Keďže som počas mojej choroby nemohol pobehovať po vonku, tak som mal trochu času naviac na modelovanie. Aj teraz som, ako vždy pri takýchto príležitostiach vytiahol čosi zo zásobníka nakúpených a zatiaľ nedotknutých stavebníc (veď prečo niečo dokončiť, keď môže byť o pár vecí rozrobených viac...). Postupne som si povyťahoval stavebnice a polotovary tuším od všetkých výrobcov na trhu (Detail, DK Model, HekTTor, Kuber a dokonca aj odliatky od p.Číža...).
Myšlienky ako keby boli pokračovaním mojich predchádzajúcich úvah a myšlienok z Paliho článku o stavbe vozňov, ktorý napísal nedávno (Stavba vozňa Zav v H0). V tomto článku pekne ekonomicky zhodnotil naše snaženie, takže odteraz už nikomu nikdy nemôžeme tvrdiť že vlastnou modelárskou prácou ušetríme, lebo postavenie vozidla je lacnejšie, ako kúpa hotového, Pali zhodnotil, že opak je pravdu, takže sa tvárme, že modelárčime pre radosť.
No v Palovom článku je ešte jeden ukrytý fakt. Donedávna som totiž (ako každý pravý Slovák, ktorý vidí u suseda veci vždy lepšie) vnímal, že tí Há0ulkári majú taký dobrý výber vozidiel a my chudáci TTčkári... No časy sa už zmenili. TTčkári nemajú prečo plakať. Všetkého je dostatok a možno má aj Pali pravdu, keď vraví, že sme na tom lepšie, ako naši bratia od H0...
Pamätám sa, keď jedinými vozidlami ČSD v TT boli Bobinka, Hektor a Rosnička a z vozňov chladiarenský Budvar, uhlák, zetka a osobný a reštauračný štvorosák... (ak som na niečo zabudol, tak sa ospravedlňujem). Potom, keď sa začala výroba plastikových stavebníc vozňov začala ako keby nová éra. K tomu sa dali kúpiť aj odliatky (p.Číž), čo bolo tiež úžasné, ale čo sa týka pomeru presnosti a prácnosti, tieto prvé stavebnice (v podstate kity) urobili prielom. Ďalším prielomom bol začiatok výroby leptov. Dnes dokáže priemerne nešikovný modelár (ako ja) vyrobiť model za ktorý by sa pred pár rokmi nemusel hanbiť špičkový modelár.
Čo sa týka sortimentu, tak sa už vyrába v TT takmer všetko. Ak sa rozhodneme stvárniť na koľajisku cca 70 – 80 roky minulého storočia, tak máme takmer všetky typické vozidlá.
Vývojová rada dieselových lokomotív je v TT už uzatvorená. Dnes kúpite či už ako továrenské výrobky, lepty, alebo odliatky lokomotívy: T 211, T334, T444 (obe série), T 466 ( ako Pielstick, tak ČKD ), T 435, T 458, T 669, T 478 (takmer všetky série), T 678 (Pomaranč) a T 679 ( Sergej), dokonca aj T 499 (Kyklop)...
U motorových vozňov ešte čo – to chýba, ale i tak je ponuka výborná : M 120 a M 140 (vežiaky), M 130, M 131, M 240, M 152, ešte chýbajú v leptoch „veľké motory“ ako M 262 a M 286 (M 296), ale v odliatkoch sú.., už chýbajú iba také pikošky ako Ganz, alebo Modrých šíp, či Slovenská strela....
Medzi elektrikami nájdeme v leptoch všetky „hranaté“ ako Gorilu /Banán, alebo Peršing Dvojičky a Žehlička... chýbajú iba „nehranaté“ modely, ako Laminátka, či celá plejáda jednosmeriek, ale tie sú odliatkové...
A vozne? Aj v leptoch nájdeme takmer všetky, po ktorých nám duša zapiští, ako prívesné k motorákom ( samozrejme, že dlhý Balm k M 286 v lepte nie je), tak „dreveňáky“ radu Ci, Ciz, Rybáky, pripravuje sa osemdverová Bai-ka a a možno prídu časom aj papieráky... Z nákladných máme už takmer všetky druhy a teraz už pribúdajú pikošky....
Dokonca aj traťovka sa nám postupne zapĺňa, dnes nie je problém kúpiť stavebnicu Tatry Vm, alebo MUV, snehovú frézu, nájdeme žeriav Kirow.... a už sa teším aj na iné mechanizmy (určite by ma potešil v TT parný nehodový žeriav, podbíjačka, či traťový vozík AGMu, či DGKu...).
Jediná kategória, ktorá je neobsadená a kde sa môžu malovýrobci predbiehať je kategória parných lokomotív. Z fabricky vyrábaných lokomotív sú k dospozícii iba koristné... a ako stavebnica je zatiaľ v lepte TT jediná lokomotíva, zbytok sa dá kúpiť ako odliatok, tu je však situácia limitovaná podvozkami.
No situácia v podvozkoch (pojazdoch) donedávna nebola ružová ani pri motoroch a elektrikách....
Dalo by sa povedať, že môžeme byť takmer úplne spokojní? Hovorí sa, že s jedlom rastie chuť. S rozširujúcou sa ponukou výrobkov a výrobcov začína spotrebiteľ (modelár) porovnávať (niekedy aj neporovnateľné). Ale myslím, že nielen spotrebiteľ. Určite porovnávajú aj výrobcovia a premýšľajú čo zlepšiť. Prístupy sú rôzne. Niekto vyrába stále ten svoj nezmenený sortiment. Na jedenej strane to vyzerá, že ustrnul, ale dobré ceny a stála ponuka je občas tiež nie na zahodenie. Niekto hneď na začiatku nahodil latku vysoko a tým sa stal stálicou - pre prípadnú konkurenciu je neekonomické predbiehať niečo, čo je výborné. A niekto pomaly rastie, od jedného modelu k druhému, pričom k tým starším modelom občas prirobí nejaký bonus, alebo urobí niektorý model inou technológiou ako Low Cost....
ahoj mariane , pekny clanek. to milan: mam stavebnice od hekttora (kdo by to podle me e-mailove adresy rekl...), ale i od dk-modelu. u kazde stavbnice byla vzdy navodova kresba, ale i navod (u hekttora se navody daji stahnout i z webu). pocitam, ze kazdy "zacinajici modelar" se dostane na web a tam jen hromada konkretnich postupu (vytopna.hekttor.biz, railnet.sk, vlaky.net.....). kdyztak se muze poptat na diskuzi a sam si vybrat to, co mu vic sedne. vyrobce ti muze jen napsat, ze neco lepi, neco jineho paji. ale tobe treba vic sedne to prisoubovat. ahoj honza
celé to nebolo iba o návodoch, už teraz to je o rôznych kritériách, každý výrobca používa iné prístupy a výber už začína byť o všeličom, napríklad: niekto nutne potrebuje super návod, ale niekomu nechýba, niekomu nevyhovuje, že sa napríklad strecha robí celá z kovu, ale inému sa nepáči, že odliatky byvajú prehnuté, alebo hrubo odliate, jednému vyhovuje, že ložiskové domce sú odliatok, inému sa páči, že sú z leptu...atď, atď.... doteraz boli modelári radi, ak vôbec bola na trhu nejaká stavebnica, teraz je možnosť výberu a tak je čas ozvať sa čo komu vyhovuje, čo sa komu páčí, nepáči a hlavne pouvažovať kam by sa mal uberať vývoj...
super článok. poriadne hlboko si sa zamyslel a mám dojem, že si mnohým odpovedal na otázky, ktoré sa ešte nestihli opýtať. a ponaučenie by si mohli vziať v prvom rade výrobcovia rôznych stavebníc ohľadom stavebných plánikov a postupov, hlavne pre začiatočínajúcich modelárov by to bolo prínosom.
zdravim začítal som sa do vašej problematiky ohladne odliatkov.som dlhoročným lodičkárom-maketárom . niečo okolo piatich rokov sa venujem odlievaniu z polyuretanu,dá sa povedať ,že profesionálne.pouzívam speciálne vysokokvalitné polyuretanové odlievacie živice. mám bohaté skúsenosti v téjto oblasti.ponúkam výrobu odliatkov z dodaných vzorov-detailov
nebudem kameňovať, ale pokúsim sa problém posunúť z teoreticko-kritickej roviny do pragmatickej. ad odliatky dosť ma irituje, keď sa všeobecne hovorí o čížových, molatových a pod. odliatkoch. oni sú síce ich producenti, ale za ich vznikom bola dohoda o popredných modelárov - nebohých mira víška a jožka vajsochra, tona školníka, iva bednaříka, alina molnára a ďalších. to oni poskytli nezištne svoje modely na zaformovanie a cieľom nebol kšeft, lež obohatenie našich koľajísk o typické vozidla čsd. k zaformovaniu došlo v druhej polovici 80-tých rokov, resp. prvej polovine devädesiatych rokov minulého storočia a tomu zodpovedá aj kvalita dnes ponúkaných odliatkov. predlohy určite neboli pokrivené, pokrútene ani inak deformované. teraz ponúkané odliatky sú už "kopie von kopie" a podpisuje sa na nich aj technológia zhotovovania - beztlakové odlievanie do gumových foriem + "odlievacia hmota". epoxid chs 1200 nie je odlievacia hmota, ale lepidlo ! preto sú dnes napr.
okuliarnika, resp. zamračenej v h0 o cca 2,5cm kratšie, než podľa mierky vychádza. popri týchto najrozšírenejšich odliakoch sú aj iné, "privátne" (?), ktoré sú kvalitou inde - presné tenkostenne vozne rybák (tt), takmer kompletná stavebnica t478.1 (tt), ktorej chýbajú len kolečká a motor, podvozky s roztečou 2400 mm (tt), m131.1 (tt), atď. ďalšie vznikajú, preto je namieste otázka: "sú modelári pripravení zaplatiť primerane viac za tieto odliatky, prípadne podporiť ich vznik aj finančne ?" ad lepty opäť platí to isté, čo o odliatkoch. je iluzórne domnievať sa, že rozkreslením dielov budúceho modelu v nejakom sw, ich vyleptaním a zložením automaticky vznikne solídny model. aj tu musí byť v pozadí nejaký "krstný" otec v podobe skúsenejšieho modelára, ktorý "vdýchne" plošným dielom priestorový tvar. pre modely parných lokomotív to platí vari desaťnásobne. zatiaľ dk model ponúka 464.0 a čoskoro pribudne aj dlhoohlasovaná 556.0. opäť tak ako u o
opäť tak ako u odliatkov sú aj tzv. privátne lepty - 498.1/556.0 v h0, 399.0 v tt, atď. pretože jeden nevie ani nemôže všetko, širka sortimentu je limitovaná okruhom modelárov ochotných spolupracovať. v tt by teoreticky nemala byť problémom 431.0, ktorú by aj šlo napasovať na nový pojazd br92, ale ... chýba šikovný kreslič, ktorý by prekreslil do finálnej podoby základné diely modelu - kabína, tender, spoločná hlava parojemu a pieskovača, bočné kapsy na vodu, predný/zadný čelník, prípadne iné diely. potom by cesta k leptu bola už priamočiara ba možno aj prestavbe celého modelu. ad návody tie sú achilovou pätou. u odliatkov sotva možno niečo čakať. nejaké základné "desatoro" s obrázkami mám na http://zmrail.webzdarma.cz - metodika modelovania - modely z odliatkov lepty sú už vec zložitej?ia, avšak aj k tomu niečo mám na http://zmrail.webzdarma.cz - metodika modelovania - práca s kovom a popis stavby t478.1. nie je to síce ani jeden z ponúkaných leptov (dk model, hek
hekttor), skôr oni sú jeho deriváty. popisovaný model má leptané iba bočnice, ale stavba sa + / - moc nelíši. o skúsenosti sa podelím, len čo nabehnem aj na lept. pojazd bude na podvozkoch v100/tillig. lept 556.0 je šitý na spodok br 52/tillig, hnací tender sa ponecháva na záujemcovi. alternatívne uvažujem s popisom pojazdu 556.0 s pohonom na lokomotíve alebo s pohonom od 498.1 (motor v tendre s pohonom zadnej nápravy a hlavný pohon na lokomotíve kardanom). záver pretože ku komentárom nemožno prikladať obrázky, obrázkovu prílohu som nachystal na http://zmrail.vlacky.com/album_lept/lepty.html vychádzajúc z tvrdenia, že vlastnou prácou sa nič neušetrí, ponúkam plejádu obrázkov dobových osobných, služobných, nákladných vozňov a aj nejakých lokomotív z podaní riša a. prípadnému záujmu sa určite poteší.