Latríny už z mnohých staníc zväčša bez náhrady úplne zmizli, ale aby ste si ich mohli postaviť aspoň ako model, prinášam Vám dokumentáciu. Predloha (už nepoužívaná) na zameranie a nafotenie sa nachádza v železničnej stanici Plavecké Podhradie na trati Zohor – Plavecký Mikuláš.
Konštrukcia budovy je z drevených hranolov 16 x 16 cm, krokvy a výstužné (zavetrovacie) hranoly sú 10 x 10 cm. Vonkajšie obloženie je z dosák cca 8 – 10 cm hrúbky 2 cm, ktorých škáry sú prekryté lištami šírky 4 cm a hrúbky 1,5 cm. Dvere olištovanie nemajú. Nad dverami sú vetracie rošty rovnako z líšt šírky 4 cm. Vnútorné priečky sú z neolištovaných dosák. Podlaha je betónová, na pánskej časti je do výšky 1 m stena (kantovka) omietnutá cementovou maltou ako priebežný pisoár.
Viac Vám prezradí fotodokumentácia a náčrt s rozmermi budovy. Fotografie sú z dvoch rôznych fotení. Prvé boli fotené v roku 2003 a druhé v roku 2007. Medzitým stanica hodne zarástla a spustla... Vnútorné usporiadanie záchodov vychádza z predpokladov, ako to asi mohlo byť, lebo záchody boli upravené na chliev.
Pohľad od koľají, vpravo je nakladacia rampa a vľavo staničná budova. Svetlé dosky naznačujú pôvodnú dvojicu dverí do záchodov, vľavo sú dvere do šopy na drevo a náradie.
Šikmý pohľad od koľají smerom od staničnej budovy.
Šikmý pohľad od koľají smerom od nakladacej rampy.
Šikmý pohľad od cesty zo smeru nakladacej rampy (v pozadí staničná budova) svetlé dosky vpravo je nový nepôvodný vchod.
Detail vetracích mriežok a latovania.
Kolmý pohľad od nakladacej rampy.
Kolmý pohľad (bohužiaľ oproti slnku) od staničnej budovy.
Kolmý pohľad od cesty (vľavo sú nepôvodné dvere).
Detail strechy nad šopou.
Detail strechy nad záchodmi.
Pohľad na „oddelenia“ v záchodoch, vpravo je ženská časť s nepôvodne vybúraným otvorom, vľavo je prvý mužský záchod. Druhý mužský záchod bol rozobratý a v súčasnosti slúži ako vchod.
Druhý mužský záchod.
Pisoárová stena (vľavo svetlá doska naznačuje pôvodný vchod).
Pohľad na krov nad záchodmi
(v obdĺžnikových otvoroch nad záchodmi pravdepodobne aj z vnútra boli mriežky).
Šopa vo vnútri – vpravo sú vchodové dvere.
Krov v šope – deliaca stena medzi šopou a záchodmi (vchod do šopy je vpravo).
Spodná časť deliacej steny medzi šopou a záchodmi.
Konštrukcia vnútorného rohu – vpravo deliaca stena medzi šopou a záchodmi.
Konštrukcia vonkajšieho rohu – vľavo je stena obrátená ku staničnej budove.
Vchodové dvere do šopy z vnútra, vpravo je stena obrátená ku staničnej budove.
Škica (nie je v mierke, všetky rozmery sú v cm) drevenej šopy s latrínami v Plaveckom Podhradí, usporiadanie záchodov vychádza z predpokladov, lebo pôvodný stav nie je známy. Konštrukcia strechy je podobná, ako na predtým uverejnenom skladisku, krokvy sú od seba 1 m a presah strechy je 50 cm.
Budovu nafotil, nakreslil, napísal a s pomocou Dana Martanoviča zameral....
Marian Pavúk Paulini
Súvisiace články:
Skladisko z dreva na lokálnej trati - dokumentácia