Railnet

Kam smeruje modelovanie?

Modelovanie | Marian , 23. 02. 2009 (97984 zhliadnutí)
Pred pár mesiacmi napísal Gábor malé zamyslenie nad modulovkou a nedávna moja chrípka (ktorú sme si postupne v klube posúvali) ma možno posunula k úvahám o tom, kam smerujeme pri modelovaní vozidiel. Nie, nebudem tu rozoberať problémy spriahadiel, odpružených náprav, alebo nárazníkov, moje úvahy budú o dostupnosti, sortimente a pridanej hodnote stavebníc. Takže poďte uvažovať a možno diskutovať so mnou...

Keďže som počas mojej choroby nemohol pobehovať po vonku, tak som mal trochu času naviac na modelovanie. Aj teraz som, ako vždy pri takýchto príležitostiach vytiahol čosi zo zásobníka nakúpených a zatiaľ nedotknutých stavebníc (veď prečo niečo dokončiť, keď môže byť o pár vecí rozrobených viac...). Postupne som si povyťahoval stavebnice a polotovary tuším od všetkých výrobcov na trhu (Detail, DK Model, HekTTor, Kuber a dokonca aj odliatky od p.Číža...).
Myšlienky ako keby boli pokračovaním mojich predchádzajúcich úvah a myšlienok z Paliho článku o stavbe vozňov, ktorý napísal nedávno (Stavba vozňa Zav v H0). V tomto článku pekne ekonomicky zhodnotil naše snaženie, takže odteraz už nikomu nikdy nemôžeme tvrdiť že vlastnou modelárskou prácou ušetríme, lebo postavenie vozidla je lacnejšie, ako kúpa hotového, Pali zhodnotil, že opak je pravdu, takže sa tvárme, že modelárčime pre radosť. No v Palovom článku je ešte jeden ukrytý fakt. Donedávna som totiž (ako každý pravý Slovák, ktorý vidí u suseda veci vždy lepšie) vnímal, že tí Há0ulkári majú taký dobrý výber vozidiel a my chudáci TTčkári... No časy sa už zmenili. TTčkári nemajú prečo plakať. Všetkého je dostatok a možno má aj Pali pravdu, keď vraví, že sme na tom lepšie, ako naši bratia od H0...

Pamätám sa, keď jedinými vozidlami ČSD v TT boli Bobinka, Hektor a Rosnička a z vozňov chladiarenský Budvar, uhlák, zetka a osobný a reštauračný štvorosák... (ak som na niečo zabudol, tak sa ospravedlňujem). Potom, keď sa začala výroba plastikových stavebníc vozňov začala ako keby nová éra. K tomu sa dali kúpiť aj odliatky (p.Číž), čo bolo tiež úžasné, ale čo sa týka pomeru presnosti a prácnosti, tieto prvé stavebnice (v podstate kity) urobili prielom. Ďalším prielomom bol začiatok výroby leptov. Dnes dokáže priemerne nešikovný modelár (ako ja) vyrobiť model za ktorý by sa pred pár rokmi nemusel hanbiť špičkový modelár.

Čo sa týka sortimentu, tak sa už vyrába v TT takmer všetko. Ak sa rozhodneme stvárniť na koľajisku cca 70 – 80 roky minulého storočia, tak máme takmer všetky typické vozidlá.
Vývojová rada dieselových lokomotív je v TT už uzatvorená. Dnes kúpite či už ako továrenské výrobky, lepty, alebo odliatky lokomotívy: T 211, T334, T444 (obe série), T 466 ( ako Pielstick, tak ČKD ), T 435, T 458, T 669, T 478 (takmer všetky série), T 678 (Pomaranč) a T 679 ( Sergej), dokonca aj T 499 (Kyklop)...
U motorových vozňov ešte čo – to chýba, ale i tak je ponuka výborná : M 120 a M 140 (vežiaky), M 130, M 131, M 240, M 152, ešte chýbajú v leptoch „veľké motory“ ako M 262 a M 286 (M 296), ale v odliatkoch sú.., už chýbajú iba také pikošky ako Ganz, alebo Modrých šíp, či Slovenská strela....
Medzi elektrikami nájdeme v leptoch všetky „hranaté“ ako Gorilu /Banán, alebo Peršing Dvojičky a Žehlička... chýbajú iba „nehranaté“ modely, ako Laminátka, či celá plejáda jednosmeriek, ale tie sú odliatkové...
A vozne? Aj v leptoch nájdeme takmer všetky, po ktorých nám duša zapiští, ako prívesné k motorákom ( samozrejme, že dlhý Balm k M 286 v lepte nie je), tak „dreveňáky“ radu Ci, Ciz, Rybáky, pripravuje sa osemdverová Bai-ka a a možno prídu časom aj papieráky... Z nákladných máme už takmer všetky druhy a teraz už pribúdajú pikošky....
Dokonca aj traťovka sa nám postupne zapĺňa, dnes nie je problém kúpiť stavebnicu Tatry Vm, alebo MUV, snehovú frézu, nájdeme žeriav Kirow.... a už sa teším aj na iné mechanizmy (určite by ma potešil v TT parný nehodový žeriav, podbíjačka, či traťový vozík AGMu, či DGKu...).
Jediná kategória, ktorá je neobsadená a kde sa môžu malovýrobci predbiehať je kategória parných lokomotív. Z fabricky vyrábaných lokomotív sú k dospozícii iba koristné... a ako stavebnica je zatiaľ v lepte TT jediná lokomotíva, zbytok sa dá kúpiť ako odliatok, tu je však situácia limitovaná podvozkami.
No situácia v podvozkoch (pojazdoch) donedávna nebola ružová ani pri motoroch a elektrikách....

Dalo by sa povedať, že môžeme byť takmer úplne spokojní? Hovorí sa, že s jedlom rastie chuť. S rozširujúcou sa ponukou výrobkov a výrobcov začína spotrebiteľ (modelár) porovnávať (niekedy aj neporovnateľné). Ale myslím, že nielen spotrebiteľ. Určite porovnávajú aj výrobcovia a premýšľajú čo zlepšiť. Prístupy sú rôzne. Niekto vyrába stále ten svoj nezmenený sortiment. Na jedenej strane to vyzerá, že ustrnul, ale dobré ceny a stála ponuka je občas tiež nie na zahodenie. Niekto hneď na začiatku nahodil latku vysoko a tým sa stal stálicou - pre prípadnú konkurenciu je neekonomické predbiehať niečo, čo je výborné. A niekto pomaly rastie, od jedného modelu k druhému, pričom k tým starším modelom občas prirobí nejaký bonus, alebo urobí niektorý model inou technológiou ako Low Cost....

Čo však v súčasnosti očakávame my modelári – spotrebitelia?

• Širokú ponuku typov vozidiel v prvom rade. Toto pochopili takmer všetci výrobci na začiatku, lebo sa vyhýbali robiť ten istý typ vozidla, ako konkurencia, avšak dnes je už aj tu situácia iná, tie isté typy sa dajú kúpiť od viacerých výrobcov...

• Dostupnosť výrobkov. Mekkou železničného modelárstva v našich končinách je určite Pražská burza (teda pokiaľ chceme stavať vozidlá ČSD a ich nasledovníkov). No nie všetci modelári sú schopný, alebo ochotní ísť práve tam.... Webová stránka, objednávací systém a odber na dobierku by preto mal byť dnes samozrejmý spôsob predaja. A vzhľadom na rozdelenie republík zastúpenie u regionálneho predajcu na Slovensku tiež nie je na zahodenie... (a vzhľadom na to, že bohužiaľ všetci výrobcovia sú v ČR – bohužiaľ preto, lebo Slovákom sa do výroby nejako nechce...).
PS: V tomto smere úplne zlyháva predaj podvozkov hnacích vozidiel.... • Kvalita dodaného výrobku a kompletnosť výrobku by mal byť bodom, kde sa nediskutuje, avšak aj tu býva situácia rôzna. No ak je výrobca seriózny, tak by sa malo východisko aj z takejto (pre každú stranu) nepríjemnej udalosti nájsť...

• Návod na zostavenie by mal byť nedeliteľnou súčasťou každej stavebnice. Aj keď som už veľakrát skladal aj lepty, či iné stavebnice bez návodu, vždy to bola lotéria, čo uhádnem a čo pokazím... Dobrým zvykom je, keď nie je iba písaný návod, ale aj obrázkový (aspoň axonometria) s priloženým kusovníkom dodaných vecí s nákresom čo je čo a kde sa to napríklad na leptanom aršíku nachádza...

• Komplexnosť dodávky je tiež nezaplatiteľná a musím sa priznať, že v poslednom čase ak mám možnosť voľby, tak si vyberám stavebnice, kde je takmer všetko, čo potrebujem na zostavenie daného vozidla, čiže nielen lept, či odliatok, ale aj nárazníky, dvojkolia, obtisky, strunky...... Je jasné, že takáto stavebnica je drahšia, ako kus plechu, v sáčku, či prilepený na kartóne (tú pridanú hodnotu predsa musíme výrobcovi zaplatiť, on to urobil za nás...), avšak pocit, že nič nemusím zháňať je nezaplatiteľný...

• Pridaná hodnota, alebo podpora predaja? Čím možno ešte spotrebiteľa hýčkať, čo mu ešte môžeme ponúknuť - okrem zľavy, ktorá poteší vždy ... ? Po čom túži ešte modelár? No predsa po podkladoch k stavbe a po skúsenostiach iných, ktorý mali tú istú úchylku a stavali rovnaký model pred tým. Takže je výborné, ak na webovej stránke výrobcu nájde modelár fotodokumentáciu a výkresy predlohy modelu a pár recenzií a skúseností modelárov vo forme obrazových návodov...

Po prečítaní mojej úvahy Vás asi napadne, že: TAKÝTO VÝROBCA stavebníc predsa NEEXISTUJE !!! A musím Vás ubezpečiť, že asi máte pravdu... Áno, žiaden výrobca neposkytuje všetko, čo by som si predstavoval, ale to neznamená, že to časom tak nebude. Okrem toho každý z výrobcov niečo z mojich (našich) požiadavok spĺňa. Je pravdepodobné, že časom bude konkurencia týchto (a možno aj ďalších) výrobcov narastať a tak jediným spôsobom, ako sa udržať na trhu bude nie ucelená ponuka typov vozidiel, ale práve tá pridaná hodnota ku stavebnice... Určite aj v budúcnosti budú modelári, ktorí radšej zaplatia menej a bude im stačiť iba základ (ten kus plechu na kartóne), niekto bude požadovať komplet stavebnicu aj s funkčným pojazdom a niekto komplet finál výrobok, takže asi vzniknú stavebnice v rôznom stave komletu (čosi ako stavebnice skutočných automobilov), alebo by som to prirovnal ku kitom plastikových modelárov, kam sa pomaličky kvalitou a vybavením (dúfam) aj železničný modelári blížia.

PS: Pôvodne som chcel jednotlivé príklady (či už pozitívne, alebo negatívne) podložiť fotografiami, ale rozhodol som sa, že je to zbytočné, nechcel by som totiž žiadneho výrobcu ani (pre)chváliť, ani zatratiť. Každý z výrobcov má totiž moju úctu, lebo svojim snažením nám pripravil niečo pre našu radosť a zábavu. Avšak situácia, keď mal každý výrobca voľné pole pôsobnosti sa (takmer úplnym) sortimentným naplnením trhu zmenila. Dnes už nájdeme tie isté typy vozidiel u rôznych výrobcov a začína pomaly konkurenčný boj. A cena nie je vždy ten najsprávnejší parameter na porovnávanie...

Na niečo som zabudol? Mýlim sa? Prosím ukameňujte ma ! Doplňte ma, opravte ma, urobme malú spätnú väzbu výrobcom... Určite sa nám to vráti, pomôžeme tým im a hlavne nám...

Marian Pavúk Paulini

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 9] -      + 

Pridať nový komentár

honza 25.02.2009 11:00:55

ahoj mariane , pekny clanek. to milan: mam stavebnice od hekttora (kdo by to podle me e-mailove adresy rekl...), ale i od dk-modelu. u kazde stavbnice byla vzdy navodova kresba, ale i navod (u hekttora se navody daji stahnout i z webu). pocitam, ze kazdy "zacinajici modelar" se dostane na web a tam jen hromada konkretnich postupu (vytopna.hekttor.biz, railnet.sk, vlaky.net.....). kdyztak se muze poptat na diskuzi a sam si vybrat to, co mu vic sedne. vyrobce ti muze jen napsat, ze neco lepi, neco jineho paji. ale tobe treba vic sedne to prisoubovat. ahoj honza

Reagovať

pavuk 25.02.2009 11:27:39

možnosti

celé to nebolo iba o návodoch, už teraz to je o rôznych kritériách, každý výrobca používa iné prístupy a výber už začína byť o všeličom, napríklad: niekto nutne potrebuje super návod, ale niekomu nechýba, niekomu nevyhovuje, že sa napríklad strecha robí celá z kovu, ale inému sa nepáči, že odliatky byvajú prehnuté, alebo hrubo odliate, jednému vyhovuje, že ložiskové domce sú odliatok, inému sa páči, že sú z leptu...atď, atď.... doteraz boli modelári radi, ak vôbec bola na trhu nejaká stavebnica, teraz je možnosť výberu a tak je čas ozvať sa čo komu vyhovuje, čo sa komu páčí, nepáči a hlavne pouvažovať kam by sa mal uberať vývoj...

Reagovať

milos 24.02.2009 23:56:39

super článok. poriadne hlboko si sa zamyslel a mám dojem, že si mnohým odpovedal na otázky, ktoré sa ešte nestihli opýtať. a ponaučenie by si mohli vziať v prvom rade výrobcovia rôznych stavebníc ohľadom stavebných plánikov a postupov, hlavne pre začiatočínajúcich modelárov by to bolo prínosom.

Reagovať

juraj 06.03.2009 12:21:14

odliatky

zdravim začítal som sa do vašej problematiky ohladne odliatkov.som dlhoročným lodičkárom-maketárom . niečo okolo piatich rokov sa venujem odlievaniu z polyuretanu,dá sa povedať ,že profesionálne.pouzívam speciálne vysokokvalitné polyuretanové odlievacie živice. mám bohaté skúsenosti v téjto oblasti.ponúkam výrobu odliatkov z dodaných vzorov-detailov

Reagovať

jk 03.03.2009 22:24:03

odliatky & lepty

nebudem kameňovať, ale pokúsim sa problém posunúť z teoreticko-kritickej roviny do pragmatickej. ad odliatky dosť ma irituje, keď sa všeobecne hovorí o čížových, molatových a pod. odliatkoch. oni sú síce ich producenti, ale za ich vznikom bola dohoda o popredných modelárov - nebohých mira víška a jožka vajsochra, tona školníka, iva bednaříka, alina molnára a ďalších. to oni poskytli nezištne svoje modely na zaformovanie a cieľom nebol kšeft, lež obohatenie našich koľajísk o typické vozidla čsd. k zaformovaniu došlo v druhej polovici 80-tých rokov, resp. prvej polovine devädesiatych rokov minulého storočia a tomu zodpovedá aj kvalita dnes ponúkaných odliatkov. predlohy určite neboli pokrivené, pokrútene ani inak deformované. teraz ponúkané odliatky sú už "kopie von kopie" a podpisuje sa na nich aj technológia zhotovovania - beztlakové odlievanie do gumových foriem + "odlievacia hmota". epoxid chs 1200 nie je odlievacia hmota, ale lepidlo ! preto sú dnes napr.

Reagovať

jk 03.03.2009 22:25:57

pokračovanie

okuliarnika, resp. zamračenej v h0 o cca 2,5cm kratšie, než podľa mierky vychádza. popri týchto najrozšírenejšich odliakoch sú aj iné, "privátne" (?), ktoré sú kvalitou inde - presné tenkostenne vozne rybák (tt), takmer kompletná stavebnica t478.1 (tt), ktorej chýbajú len kolečká a motor, podvozky s roztečou 2400 mm (tt), m131.1 (tt), atď. ďalšie vznikajú, preto je namieste otázka: "sú modelári pripravení zaplatiť primerane viac za tieto odliatky, prípadne podporiť ich vznik aj finančne ?" ad lepty opäť platí to isté, čo o odliatkoch. je iluzórne domnievať sa, že rozkreslením dielov budúceho modelu v nejakom sw, ich vyleptaním a zložením automaticky vznikne solídny model. aj tu musí byť v pozadí nejaký "krstný" otec v podobe skúsenejšieho modelára, ktorý "vdýchne" plošným dielom priestorový tvar. pre modely parných lokomotív to platí vari desaťnásobne. zatiaľ dk model ponúka 464.0 a čoskoro pribudne aj dlhoohlasovaná 556.0. opäť tak ako u o

Reagovať

jk 03.03.2009 22:27:12

pokračovanie

opäť tak ako u odliatkov sú aj tzv. privátne lepty - 498.1/556.0 v h0, 399.0 v tt, atď. pretože jeden nevie ani nemôže všetko, širka sortimentu je limitovaná okruhom modelárov ochotných spolupracovať. v tt by teoreticky nemala byť problémom 431.0, ktorú by aj šlo napasovať na nový pojazd br92, ale ... chýba šikovný kreslič, ktorý by prekreslil do finálnej podoby základné diely modelu - kabína, tender, spoločná hlava parojemu a pieskovača, bočné kapsy na vodu, predný/zadný čelník, prípadne iné diely. potom by cesta k leptu bola už priamočiara ba možno aj prestavbe celého modelu. ad návody tie sú achilovou pätou. u odliatkov sotva možno niečo čakať. nejaké základné "desatoro" s obrázkami mám na http://zmrail.webzdarma.cz - metodika modelovania - modely z odliatkov lepty sú už vec zložitej?ia, avšak aj k tomu niečo mám na http://zmrail.webzdarma.cz - metodika modelovania - práca s kovom a popis stavby t478.1. nie je to síce ani jeden z ponúkaných leptov (dk model, hek

Reagovať

jk 03.03.2009 22:29:03

pokračovanie

hekttor), skôr oni sú jeho deriváty. popisovaný model má leptané iba bočnice, ale stavba sa + / - moc nelíši. o skúsenosti sa podelím, len čo nabehnem aj na lept. pojazd bude na podvozkoch v100/tillig. lept 556.0 je šitý na spodok br 52/tillig, hnací tender sa ponecháva na záujemcovi. alternatívne uvažujem s popisom pojazdu 556.0 s pohonom na lokomotíve alebo s pohonom od 498.1 (motor v tendre s pohonom zadnej nápravy a hlavný pohon na lokomotíve kardanom). záver pretože ku komentárom nemožno prikladať obrázky, obrázkovu prílohu som nachystal na http://zmrail.vlacky.com/album_lept/lepty.html vychádzajúc z tvrdenia, že vlastnou prácou sa nič neušetrí, ponúkam plejádu obrázkov dobových osobných, služobných, nákladných vozňov a aj nejakých lokomotív z podaní riša a. prípadnému záujmu sa určite poteší.

Reagovať

Pridať nový komentár