Railnet

Moja modulovka - časť 1

Moduly | Daniel Martanovič, 19. 07. 2005 (20143 zhliadnutí)

Tak a je to tu. Jožo ma už nahovoril. Začínam. Presnejšie povedané už som začal, len nebol čas to spísať.

Ako námet som si vybral staničku na miestnej lokálnej a zrušenej trati Devínske Jazero - Stupava. Áno Stupavská krčma je tak smutná - kto tam nebol neuverí, ešte teraz ma z toho ticha mrazí, ale hneď vedľa je vynikajúca zmrzlina. Tak neváhajte sa zastaviť.

Stupava (foto z 25.3.2005) - kedysi mestečko všetkého a vozilo sa to po koľajniciach, to boli časy. Dnes => maximálna povolená rýchlosť 10km/h v celej stanici a je celá na predaj. Nemáte záujem. Posledný vlak tam bol asi pred 2 rokmi. Z rozprávania som sa dozvedel, že niekedy museli vytiahnúť vlak z Devínskeho Jazera aj na dvakrát. Toľko tovaru viezol. Celá trať je v miernom stúpaní, ktoré je navýšené ešte mostom cez diaľnicu Bratislava - Brno. Trať je v podstate takým slepým apendexom hlavnej dvojkoľajnej trate Bratislava - Břeclav. Ako som písal, trať odbočuje v odbočnej zastávke Devínske Jazero, ktorá patrí pod stanicu Devínska Nová Ves. V tejto odbočnej zastávke bola remíza pre lokálku a 2 dopravné koľaje, ktoré sú na hlavnú dvojkoľajnú trať pripojené koľajovou spojkou.

Stupava - spiace rušné meštečko, ideálne na modelovanie. Ešte na začiatku 80 stanica slúžila ako nákladisko a výkladisko tovaru pre:

  1. JRD - obilie, dobytok, pohonné látky
  2. Liehovar
  3. Nakládka kamenia z ďalekého kameňolomu Medené Hámre, ktorý sa vozil lanovkou lesmi popod hrad Pajštún (viedieť aj z diaľnice) a ponad domy Stupavy
  4. Konzervareň + sklady ovocia a zeleniny
  5. Nákladisko drevnej hmoty podniku Štátne lesy ČSSR
  6. Samozrejme osobná doprava 4x denne

Súčasný stav stanice
STUPAVA.

Súčasný stav odbočky
DEVÍNSKE JAZERO.


Čo viac si môže modelár priať ? Navyše stanička je dostatočne malá aby sa zmestila na tri obyčajné moduly 100x50.

 



plus vlečka k výkladke dreva Štátnych lesov ČSSR.

 



A práve s vlečkou ako modulmi som začal. Presnejšie povedané úplne najskôr som si to všetko vyskúšal na malej dioráme. Ale o tom až na budúce...

Váš Dano

[Akt. známka: 0,06 / Počet hlasov: 17] -      + 

Pridať nový komentár

petr s. 20.07.2005 15:43:27

taková idylka .

ahoj dano no jo , taková idylka . malé staničky ji mají . přednosta tam má bříško a králikárnu za skladištěm . jako modul bych to viděl s místním ovládáním výměn a možná i zámky na vyhýbkách na dopravních kolejích . doprava byla určitě podle predpisu d 3 čsd , takže induktorový telefon s kličkou tam budeš muset mít . je s nimi trochu problem , protože už dožívají a kvapem se ruší . po bazarech se ale vždy něco objeví . zdraví petr s.

Reagovať

karol antalík 26.07.2005 23:40:32

remíza pre lokálku

mám 50 rokov a cez d.jazero som vlakom prechádzal veľmi často (x rokov denne dva razy), a snáď aj preto, že pochádzam zo železničiarskej rodiny a cestovanie vlakom mám asi v krvi. navyše už ako decko som bol veľmi zvedavý a vždy som sledoval trať. ako sa hovorí : "nie sme starí, ale už si veľa pamätáme", no ja si na tú remízu nijako nepamätám. naopak si zo 70-tych rokov pamätám, že na koľaji vedľajšej trate stávala vždy karkulka (t 444.0) alebo t 444.1, jeden alebo dva zelené vozne (teraz ich neviem definovať) a štyri až päť nákladných. to bývali prípojné vlaky do stupavy. čisto nákladné mali určite iné zloženie vozňov. z 80-tych až 90-tych rokov si pamätám traktory t 466.0 (735) a t 466.2 (742).

Reagovať

dano 28.07.2005 15:47:24

re: remíza pre lokálku

túto informáciu mám od miestnych železničiarov a že vraj existujú v d.jazere ešte základy tej remízy. mám v pláne sa tam pozrieť a napíšem čo som zistil. ale je pravda, že táto trať bola zdízelizovaná hneď ako to bolo možné. pary sa tu v podstate ani neohrialy.

Reagovať

k.antalík 26.07.2005 23:50:32

dodatok ku komentáru č.2

ešte som si na plánku stanice všimol, že ste nezakreslili vlečku do bývalého skladu ovocie-zelenina, ktorá vedie od výmeny č.2 pozdĺž cesty (vedľa zábradlia) a cca. 30 m pred tupíkom kusej koľaje odbočovala cez cestu za budovu skladu. teraz je zrušená, asfalt na ceste opravený. ale znaky sú aj na koľaji pri zábradlí, aj pri bráne do súčasných stavebnín. budova stavebnín je bývalý sklad o+z, dvor po budovu skladu sú bývalé stavebniny jednota sd. ak máte záujem môžeme viacero vecí doplniť.

Reagovať

dano 28.07.2005 15:55:00

re: dodatok ku komentáru č.2

plánik stanice stupava a aj devínske jazero je fotka z aktuálnej dokumentácie. na tú zrušenú vlečku pôjdem pozrieť. to ma zaujíma. ďakujem za typ. apropo. na plániku chýbajú ešte dve zrušené vlečky. prvá do skladu na konci stanice oproti výpravne budove. časti koľaje je možné vydieť na fotke p3255322 a p3255323 (http://railweb.acs.sk/gallery/stupava/index.htm). toto je v mojom návrhu modulovej stanice zapracované. druhá vlečka išla pred nákladkou dreva do spracovateľského závodu kamenia z kameňolomu medené hámre.

Reagovať

k. antalík 27.07.2005 00:50:30

2. dodatok ku komentáru č.2

osobné vozy boli najpravdepodobnejšie bai.

Reagovať

karol antalík 12.08.2005 03:27:51

oblúky

stále mi niečo nesedelo na tých kresbách koľajiska. teraz som na to došiel. všetky oblúky ste nakreslili ako ľavé. v skutočnosti sú pravé a majú oveľa väčší polomer. prosím neberte to ako kritiku, ale ako radu a pomoc. spracoval som najaktuálnejšiu schému stanice stupava. (nemám zatiaľ win track ani podobný program) ak máte o tú schému záujem, môžem vám ju poslať.

Reagovať

danom 23.08.2005 11:05:23

re: oblúky

ako som napísal v článku www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2005082001, modulové kolajisko má veľa výhod. ale aj tak je nutné robiť nejaké kompromisy. popisovaná vlečka je na rovnom úseku trate v miernom oblúku skutočne na opačnú stranu - na fotkách to je vidieť. ale keďže miestnosti, v ktorých sa stretávame, aj keď sú veľké v porovnaní s našími domovami, aj tak by nestačili na reálnu rovnú trať. preto ju treba zatočiť. tak prečo by som to nemohol urobiť takto? absolutné nie je nič. aj keby som to urobil presne podľa skutočnosti, aj tak by to nebolo podľa skutočnosti. konkrétne v stupave sa niekoľko krát opravovala trať, čo zanechalo na nej stopy. vlečkové koľaje sú asi o 30cm nižšie ako hlavná dopravná - čo je skutočne problém modelovať. ja vnímam vláčikovú modelárčinu ako hru. v hrách si vytvárame svoj svet fantázie, kde to môže a je iné ako v skutočnosti.

Reagovať

Pridať nový komentár