Je to presne rok a jeden mesiac, čo som písal článok o tradičnom stretnutí modulových železničných modelárov veľkostí N a TT, ktorých zastrešuje klub ZABABOV.CZ. Aj tento rok sa pár z nás, zo slovenskej časti, takto postihnutých modelárov zúčastnilo.
Pár postrehov a taktiež povinná encyklopedistická práca zo stretnutia...
Príprava stretnutia bola veľmi búrlivá. Diskutovalo sa veľmi o koncepte, ako by to všetko mohlo tento rok vyzerať. Musím napísať, že výsledok bol viac ako uspokojujúci. Opäť som prišiel zo stretnutia nabudený modelárskou prácou, až som zabudol na to, že pripravujem článok .
Všeobecne by sa dal layout zhrnúť, ako spojenie dvoch celkov. Hlavnej dvojkoľajnej trate na úrovni 1300 mm a lokálnej trate na úrovni 1000 mm spojených už známym kopcom. Rád by som sa tu ale zmienil, že rovnako by som sa rád rozpoltil a zažil paralelný svet, kde by sa jazdil druhý z navrhovaných konceptov. A to, jednu veľkú hlavnú trať s veľa odbočkami lokálnych tratí na koncoch a aj v strede. V tomto koncepte bol kopec navrhovaný na hlavnej trati. T.j. lokáliek by bolo viacero - kratších a dlhších, aj na 1300mm a aj na 1000mm. Možno o rok to bude tak. A budeme môcť porovnať čo je zábavnejšie - však o to ide.
Od minulého stretnutia pribudlo 36 dvojkoľajných modulov a jedna krásna lokálková stanička s odbočkou (v origináli na vlečku). O tom ďalej.
Navrhovaný layout:
Zdroj: www.zababov.cz
Prečo navrhovaný? Keďže stretnutia sa koná v reálnom svete, ktorý má reálne podmienky a v zime ešte niekde padá sneh - aj v marci . Jednu našu spolumodelárku zafúkalo (15cm nového snehu) tak, že sa omeškala o pár hodín. Keďže sme nemohli pri stavbe tak rozsiahleho koľajiska zostať stáť a pozerať z okna - rozhodol som o úprave layoutu, keďže som bol šéf jednej stavebnej čaty. .
Pohľad z pódia na zostavené koľajisko - vľavo.
Pohľad z pódia na zostavené koľajisko - vpravo
Prevádzka podľa grafikonu nákladnej dopravy prebiehala najskôr v zrýchlenom čase 1:4. Keď sme si zvykli na anomálie, bežali sme aj na 1:6 a je potrebné povedať, že som si to veľmi nevšimol. Pripravené GVD bolo 24 hodinové , tak nebolo potrebné ani po skončení modelového dňa čo veľmi kontrolovať. Jednoducho sa išlo ďalej.
Hlavná trať: Šumperk - Výpravčice
Časť hlavnej trate a hlavná vetva lokálky: cez Kokavu, Tomášov, Skovice do Týniště.
Tu platí zásada, vojak sa stará, vojak má. T.j. pred stretnutím je alfa-omega všetkého dátový list dopravne. V mojom prípade to dopadlo veľmi dobre:
Počas stretnutia sme museli len niektoré dodávky tovarov presunúť do iných staníc na lokálnej trati, nakoľko sa nám zahlcoval "kopec", kde ako ochrana proti preťaženiu slúžila úvraťová nemecká stanica o celkovej dĺžke 2m, t.j. dlhší vlak ako 1,5m sme nemohli hore kopcom poslať.
Zababov ČSD TT používa mierne zjednodušenú verziu ako my tu v SR.
Niektorí tvrdia, že toto zdržalo celé stretnutie. Ale pokiaľ by sa neurobila táto úloha, asi by to nebola zábava, keby sme jazdili s vozňami, ktoré majú zlé jazdné vlastnosti, alebo majú zlé spriahlo.
Prebierka vozňov - kontrola jazdných vlastností (samospád), profilu a veľkosti spriahla.
Aj mne vyradila komisia 2 vozne, ku ktorým mi napísala zdôvodnenie a viem čo opraviť. Komisia plánuje vydať "certifikát" ku každému vozňu, čo prejde testom, aby sa na budúce nemusel opäť testovať. Čím sa celý proces výrazne zrýchli.
Úvraťová stanica Rennsteig - všetko vyrobené "doma". CODE75, krása. Stanička je celá v kopci. T.j. jej nivelita bola vyššie ako 1300mm a miestna trať (vchádzajúca do lesíku vpravo hore) zo stanice naďalej stúpa.
Odjazdová koľaj miestnej trate.
Zakončenie stanice. Ako inak trojcestná vyhýbka, ako ju ani výrobca nevyrobí.
Cukrovar Cetno aj so svojím staviteľom, majiteľom a prevádzkárom.
Záloha cukrovaru preváža vozne zo stanice Týniště do cukrovaru.
Detail výrobnej linky. V popredí je výťah na navážanie vápenca do výrobného precesu. Nuž čo, výroba cukru je silne chemická záležitosť.
Ráno v depe Rumburk. Už sa zelenie.
Za depom cestička, za cestičkou.... koniec modulu.
Toto je skutočne z dreva a výroba bola riešená systémom Pat-Mat. Postaviť, zapáliť, počkať a včas uhasiť.
Byty pre zamestnancov a ich rodiny pri depe Rumburk už stoja.
žst. Mochov - nákladná rampa.
Motorový vlak čakajúci na svojich cestujúcich v žst. Mochov. Papierová skladačka z ABC je zaujímavý nápad ako rýchlejšie vytvoriť krajinu a neprevádzkovať len dobu ľadovú alebo korkovú.
Modul znázorňujúci zrušenú odbočku. Ukážka kombinácie foliáží, flokovania a ďalších techník. Je isté, že k dokonalosti vedie tŕnistá cesta, ale výsledok stojí za odfotenie.
V Tomášove (vlečka Lesy SSR) už elektrikári osadili VN odpojovač.
Prevádzka ND bola tohto roku silnejšia.
Pripojenie dvojkoľajky k žst. Rumburk.
S posilou sa mi riadila stanica lepšie. Ale musím povedať, že aj Boco sa zaučil veľmi rýchlo.
Posun v cukrovare Cetno.
Po dvojkoľajke to išlo veľmi pekne a rýchlo. Bolo výborné, že zamýšlané dvojkoľajné stanice ešte neboli na svete a tak medzistaničné úseky boli krásne dlhé. Použité koľajivo CODE75 je na pohľad krajšie ako povodné "zábradlie" od výrobcu. Ale podvozky z V100 hrkotali.
Turbínová lokomotíva čaká v sst. Šumperk na svojho rušňovodiča. Jeden z ad-hoc PN vlakov.
V Martiniciach na Hané bola v zácviku aj mladá posila. V závere riadila stanicu úplne sama.
Ako vždy. Kamaráti z N scale sú veľmi šikovní. Neviem čo dodať.
Aha. Baňa Jana zarezonovala v N tiež. Zaujímavé, ako sa na malom priestore dá vyhrať.
Vyššie uverejnené fotografie a aj iné sú uložené vo vyššom rozlíšení v Galérii. Fotografie zošťukali Boco a DanoM.
Ďalšie fotografie a články o akcii:
Teším sa na ďalšie stretnutie. Vďaka našim Petrom máme na railnet.sk už aj kalendár akcií. Už viem, kde budem . A Vy? Len pre istotu aby sa nezabudlo - tu je link na akcie čo už boli .
Váš
DanoM
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!