Railnet

Bernolákovo október 2017 - stretnutie TT modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 13. 11. 2017 (444 zhliadnutí)

A opäť to všetko skončilo. Opäť sme sa pekne pohrali. Áno, už 5. ročník (celkovo už 7. stretnutie) prevádzkového stretnutia modulového koľajiska v mierke TT (1:120) je za nami. Podľa mňa to bolo krátke, intenzívne, priateľské, nabilo ma to pozitívnou energiou, ale aj únavné. Opäť sa mi potvrdilo, že stretnutia nemusia byť megalomanské, aj keď mi chýbali kamaráti napr. z Hôrok, z Nitry.

Ako to začalo

Ako vždy všetko začalo vo štvrtok po obede. Od 15:00 sme sa schádzali najskôr u Stana (kde sme s Bocom naložili Stanovu dodávku spoločným hardwérom - tento rok sa záhadne nikto neukázal na pomoc) potom pred školou v Bernolákove (kde účasť už bola lepšia). Každý mal svoju rolu. Čo ma celý štvrtok a do obeda v Piatok vytáčalo, že nemali sme všetko pripravené. Ruku na srdce, je dôležité mať veci prichystané. Nie je únosné aby sme v Piatok ráno tlačili GVD a podobne. Toto je veľmi mrzuté, najmä preto, že mi spadla mašina kvôli tomu na zem. Vravím si, nevytáčaj sa. Ale mám za to, že robíme to všetci pre seba a kaziť hru, že si nepripravím čo som sľúbil, je ak nič iné, smutné. Áno, beriem si to veľmi k srdcu, ale už som taký, robím všetko so srdcom, aj toto vláčikovanie.
 
Layout sme mali podľa možností veľmi pekný, ono by sa do Bernolákovskej haly ešte niečo zmestilo aj navyše, ale snáď na budúce.
 
Z Bocovho zápisníku vyberám:
 
"Po Martinovom telefonáte vo štvrtok na obed a jeho informácie, že príde na stretko až po 20:00 som ešte tesne pred odchodom do Bernolákova prekresľoval kvôli jeho trom modulom na hlavnej trati layout. (Už vlastne nie sú jeho, Zoran ich odkúpil). Výkresy layoutu sme mali k dispozícii až večer, tak stavba layoutu prebiehala podľa Harmiho vytlačeného layoutu na kancelárskom papieri A4 a môjho mobilného telefónu. Ďalšie spestrenie programu som mal pri zapájaní zbernice X3. Stano chcel byt pred stretkom nápomocný a nakrimpoval pár káblikov X3, tieto sa samozrejme použili aj na stretku. Zhruba polovica týchto bola vyskratovaná a podľa Harmiho testov aj rôzne prekrížená, tak som mal spestrenie programu pri oživovaní X3. Telefóniu už som si nechal na piatok doobedie. 
 
Na stretku prvý krát chýbalo domáce N.Pravno, pretože Stano bol pracovne zaneprázdnený a nemohol sa stretnutia zúčastniť. Na druhej strane sa nám prihlásil Roman s skryťákom N.Mesto, ktoré tvorilo spolu s odbočkou Obora úvrať do lokálky smerom na Martinice. Bolo to zaujímavé spestrenie prevádzky aj napriek úvodným obavám, že ako to bude Roman v Novom Meste stíhať obsluhovať. Stíhal to v pohode za pomoci mladých signalistov Patrika a Denisa. Dve skryté stanice s Tomášovom v strede mohli zabezpečiť bohatú prevádzku na trati aj s vlakmi vypravovanými podľa potreby. Niektorým samozrejme uľahodila jazda na lokálkach, kde trávili väčšinu jázd na stretnutí."
 
Vďaka Bocovi, samozrejme všetkým čo pomáhali, ako dôkaz je nasledujúca fotografia, že v tom nebol Boco sám, sme mali Layout ako tak už vo štvrtok postavený.
 
Boco naháňal, rozpúšťal diskusné krúžky. Som rád, že som sa mohol hneď po večeri pustiť do prípravy nákladnej dopravy, nakoľko rozložiť 114 vozových kariet.
 
a rozdeliť 260 obehov mi aj vďaka Gabkovým okuliarom (svoje som si zabudol doma) trvalo až do 22:00.
 
Rád by som pripomenul a vyzval prípadných ďalších záujemcov o potreby nákladnej dopravy, že vozy už nie sú. T.j. ak by napr. náhodou Nitrianske Pravno chcelo mať pre seba na posun 40 vozov a bol by podobný layout, tak si musí dotyčný Vážený prihlásiť svojich 40 vozov, lebo inak "sato" sa bude nudiť.
 
Aby si nikto nemyslel, na stretnutí to nie je len o stavbe layoutu, ťahaní kablov a rozložení vozňov. Ale aj o príprave hnacích vozidiel, ktoré zatiaľ ako každý rok riešil Harmi.
 
Našťastie sme pred 11:00 v piatok začali jazdiť, aj keď opäť sme mohli aj skôr, ale opäť viazlo to z rozostavením počiatočného postavenia súprav. GVD bol pripravený na 1:4, tak najskôr sme to spustili 1:3, chvíľu 1:2, ale v sobotu a v nedeľu už 1:4 začalo byť pomalé, ako sme sa naučili zvládať zvláštnosti jednotlivých častí grafikonu.

Čo bolo nové

V layoute bolo hneď niekoľko noviniek. Jasné, že Harmi nám opäť pripomenul, že sa všetci flákame a nič nerobíme. A to nám pripomenul vo veľkom štýle, odbočným modulom na niekoľkých segmentoch s dominantou, zrúcaninou hradu, ktorý bol na kopci vo výške 180cm. Neprehliadnuteľná dominanta. Ak by ho chcel niekto prekonať tak už na modelovanie tu je len Gerlach, Vezuv, alebo Mt.Everest.
 
Je jasné akože na kopci s hradom je hrad, je u Harmiho to, že má na kopci aj turistov a zver (úplne na vrchole aj operenec). 
 
 
 
Výhľad z vrcholu na okolitú krásnu industriálnu krajinu - plynáreň Peklo.
 
Chalani z Ostravy sa tiež vytiahli a to terminálovým prekladiskom kontajnerov, zaujímavé spestrenie tradičných Z-kových a R-kových manipulačných vlakov.
 
 
 
A ani Boco nelenivie (ako ja) v Bocove začali stavať betónový plot okolo skladiska Ferony s pletivovým hlavným vjazdom.
 
 

Prevádzka a ľudia

V tomto ročníku stretnutia sme si tiež vytvorili obdobie prechodu z parného do dízlového času. V piatok sme začali jazdiť s parami a končili sme okuliarnikmi, pomarančami, dvojposchodovými osobnými súpravami. Aj hurvínkovia na lokálnych vetvách sa postupne menili na modernejšie motoráky.

K nákladnej tohoto ročnej doprace by som ešte rád doplnil, že Vraťo naplánoval, že asi prvýkrát celkovo na stretnutiach čo som zatiaľ bol, že Pn vlak vozil skutočné vozne so skutočnými kartami, t.j. nebol to len otravný ad-hoc pre hračkárov. Vraťo to celé naplánoval tak, že manipulačné vlaky jazdili so skryťákov cez odbočky do lokálnych tratí. Záťaž medzi skryťákmi sa vymieňala cez spomenuté Pn/Vn vlaky. Čo bolo dokonale kúzelné. Všetko jazdilo a nikto sa nenudil. Skryťáky manipulovali, v staniciach sa posunovalo, všetko tak ako som si to vždy predstavoval. Nikto nemusel hrať karty, alebo čítať si knižku.

Z nákresu layoutu som to nevidel, ale po postavení som zažil dejavu z minulého roka. Okolie Tomášova bolo identické , práve ako má byť - moduly mesto Tomášov.

 

 

Manipučný vlak odchádza z plynárne Peklo.

 Parná záloha pre posun v kontajnerovom prekladisku.

 

Tieto červené ploštice ma vždy vedia rozveseliť. Ešte, že ich Miloš vždy prinesie.

 

 

 

Mn smer Martinice.

 

Os Bocovo - Tomášov - Jurajov dvor

 

 

 

 

 

 

 

Modelár v akcii, lepí svoj výtvor - vylaserovaný papierový panelák.

 

 

Zátišie v Martiniciach.

 

Občas bolo v Martiniciach husto ako v Tomášove 

 

Páči sa mi fotiť mobilom. Keďže fotočočka je na okraji mobilu, dajú sa robiť zaujímavé zábery.

 

Generácie Zoranovcov.

 

Jurajov dvor - toto stretnutie tu bolo celkom husto. Dvojmužná obsluha sa nenudila.

 

Unavení. Končí sa jeden deň. Už sa teším do postele.

 

 

 

 

 

 

 

 

Veľká dohoda o ukončení ... čoho? Ničoho, ale dobre to vyzerá. Kto je Churchil?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na záver pohľad do Tomášova a súbežný odchod osobných vlakov (aj keď to asi nie je podľa predpisov, keďže mám skupinové odjazdové návestidlá). Ale je to pekné nie?

 

a ešte si nezabudnite pozrieť krátke videjko  Boco myslí na všetko.

https://youtu.be/mlJsFF6rTfM

Záver 

Mám rád tieto stretnutia. Lokálkové vlaky, lokálkové posuny, lokálkové obehy. Užil som si v Tomášove, užil som si ako fotograf, užil som si ako rušňovodič. Verím, že všetci. Ja som spokojní nad mieru. Už aby bolo ďalšie stretnutie.
 
 
Váš
DanoM
 
[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasov: 4] -      + 

Pridať nový komentár

Boco. 18.11.2017 16:51:14

Opäť vydarené stretko :-)

ako Dano spomenul v článku, bolo to opäť vydarené menšie stretnutie. Moc som si síce nezajazdil z dôvodu dispečerovania, ale užil som si ho do sýtosti. Ďakujem všetkým zúčastneným za prípravu, priebeh a milú spoločnosť,. Teším sa aj na budúce.

Reagovať

Pavol Marian VANO 19.11.2017 00:28:49

parna zaloha v kontajerovom prekladisku

TO JE PEKNY STROJ v TT ojedinely kto to postavil ,alebo je to kupeny model ??

Reagovať

dano 19.11.2017 09:01:41

danom@railnet.sk

Ahoj, je to 422.025 Arcivevoda Karel. Odliatok sa da "bezne" kupit na nete alebo v Prahe na burze. Problem je pojazd. Vacsina ludi si to spravi na BR81 ale to ma zle kolesa. Tento model je skoro presne podla mierky. Pojazd je nejaka N kova masina - jasne, ze vymenene kolieska. Majitel masinky mi slubil, ze sa spyta vyrobcu, ci nechce urobit dalsie modely. Zla sprava je, ze NIE. Ale mohol by ho Milos presvedcit, ze? Aj ja by som chcel - aj dva kusy.

Reagovať

Pridať nový komentár