
  13. Nastaviť príslušné CV tak, aby sa zvuk "zdal" synchrónny s pohybom kolies.
Pekné jazdenie

Váš

DanoM
[Akt. známka: 2,50 / Počet hlasov: 2] -      + 

Pridať nový komentár

jk 29.12.2006 16:46:48

ad br65

model som mal v rukách prvýkrát pred 3 rokmi a nebol som z neho až tak nadšený. úskalia a problémy som popísal na webe. jadro pohonu je na bandažovaných behúňoch. "hnacie" nápravy idú len cez jedno ozubenie a spojnice. pri jazdení na moduloch počas tohoročnej výstavy morop sa mu bandáže vyzuli a bolo po paráde. riešenie s hnacími behúňmi značne limituje prechodnosť oblúkmi. v r 400 mm sa už zasekáva ... digitalizovať ho možno na rôzny spôsob aj bez kupovania redukcii, len si pomerať, kde je čo. kto chce môže investovať do mikrokonektora (šikovný si ho vyrobí) alebo použiť dekodér s drôtmi a lokodekodér naspájkovať . v súčasnosti, keď prechádzam redigitalizáciou, doporučujem používať mikrokonektory nem 651 alebo iné vlastné.

Reagovať

daniel martanovic 31.12.2006 12:40:34

re: ad br65

vážený pán jk, ako každá vec na tomto svete, ani br 65 nie je dokonolá. na riešenie problémov aj s br 65 sa dá obrátiť na rôzne stránky internetu - mojím favoritom je - http://www.tt-board. de. kto nevie po nemecky (ako ja) dajú sa cez rôzne prekladače online preložiť napríklad do angličtiny http://babe lfish.altavista.com/. dočítať sa dá, že existuje viacero výrobných verzií br 65 s rôznymi chybami :(, ktoré sa dajú, aj keď ich gutzold bagatelizuje, riešiť. vyzúvanie bandáži na vlakodromových oblúkoch sa dá už keď nie je inej pomoci riešiť ich zalepením - napríklad. určite na svojom webe uvediete iné spôsoby, ktoré nám všetkým pomôžu. zvyčajne, ale model ako je tento, by som na oblúky r400 ani nepúšťal. ja nikomu nechcem vnucovať môj názor, iba sa snažím svojím laickým opisom spísať moje skúsenosti, aby niekto iný nemusel robiť podobné chyby. čo sa týka digitalizácie - vždy existuje viacero ciest. napríklad na http://www.tt-board.de/forum/showthread.ph p?t=1686 je to ho na inšpiráciu určite dosť. každý si môže vytvoriť svoju cestu.

Reagovať

jk 07.01.2007 15:43:58

re: re: ad br65

tomu sa hovorí zásadná zmena postoja : "lokomotíva má 5 pólový motor a veľký zotrvačník. aj keď je viac menej z plastu je relatívne ťažka a má výbornú adhéziu - teda aj vďaka štyrom kolieskam s bandážami pod zásobníkom uhlia. podvozok je "lomený" a teda znáša aj tie najbrutálnejšie oblúky na vlakodrome. ..." ako konštruktér modelov nie som odkázaný na preklad z webov hoci v nemčine bežne komunikujem. svoje pocity z modelu som popísal v r. 2003. nemal som v ruke práve jeden model. zrejme na svete nie je nič dokonalé, ale tento model patrí do vyššej triedy, teda aspoň cenovo. právom som teda čakal viac ! keď napíšem, že model znáša aj tie najbrutálnejšie polomery, nuž očakáva sa r 286mm a podobné vylomeniny. samotná plastová bandáž je zverstvo - necentrické kolá + problémy v oblúku, ak je náprava plne bandážovaná. tillig si to nechal vysvetliť a chvíľu nebandážoval obe kolečka. po čase však ekonomika prevalcovala techniku. korektná bandáž by bola v podobe nanesenia nejakej vrstvy do drážky kola a vycentrovanie, no ekonomika výroby nedovolí. lepenie fabrickej bandáže je o ničom, zvýši sa necentrickosť kola a po čase to aj tak povolí - overené na modulovke. čo si myslím o bandážach a ich kontraproduktívnosti mám na webe cca od r. 2000 a tom používal aj preciznejšie bandáže. dnes sa kloním k plne adhéznym modelom.

Reagovať

igor kme? 01.01.2007 22:21:29

fy tram

ďakujem za upozornenie že zvuk sa dá dosta? aj do tt. čo je potrebné na programovanie zvukového dekodéra? (myslím hw a sw) dalo by sa dohodnúť naprogramovanie u vás a za akých podmienok?

Reagovať

dan 16.11.2007 19:54:45

ahoj scháním k br 65 návod co se dává do krabičky k lokomotivě nemáte to náhodou někdo naskenované?

Reagovať

Pridať nový komentár