Minulý Vraťov článok z 30.8.2015 a najmä fakt, že na minulom stretnutí sme museli postupne vyradiť skoro všetky Ds-ky (čítaj Hytláky) z prevádzky, lebo aj napriek kvalitnej výrobe LOCO majú ešte len pružinkové uchytenie spriahadla, ma motivovalo vymeniť na mojich dvoch Ds-kách uloženie spriahadiel.
Ak niekto ešte pochybuje, že to nedokáže tak má návody už dva - Vraťov článok z 30.8.2015 a tento . Preto verím, že si svoje Ds-ky (a nie len tie) upravíte tiež a už Mn budú na budúce stretnutie vybavené ako majú byť a zábava pri manipulácií bude maximálna. Bez hytláku je to nudné.
Po Vianočných sviatkoch a leňošení na chalupe som sa plný energie pustil do práce. Na celú úpravu je nutné mať minimálne náradie:
Na úpravu a opravu vozňov, či lokomotív, som si urobil takýto mäkký držiak. Objekt záujmu je stále v požadovanej polohe a nemusím ho špiniť rukami.
Táto fotografia ukazuje test brúsenia. Je viacero možností (ako vždy) ako odstrániť pružinkový domček. Skúšal som z môjho setu kovový a aj kamenný brúsny kotúčik. Záver je taký, že fungujú oba, ale kamenný sa mi zdá lepší. T.j. je možné s ním urobiť všetky úpravy:
a navyše pre mňa, rýchleho modelára, má kameň ešte jednu výhodu. Plast, z ktorého je vozeň urobený, sa pod kameňom speká. T.j. vznikajú väčšie otrepy, a nie je toľko bordelu, nakoľko kovová brúska robí veľmi drobný bordel, ktorý nejde z modelu často ani odfúknuť.
Tu je už nalepená PEHO KKK kinematika. Na kinematike je nos, ktorý som zalepil zarovno čelníka. Lepidlo som použil sekundové gélové lepidlo UHU. Jeho výhodou je, že je veľmi husté a sekunda pri tomto plaste trvá asi 20 sekúnd. Takže je dostatok času kinematiku uložiť do správnej polohy. Finálne by bolo vhodné čelník ešte vytmeliť a natrieť na čierno. V tejto fáze som to ešte neurobil.
Ako ďalší krok som začal riešiť ložiská tiež od firmy PEHO KKK.
K rozšíreniu pôvodne plastového ložiska sú od firmy dodávané dva skrutkovače. Jeden (na obrázku vpravo) na hĺbkové vŕtanie, druhý (na obrázku vľavo s nalisovaným mosadzným krúžkom) na začistenie a vytvorenie lôžka pre mosadzné ložisko.
Podľa mojich pokusov, by lôžko malo byť tak hlboké aby mosadzné ložisko bolo celé zahĺbené v plaste, t.j. malo by byť aj trochu utopené. Inak kolieska budú pod tlakom a nebudú sa voľne točiť. Mosadzné ložisko som nijak nelepil - len namačkal do otvoru vyrobeného vrtáčikmi.
Finálne, keď má vozeň opäť kolieska je nutné nastaviť výšku spriahadla. Buď pomocou referenčného vozňa, alebo pomocou pomôcky, ktorú je tiež možné zakúpiť cez PEHO KKK.
Konečná úprava - zalepenie výšky kulisy. Ešte by to chcelo opäť natrieť na čierno spodok vozňa, lebo je to také dopatlané. Na tomto obrázku je to v surovom stave.
Dva hytláky hotové. Verím, že na stretnutí ich bude viac behať. Boco a aj Vraťo potvrdili svoje už na kinematikách, alebo že sú v poradí. Veľmi teším.
V kufríku sa nájde stále dosť pekných a kvalitných modelov, ktorým sa oplatí osadiť kinematiky. Podľa hore uvedených skúseností vytvorím pásovú výrobu, t.j. naraz budem brúsiť, potom čistiť a finálne lepiť.
Prajem pekné modelárčenie
Váš
DanoM
... je to, čo potrebujeme.
Podľa mňa treba čo najviac takýchto návodov. Ako píše Dano v závere, každý nájde doma nejaký starší vozeň zapadnutý na medzi smetím na "spodku šuplíka". Takýto zabudnutý netradičný vozeň by určite mohol oživiť nákladnú dopravu na stretnutí, hlavne medzi nejakými špeciálnymi prevádzkami, prípadne im možno určiť iné nové a netradičné poslanie (spojovací vozeň, vozeň pracovného vlaku, vozeň pre služobné potreby...).