Railnet

Balm-d, alebo aby bolo čo za krokodíla zapriahnuť

Stavba vozidiel | Marian Sopfrits, 01. 06. 2014 (13654 zhliadnutí)

Balm–d bol vyvinutý ako prívesný voz k motorovému vozu M286. Tieto vozy konštrukčne aj vzhľadovo vychádzajú z M286. Tak ako v skutočnosti aj ja som po úspešnom ukončení stavby motorového vozu sa začal zapodievať myšlienkou vytvorenia stavebnice tohto vozu. O tom, ako sme spolu s J. K. zvládli Vás chcem oboznámiť v nasledovnom článku.

Stavebnica obsahuje všetky potrebné diely ku stavbe vozu. Samotná karoséria, rám vozu a podvozky sú vyleptané z MS 0,3 mm. Doplnky na strechu sú na malom leptíku z alpaky 0,16 mm. Strecha a masky podvozkov sú rezinové odliatky. Interiér a dynamo sú vytvorené 3D tlačou. Súčasťou stavebnice sú aj trubky rôznych priemerov pre vymodelovanie reflektorov a lôžok nárazníkov, obojstranne izolované dvojkolia a kvalitné popisy od Jacek modely.

Stavbu ako obvykle u leptov som začal vysekaním dielov z planžety a začistením v mieste mostíkov. Začal som dielmi karosérie: bočnice, čelá a strop.

Najprv pomocou klieští som naohýbal čelá do požadovaného tvaru. Požadovaný tvar je možné kontrolovať aj pomocou kopyta. Zahnutie v spodnej časti zatiaľ nerobím. Najprv som prispájkoval čelá ku stropu a následne bočnice. Čelo som zapasoval do zámkov – označených červenými šípkami a následne začal spájkovať v miestach označených čiernymi šípkami.

Obdobným spôsobom som prispájkoval aj druhé čelo.

Na bočniciach som naohýbal „sukničku“, ale len v strednej časti, na krajoch som ponechal bočnice bez ohnutia. Na sucho som pripasoval bočnicu, s dôrazom na to, aby bočnica aj čelo v mieste spoja boli v jednej rovine – treba postupne jemne dolaďovať prihýbaním čela. Keď bočnica sedí na oboch stranách je možné ju priletovať. Letujem z hornej strany v mieste zámkov. Pred letovaním som naniesol pastu aj z vnútra na spojnicu bočnice a stropu. Následným preletovaním zámku zhora príde aj k preletovaniu bočnice a stropu aj v okolí zámku.

Detail spoja čela a bočnice vidno na ďalšom obrázku.

Ďalším krokom sú schodíky. Ešte predtým si však kieštikmi vytvarujem ohnutia na čelách a predných častiach bočníc. Stavebnica obsahuje diely pre „modelové schody“ aj zjednodušené plytké . Vľavo diely pre modelové schody, vpravo zjednodušené. Zjednodušené odporúčam, ak sa predpokladá prevádzka na ostrejších oblúkoch .

Na ďalších fotkách vidno zletované a osadene modelové schody a pod nimi plytké schody

Z planžety s detailmi si vyberieme diely v rámiku, ktoré použijeme na „podletovanie sukienok“ na čelách. Najprv pocínujem čelo z vnútra (dole) a potom priletujem a precínujem sitko (hore)

Strecha je opäť o niečo dlhšia, po rozrezaní a úprave na potrebnú dĺžku som ju päť minútovým epoxidom nalepil na zletovanú kasňu. Nakoľko plánujem model v budúcnosti osvetliť tak ešte pred nalepením som do strechy vyfrézoval drážku pre uloženie plošáku s osvetlením.

Na strechu som dolepil detaily.

Nateraz kasňu odložím na chvíľku bokom a začnem práce na ráme. Jednotlivé diely rámu a vybavenia spodku vozu vidno na nasledovnom obrázku.

Jednotlivé diely som naohýbal.

Ako treba zostaviť jednotlivé diely rámu vidno na nasledovnom obrázku. Do rámu som prispájkoval aj skrutky M2*5, na ktoré neskôr prídu priskrutkovať závesy, ktoré budú vymedzovať zvislú vôľu naskrutkovaných podvozkov.

Zopár snímkov na zospájkovaný rám

Po skompletovaní rámu som sa opäť vrátil ku kasni, osadil som priečky interiéru. Krajné priečky po ohnutí som kvôli pevnosti precínoval v ohybe a prispájkoval som maticu M2. Následne som prispájkoval krajné priečky matičkou smerom k čelu a strednú priečku. Priečky do predstavkov prídu vlepiť sekundovým lepidlom až v závere, keď bude model zasklený. Pri spájkovaní krajných priečok je nutné kontrolovať polohu priečok voči otvorom v ráme.

Vytvarovanie priečky v predstavku a umiestnenie je zrejmé z nasledovných dvoch obrázkov.

Rám som priskrutkoval ku karosérii a osadil doplnky na spodok vozu. Po zospájkovaní jednotlivých bední som ich prispájkoval k rámu. Pre jednoduchšiu prácu sú v ráme zámky.

Pristúpime ku kompletácii podvozkov. Odporúčam jemne pilníčkom prebehnúť otvor, kde bude uložená hriadeľ dvojkolia. Z dôvodu predídenia prípadných skratov je vhodné použiť obojstranne izolované dvojkolia priemeru 7,5mm. Konštrukcia podvozku je zrejmá z nasledovných obrázkov. V prípade,ak chcete realizovať trojbodové uloženie je nutné na jednom z podvozkov ohnúť o 90 stupňov polkruhové „ušká“

V tomto momente sa treba rozhodnúť aké spriahlo použijeme. Pripadajú do úvahy nasledovné možnosti:

  • spriahlo z V200 uložené v podvozku
  • spriahlo z lokomotívy Nohab + kinematika PEHO
  • klasické spriahlo Tillig + kinematika PEHO

Výhodou prvých dvoch je, že nie je nutné robiť zásah do čiel, avšak pri tomto riešení je dosť výrazná medzera pri spriahnutí. Pri tretej alternatíve je nutné v dolnej časti urobiť zárez. Dá sa však pri tejto alternatíve spriahať takmer nárazník na nárazník.

Spriahlo z V200 Spriahlo má vlastnú pružinku na vracanie do východiskovej polohy. Šachty pre uloženie spriahla sú súčasťou stavebnice a je nutné ich prispájkovať k podvozkom. Vľavo podvozky pre inštaláciu spriahla z V200. Vpravo podvozky pre model osadený kinematikami PEHO

Spriahlo NOHAB plus kinematika PEHO. Spriahlo som prilepil k šachte PEHO

Klasické spriahlo Tillig + kinematika PEHO
V dolnej časti čela je nutné opatrne pilníčkom urobiť vybratie. Použitá kinematika PEHO s Magnetom. Reflektory a lôžka nárazníkov sú vymodelované z mosadzných trubiek. Podvozky sú priskrutkovane skrutkou M2. obdobne ako je tomu u voľnobežného podvozku motorového vozu.

Spriahla zľava V200, NOHAB, klasické Tillig

Obdobne ako u motorového vozu interiér je vytvorený metódou 3D tlače. Na pásku som si naznačil rozteč jednotlivých sedadiel. Pásku prilepil k rámu. Potom už stačilo len sekundovým lepidlom prilepiť nastriekané sedačky. Sedačky pri priečkach som lepil priamo na priečky.

Vozy mali premiéru na modulom stretnutí „Bernolákovo jar 2014“

[Akt. známka: 0,67 / Počet hlasov: 9] -      + 

Pridať nový komentár

igi 01.06.2014 20:09:09

Nazdar Marián!
Skvelá správa pre nás všetkých, ktorí sme čakali na túto informáciu. Takže čoskoro budeme môcť objednávať?

Reagovať

marian 01.06.2014 21:47:25

doplnim este prejazdnost

Variant s plytkými schodmi prejde minimálny polomer R 310 mm a variant s hlbokými schodmi potrebuje minimálny polomer R 396 mm

Reagovať

Matto 02.06.2014 09:21:06

workshop

Zdravim Marian.
Na burze ste mi hovoril, ze uvazujete o stavebnych stretnutiach. Budete nieco take organizovat?
Dakujem
Matto

Reagovať

marian 02.06.2014 09:30:40

Re: workshop

Ak by sa nasiel dostatocny pocet zaujemcov nemam problem zorganizovat . Paralelne este robime Balm aj v mierke 1:87 , tak sme uvazovali , ze potom take spolocne. Ale ako som pisal v uvode , je to podmienene dostatocnym poctom zaujemcov.

Reagovať

08.06.2014 21:32:29

Ahoj Mariane,

už se nemožu dočkat. kde nechávaáš dělat lepty ? U Hanáka nebo v Brně ?

Reagovať

MarTTin 08.06.2014 21:32:41

Ahoj Mariane,

už se nemožu dočkat. kde nechávaáš dělat lepty ? U Hanáka nebo v Brně ?

Reagovať

Láhev 8 17.06.2014 14:02:11

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, kde se tyto excelentní stavebnice dají koupit. Děkuji

Reagovať

Guli 11.09.2014 16:10:26

Moc pěkná stavebnice, kde se bude dat koupit? A jaká je cena?

Reagovať

marian 15.09.2014 14:49:14

Re:

info som zaslal na Vas mail

Reagovať

ján Hrčka 03.10.2014 00:42:09

Re: Re:

chcem sa len spýtať, kde sa dá lept Balm-d kúpiť v TT, mám niekoľko
vagónov Balm z odliatkov, z leptu je to úplne niekde inde, ďakujem
vopred za info.....

Reagovať

Honza 10.07.2015 16:32:56

Dobrý den,
Krásné, moc krásné.
Kde se dá sehnat lept, případně byl byste ochoten mi 2ks těchto krasavců vyrobit?
Děkuji, JB

Reagovať

OMEGA 14.07.2015 07:37:11

Foto

A keď je M286 niekde na "predvádzaní" kúpychtivým zákazníkom, motorový rýchlik so záložným HDV môže vyzerať aj takto
http://www.railnet.sk/gallery.php?akce=obrazek_ukaz&media_id=2216

:-)

Reagovať

Pridať nový komentár