Modely vyrobil František Šováry a sám o ich stavbe hovorí: „Modely som staval od nuly, bez použitia stavebníc, či ich častí. Katka je maketa, vagón je jazdiaci. Nemám o priebehu stavby nijakú fotodokumentáciu a ak aj nejaká bola, vymazal som ju, všetko bolo fotené len mobilom.
U nás v klube bola svojho času snaha postaviť Čermelskú železnicu, myslím, v H0m, ale ako rýchlo nápad prišiel, tak aj zhasol. Keď som staval Katku, hneď mi došlo, prečo. Táto železnica je skutočne svojim vozovým parkom výnimočná a nedá sa na ňu nič továrenské upraviť. Okrem toho, Katka má rozvod Allan-Trick a v domácich podmienkach som mal aj ja čo robiť, aby som ho urobil tak, aby aj fungoval.
Ako základný materiál pre výrobu modelov boli polystyrénové tabuľky rôznych hrúbok (výstražné tabule), drôt rôznych prierezov a konzervový plech. Katku som robil rok aj sedem mesiacov, DU-čko rovných sedem mesiacov. Nakoľko z týchto vecí neexistuje nijaká dokumentácia, musel som to poctivo ofotografovať a omerať. Vtedy som ešte nemal vlastný aparát, takže som fotil s požičaným. Výkresy som ale nerobil, sú to všetko rukou robené škice. Katka je môj prvý model, vlastne maketa, ktorý som v živote vyrobil, súbežne som postavil aj to DU-čko, predtým som síce postavil zopár modelov, ale to boli všetko stavebnice. Tejto veľkosti som hneď prišiel na chuť, je impozantná, modely sa dajú vypracovať skutočne do posledného detailu.“
V súčasnosti má Fero rozostavanú TU 29 (Danku) a začína so stavbou osobného vozňa BU 601. Keďže si už kúpil digitálny fotoaparát, možno sa časom dočkáme aj fotonávodu ako stavať modely od piky...
Ak budete mať záujem pridať sa k modelárovi Františkovi Šovárymu, tu je na neho kontakt:
frankie.sh (zavináč) azet.sk, alebo frankie.sh50 (zavináč) seznam.cz
Foto: František Šováry, Laco Milkovič
Marian Pavúk Paulini
tak feri,ako som mal vidiet foto tvojich modelov,tak klobuk dolu.