Tak, ako na iných stavbách (socializmu), ani na stavbe železnice po druhej svetovej vojne nesmeli chýbať buldozéry. Asi najrozšírenejším bol Stalinec.
Pamätáte sa ešte na časy, keď na každej väčšej stavbe zarovnávali zeminu buldozéry? Teraz ste si asi povedali, že asi nie som normálny, veď predsa aj dnes je tomu rovnako. No nie je to celkom tak. Buldozéry sa vyskytovali na stavbách asi do konca sedemdesiatych rokov, potom nastal nástup dozérov...
Dozér – spoločný názov pre:
Buldozéry je dnes vidieť iba sporadicky a ak, tak sú to hlavne novšie typy s nastavovaním radlice hydraulickými valcami. Avšak tie prvé mali nastavovanie zdvihu lanom. Na našom území sa vyskytovali po druhej svetovej vojne hlavne buldozéry Stalinec S 80 a S-100 z Čeljabinského traktorového závodu. Minulý rok som začal po Stalincoch pátrať. Zistil som, že to už vôbec nie je jednoduché, lebo ich už všade vyradili a odovzdali do šrotu. Našiel som však nejaké informácie a fotky na webe....
Od roku 1925 firma Caterpillar vyrábala pásový traktor, ktorého licenciu predala koncom dvadsiatych rokov do Ruska, lebo začala vyrábať novší typ poháňaný dieselovým motorom. V Rusku tak vznikol typ Stalinec S-60. Bol poháňaný ako originál benzín – liehovo – benzolovou zmesou a rokoch 1933 – 1937 vyrobili 6 460 kusov. Vzhľadovo typickými prvkami bola nádrž na boku vedľa vodiča a absencia kabíny – ak, tak postačovala plátená strieška. Zaujímavý bol aj typ poháňaný drevoplynom. Parametre: 60hp/650rpm, zážihový 4-válec 4-takt OHV, obsah 18 474cm2 , hmotnosť 9 500 kg, rýchlosť 3,0...5,9 km/h
V roku 1937 sa dostal do výroby vylepšený typ traktora Stalinec S-65 poháňaný dieselovým motorom. U tohto typu sa už vyskytovala hranatá kabína. Ako S-60, tak aj S-65 bol hojne používaný aj v armáde na ťahanie kanónov, alebo pokazených tankov (dva S-60 alebo S-65 dokázali odtiahnuť T-34) . Na podvozku S-65 vznikali aj zaujímavé pásové nákladné autá. Parametre: 75hp/850rpm, vznetový 4-válec 4-takt OHV, obsah 13 541cm2 , Štart motor: "V-20" 20hp/2200rpm, zážihový 2-válec 4-takt, 1356cm2 hmotnosť 11 200 kg, rýchlosť 3,60.. 4,85.. 6,95 km/h
Po druhej svetovej vojne v roku 1946 vzniká pásový traktor typ S-80, ktorý je možno vidieť (nielen) v ČSSR na všetkých „stavbách socializmu“, v povrchových baniach, lomoch... Má rovnako hranatú kabínu, ako typ S-65. Pre ovládanie pomocných zariadení sa využíval vývod hnacej sily vzadu. Spravidla tam bol navijak, od ktorého sa napríklad viedlo lano na zdvíhanie radlice. Buldozéry mali lano vedené masívnou konštrukciou zozadu ponad kabínu a motor dopredu k radlici. Neskoršie verzie už mali lano vedené bokom kabíny. Výkon motora vzrástol na 80 konských síl, štartovanie motora bolo rovnako riešené ako u typu S-65 pomocným benzínovým motorom, ktorý sa štartoval kľukou.
V roku 1958 prichádza typ S-100. Má vyšší výkon (105 koní) a prvé verzie sa štartujú pomocným benzínovým motorom, ktorý je už štartovaný štartérom. Neskoršie verzie sa štartujú štartérom priamo a pomocný benzínový motor netreba. Na podvozku S-100 tiež vznikajú rôzne nadstavby ako: buldozér, vrtná súprava, pokladač koľajových polí... Prvé typy majú ešte hranatú kabínu ako S-80, ale neskoršie typy majú novú kabínu – predné čelo je sklonené dopredu, kabína je širšia a dlhšia. Lano na zdvíhanie radlice je už vedené bokom popri kabíne. No podvozok svoj pôvod v type S-60 nezaprie...
Po takmer polročnom intenzívnom pátraní sa usmialo šťastie a našiel sa, dokonca funkčný...
Najprv je treba uviesť do chodu pomocný benzínový motor. Ten sa štartuje ručne kľukou, ktorá sa nasadzuje na štvorhran nad kapotou, alebo, ak je v poriadku batéria, tak elektroštartérom (pomocný benzínový motor nepotrebuje pre svoj chod batériu, zapaľovanie má magnetom). Bežiaci pomocný benzínový motor svojimi výfukovými spalinami ohrievajú sacie potrubie hlavného motora a tým uľahčujú štartovanie (ako na V3S-ke „čítanie novín... J ). Potom sa za pomoci spojky pri zaradenom prvom prevodovom stupni na štart motore zasunul pastorok do zotrvačníka hlavného motora. Po uvolnení spojky sa hlavný motor začína pretáčať a po prehriatí sa o chvíľu z výfuku valí biely dym, čo je signál na preradenie na dvojku (na štart motore). Hlavný motor sa dáva do chodu a pomocný motor môžeme vypnúť (pred tým vysunúť pastorok).
Nie je veľa firiem, ktoré vyrábajú modely buldozérov (možno iba ak ako hračky), ale pár sa ich nájde...
Spomienky môjho otca, pôvodne mechanika-motorára v Doprastave
http://www.plusmodel.cz/gallery/064/index.php - foto Caterpilar sixty
Modelář 5/2003 stana 224/16 STALINEC 60, Čestmír Beránek
http://www.autogallery.org.ru/m/chtz.htm - historické hlavne vojnové foto
http://chtz-uraltrac.ru/eng/about/ - oficiálna stránka výrobcu ChTZ
http://www.hornictvi.info/histhor/lokality/chomutov/image/045.jpg - vrtná súprava S-100
www.vonatka.hu - ŽSR železničný „nehodový“ pohotovostný S-100
http://home.arcor.de/hlmodelle/Typen/was_ist_das03.htm - vojenské S-100, armáda NDR
http://www.agrisurfer.com/mirror.aspx?dt= /attachment%2Fsize%5Foriginal%2F43368E64%2D54DC%2D424D%2DAE2E%2D31F1AFC00D31%2EJPG&w=800&h=556&s=Stalinec+S%2D6 - kombajn Stalinec S-6
http://www.epoxid.sk/display.php?id=30 - foto ovládacích prvkov Stalinca S-100 (doplnený popis)
http://www.plusmodel.cz/view_cz.php?id=141 - model Stalinec S-60
http://www.plusmodel.cz/view_cz.php?id=169 - model Caterpilar D6
http://www.jp-paschke.de/Baufahrzeuge/15.jpg - Stalinec S-100, 1:120
http://legatomodelar.wz.cz/images/LGMLA0010_Stalinetz65_L[1].jpg - resinová stavebnica Stalinec S-65, 1:72
Marian Pavúk Paulini
pre zaujemcov o kupu http://shop.strato.de/epages/store.sf/?objectpath= /shops/15222754/products/20890
musím reagovat na váš článek hledání buldozeru.máte to pěkně udělané,ale je tam pár drobných chyb.startovací motor se používá stále.jen je možné mít verzi s přímím startováním.vyděl jsem 170 se startovacím motorem.já měl 130 s přímím startem a na bloku motoru byl vidět obrys startovacího motoru,který se tam mohl namontovat.další věc je ta,že typové označení s 80 byl traktor s plátěnou střechou,s 100 byl traktor s celokovovou střechou a až typ t 100,t 100 m,t100 mgp a t 100 mb měl přední část oken sešikmenou.k popsanému startoání bych měl také jednu poznámku.páka mechanizmu zapojování ozubeného kola je páka redukčního soukolí spouštěcího motoru.a jak jste správně uvedl má dvě rychlosti do pomala zamedleno a do rychla uskoreno.a páka redukčního soukolí je páka zapojování ozubeného kola.ještě jste zapoměl na velice duležitou páku dekomprasoru,která se používala v zimě.a na závěr k fotografii vnitřku kabiny a popis pák řízení traktoru mám taky jednu poznámku.na pravé straně je poze páka zpětného chodu a řadící páka.nikdy tam nebyla spojak.ta je na levé straně.nejdříve páka a pak nožní.jinak jsem moc rád,že má někdo o tyto stroje zájem.jsem taky fanda.děkuji
Na fotke kde je popisované ovládacie prvky nalého motora máte navzájom prehodené označenie radiaca páka a zasúvanie pastorka Radiaca páka je tá vzadu. Aj keď dnes to už myslím nikoho nebude zaujímať.....