Po úspešnom ukončení projektu Arpáda v mierke 1:87 sme vôbec nepredpokladali, že by v budúcnosti mohol uzrieť svetlo sveta aj jeho menší súrodenec v mierke 1:120. Na otázky typu „kedy bude Árpád aj v TT“ sme viac-menej odpovedali záporne, i keď vždy s dovetkom „Nikdy nehovor nikdy“. Čas plynul a na nemenovanom modelárskom fóre sa rozprúdila búrlivá diskusia k (ne)vhodnosti technológie 3D tlače pre konštrukciu karosérie pre model. V tom čase už Jozef celkom zručne zvládal 3D nástroj, ktorý sme si zakúpili. Pri jednej večernej debate Jozef vyriekol vetu „Čo keby som Arpáda v TT nakreslil ako 3D stavebnicu“. O pár dní som v maily už našiel prvú vizualizáciu čela.
Stretli sme sa a zadefinovali základné parametre:
Na nižšie uvedených snímkach môžte vidieť jednotlivé fázy návrhu dielov karosérie ako aj návrh konštrukcie rámu a pojazdu.
Hrubá konštrukcia: vzhľadom na vysokú symetriu modelu, stačí vymodelovať štvrtinu karosérie:
Pribudnú detaily: konštrukčná výzva bola mriežka na čele:
Už to začína vyzerať ako model:
Pred návrhom pojazdu sme si vymodelovali pohon:
Potom to už išlo rýchlo
Skoro hotovo, stačí prekresliť do leptu
Vnútorné vybavenie:
Pomocou virtuálnej píly je karoséria nakrájaná a pripravená do tlače
Detail bočnice so zámkami
No a toto už vyšlo z tlačiarne a je to iba nasucho poskladané
Ako sa neskôr ukázalo, je to cesta, ktorou sa dajú s vysokou presnosťou opakovane tlačiť jednotlivé diely karosérie. Nespornou výhodou je pri správnom návrhu možnosť tlače rôznych zámkov a rôznych konštrukčných prvkov v desatinových rozmeroch. Po overení prvého prototypu stavebnice a rámu s pojazdom sme stavebnicu doplnili o leptané doplnky, s pomocou ktorých je to už to pravé orechové.
V nasledujúcich riadkoch sa pokúsim načrtnúť čo stavebnica obsahuje a stručný postup stavby. Obsahuje všetky potrebné diely pre stavbu modelu. Jedná sa hlavne o nasledovné komponenty:
Rozmiestnenie jednotlivých dielov na planžetách.
Stavbu som začal zostavením rámu pojazdu (1) .Pred pozohýbaním rámu odporúčam priletovať na príslušné miesta matičky M2. Hneď som priletoval matičku aj na uchytávací diel č.8. Ten príde vlepiť do kasne až v úplnom závere stavby. Následne pozohýbať a zospájkovať celý rám z dielov c.1 a c.2
Pozohýbaný a zospájkovaný rám pojazdu. V miestach označených šípkou prispájkujeme alebo prilepíme dištančnú podložku potrebnej hrúbky tak, aby vložený rám lícoval so spodnou hranou karosérie.
Z dielov č. 5 a mosadznej trubky som zospájkoval unášač pojazdu. Stavebnica obsahuje aj „hnaný„ podvozok pre prípad, že sa bude stavať nehnaná maketa - diely č..4. Pre tento prípad sa pre unášač použijú diely č.6 . Vľavo jednotlivé diely, vpravo skompletizovaný unášač. Pojazd treba rozobrať a vložiť unášač pod motor. Samotné pripevnenie pojazdu k rámu je prostredníctvom unášača pomocou dvoch skrutiek M2
Z dielov č.3 som zostavil voľnobežný podvozok
Rám podvozku odložím zatiaľ bokom a začnem so stavbou samotnej kasne. Jednotlivé diely bočnice, čelá a strecha majú zámky pomocou ktorých sa dá model opatrne poskladať a drží tvar aj bez lepenia. Ešte pred lepením odporúčam dôkladne skontrolovať rovinnosť bočníc a strechy vo všetkých troch osiach. Prípadné nedostatky napraviť jemným nahratím fénom a vyrovnaním príslušného dielu. Ako najlepšie lepidlo sa ukázal samotný materiál z ktorého sú jednotlivé diely vytlačené teda rezin. Samotné lepenie som previedol tak, že som spojil všetky diely, z vonkajšej strany lepenú hranu podlepil páskou a opatrne zakvapkal spoj malým množstvom rezinu. Zalepil som najprv jednu bočnicu voči streche, po vytvrdnutí druhú bočnicu a nakoniec čelá. Pri lepení treba dbať na to, aby sa nezaliala drážka pod hornou hranou bočnice – viď šípka. K jej úlohe sa dostaneme neskôr. Pri lepení treba dať pozor na správnu orientáciu bočníc a strechy. V streche nad motorovým priestorom je otvor pre komín. Žalúzie v dolnej časti sú pod motorovým priestorom.
Na ďalších obrázkoch je znázornenie umiestnenia priečok a samotné priečky. Červenými šípkami sú označene úpravy. Je nutné, aby priečky presne dosadli až ku stropu. Priečka „C“ je vlepená tak, aby obdĺžnikový výstupok smeroval k priečke „B“. V priestore motoru je priečka vynechaná.
Môžeme pristúpiť k dolepeniu leptaných detailov na kasňu. Diely č.13 zaoblime a následne vlepíme na príslušné miesta v dolnej časti kasne. Z drôtu vytvarujeme a vlepíme odkvapy nad dvere.
Skompletujeme a prilepíme detaily na strechu
Do kasne ešte vlepíme reflektory z dutiniek a dielč.18 na čelá.
A môže sa ísť do lakovne. Zatiaľ nepoužité diely č. 12,21,19 a 17 pôjdu na čierno. Súčasne na čierno treba nastriekať aj na správne dĺžky narezané HPS profily 0,4 * 0,75. Na červeno karoséria plus zatiaľ neosadené dvere položka č.14. Na čierno rám a voľnobežný podvozok.
Strecha je šedá. Súčasťou stavebnice sú aj vyrezané striekacie šablóny.
Na nastriekaných dverách opatrne skalpelom oškrabeme farbu na pántoch a kľučkách.
Na kasňu nalepíme dvere a na čierno nastriekaný profil 0,4*0,75
Potom nasledoval štandardný postup, prelakovanie lesklým lakom, aplikácia popisov a finálne prelakovanie polomatným lakom. Medzitým ako sa lakovalo som urobil interiér, z HPS 1mm som vyrobil podlahu a na ňu nalepil interiérové sedačky. Sedačky pri priečkach sú nalepené priamo na priečkach karosérie. Sedačky sú podlepené profilom 0,5 * 1,5 mm
Ako prevenciu pred prípadným skratom som kritické miesta odizoloval nalepením HPS dosky 0,18 mm
Zostáva ešte zaskliť, dolepiť posledné detaily a poskladať. Predné okná sú bez lepenia na sucho vtlačené do jednotlivých otvorov. Okná na bočnici sú voľne povkladané do otvoru a prostredníctvom leptanej planžety prichytené na svoje miesto
Ešte zopár pohľadov na hotový model
Spoločná foto „veľkého a malého“ brata
Marianovi a Jozovi velka poklona. Uzasna praca - ako model, navod a aj clanok. Dm
Skvelá práca, krásne modely.
Ja nech robím čokoľvek, tak nemám šťastíe na to, aby som narazil na nejakú stavebnicu v mierke H0 bez toho, aby ma to nevyšlo celý majetok. Viem, že to nie je najlacnejší koníček, ale verím tomu, že keby som chcel takéto niečo si postaviť a v takejto kvalite, tak by ma to určite stálo minimálne 100-150€ a pri dvoch malých deťoch je to len scifi. Preto v dobrom tíško závidím a želám veľa úspechov pri ďalšom modelovaní. Teším sa na ďalšie podobné články... :)
Zajímavé. Neuvažujete o něčem bližším a rozšířenějším? Nejraději 820 a "velké motory" řad 85x. V této kvalitě a podobné ceně se jistě zájem najde.
Menovane motoraky su dostupne ako lepty, 820 robi Hekttor, 850 je dostupna ako stavebnica este u mna.
Uvazoval som o M262, ale asi ako leptana stavebnica.
Poprípade napiste mi na mail
marian.sopfrits@gmail.com
mozme hodit debatu
Marian
Motorák jsem úspěšně dokončil, stavebnice má 1*, drobnosti pouze administrativního rázu. Jízdu jsem vyzkoušel v Zákupech. Nenastal žádný problém. Projel odhadem R600mm. EW2 projede bezpečně. Pouze pozor na protisměrný oblouk. O stavbě a doplňcích jsme podebatovali s Bocem. Více takových stavebnic - hlavně těch vozidel, které nikdo nevyrábí.
Zdraví HP.