Railnet

Odliatky a formy III. – bočnica M262

Modelovanie | Marian Sopfrits, 23. 01. 2009 (16573 zhliadnutí)
Motorové vozy sú moja srdcová záležitosť a M262 nultej série obzvlášť. Nakoľko tento model nie je v ponuke žiadneho dodávateľa, okrem malosériových výrobcov, ktorý ich robia z odliatkov, ktorých kvalita nie je bohvieaká rozhodol som sa, že sa pokúsim o postavenie modelu sám.

Ako prvá voľba padla na odliatok. zaobstaral som si niekoľko odliatkov tohto modelu. Detailnejšou štúdiou týchto odliatkov som zistil , že ich úprava do aspoň ako takej kvality je vlastne stavba nanovo. Neviem, možno sú k dispozícii aj kvalitnejšie odliatky, ale ja som sa k nim nedostal.

Druhý pokus padol na výrobu z kovu (mosadz), ale tu som stroskotal, skrátka s kovom to moc neviem a nepodarilo sa mi vyrobiť ani dve okna, ktoré by boli rovnaké. Takže aj toto som zavrhol. Po tejto skúsenosti som na stavbu na nejaké obdobie zanevrel a dúfal, že snáď v budúcnosti vznikne lept, alebo nejaký malosériový výrobca, ktorý tento model začne vyrábať v kvalite a spracovaní podľa mojich predstáv.

Nakoniec som sa dozvedel o profiloch Evergreen. A keď firma Artol ich začala ponúkať v dostatočne širokom sortimente povedal som si, toto by mohla byť schodná cesta. Ako som zrealizoval stavbu bočnice môžte vidieť v nasledujúcej skrátenej galérii zo stavby. Nie všetky kroky sú zdokumentované. Pri stavbe čiel a strechy budem všetky kroky dokumentovať.

Použitý stavebný materiál Evergreen dosky hrúbky 0,13mm, 0,5mm, 1mm a profily rôzneho prierezu.

Použite náradie.

Bočnicu som si nakreslil a vytlačil. Následne nalepil na základovú dosku. Toto výrazne uľahčí ďalšiu stavbu.

Z rôznych profilov som následne vyskladal bočnicu. Lepil som lepidlom vlastnej výroby - obal od CD rozpustený v toluéne. Tmelenie som previedol striekacím Surfacerom 500, nanesením riadnej vrstvy neriedeného tmelu štetcom.

Bočnica po prvom vytmelení a prebrúsení.

Vytmelené, prebrúsené a streknuté Surfacerom v sprayi.

Dvierka som taktiež vyskladal z rôznych profilov.

Po vložení do bočnice to vyzeralo nasledovne. Niečo tomu však chýbalo – detaily na dverách. Rozmýšľal som ako znázorniť kľučky. Začal som sa prehrabávať vo všetkom čo mám doma, až mi prišli pod ruku lepty. V dvoch z modelov som našiel dvierka približných rozmerov aj s hľadanými detailmi. Keďže rozmer dvierok nebol požadovaných rozmerov a lept som nechcel zničiť dvierka som zaformoval.

Tu vidno formu aj s odliatkom. Dvierka som následne upravil, aby vyhovovali požadovaným rozmerom. Napr. pre dvojkrídlové dvere som z leptu využil len strednú časť s kľučkami a ostatné opäť doplnil Evergeenom.

Tu sú už dvierka osadené, doplnené o ďalšie detaily ako sú schodíky, vetracie mriežky atď. Model je už prestriekaný a pripravený na zaformovanie.

Rámik je zo smrekových profilov, ktorý som priskrutkoval k základovej doske.

Tu už zaliate Lukoprénom. Používam Lukoprén SUPER N, ktorý je tekutejší ako Lukoprén N1522. Výrobca udáva miešací pomer 2,5% objemového množstva katalyzátora. Dávam však len dve percentá, Lukoprén je dlhšiu dobu spracovateľný. Presné množstvo pasty meriam 20 ml striekačkou a katalyzátoru 2 ml striekačkou. Keďže zatiaľ nemáme funkčnú vákuovačku, s Jozefom ale na nej už intenzívne pracujeme, natrel som model štetcom tenkou vrstvou Lukoprénu a po cca 10-tich minútach dolial zvyšok Lukoprénu.

Po vytvrdnutí nám vznikla táto forma. Pred odlievaním je nutné rám naseparovať separátorom, alebo oblepiť napr. izolepou. Ja používam izolepu.

Potom už stačilo naniesť odlievaciu hmotu, robím opatrne striekačkou. Hmoty treba dať radšej viac ako menej. Musí byť kopcom, a musí byť v súvislej vrstve po celej ploche formy. Následne treba priložiť kúsok skla, alebo iného vhodného dokonale rovného materiálu a počkať, kým materiál vytvrdne. Pokladanie skla treba začať v niektorom z rohov, ja začínam v ľavom dolnom, a veľmi pomaly a opatrne prikladať, tak aby sa pomaly vytláčal prebytočný materiál v smere v ktorom kladiete sklo. V žiadnom prípade nemožno sklo nadvihnúť v mieste kde je sklo už v styku s hmotou. Po priklopení zaťažím niečím čo je po ruke. Sklo opäť treba naseparovať, alebo polepiť izolepou, inak by sa odliatok nalepil na sklenenú dosku. Ako to môže dopadnúť, keď sa táto operácia nepodarí vidno na nasledujúcej fotke.

Pekné bublinky ...

No a po vytvrdnutí dostaneme odliatok bočnice. Hrúbka steny 1mm s tenkými blankami v oknách, ktoré idú vyrezať skalpelom.

Po streknutí Surfacerom. Obdobným spôsobom spracujem aj čelá, postup budem dokumentovať a potom opäť zverejním.
Súvisiace články:
Odliatky a formy II. – (roz)delená forma (03.07.2007)
Odliatky a formy 1. (23.01.2007)
[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 18] -      + 

Pridať nový komentár

jura 26.01.2009 21:34:11

smekám

výborná práce, mariane. tak tomu říkám mustrařina. :-) jen tak dále. předpokládám, že výsledný produkt bude řešen jako stavebnice, tedy bočnice, čela, střecha zvlášť?

Reagovať

marian 27.01.2009 14:29:05

re: smekám

nie uplne cela a bocnice by som vo finale chcel ako jeden kus, strecha zvlast podlaha zvlast. ja nie som uplne spokojny, to zvacsenie ukazalo nedostatky. je pravdepodobne, ze bude este upgrade tychto bocnic, dnes uz by som to robil trochu inak. urcite o tom este napisem.

Reagovať

vlado h 07.03.2009 22:52:46

obdiv

skladám poklonu pred vašou vynaliezavosťou, šikovnosťou a snahou niečo dokázať. bravo! praje dlhoročný ,,n,,kar.

Reagovať

kar 17.08.2010 22:35:23

supr

skvělá práce, jen by mě zajímalo jaký materiál byl použit co by odlévací hmota. předem děkuji za odpověď.

Reagovať

jarco 12.07.2011 21:30:29

prosim nespravil by ste nieco na motorovy vozen 811 ja by som osobne kupil vsetko k tomuto voznu v mierke tt

Reagovať

retriever007 03.04.2013 01:43:42

Ako na čelo?

Mňa by tiež celkom zaujímalo ako vyrobiť čelo, najmä ak je zaoblené. Touto technikou by som chcel niekedy skúsiť TT model pražského metra. Ale zauoblené rohy si viem predstaviť iba ak narezať z medeného plechu a ohnúť na guličke od ložiska - mikro klampiarina.

Reagovať

Pridať nový komentár