Výrobcov modelov, ktorí sa zaoberajú úzkym rozchodom, je ako šafránu (v konečnom dôsledku asi v pomere k tomu, koľko je pomer tratí s normálnym rozchodom a koľko úzkorozchodných.
Táto návšteva bude virtuálna, v podstate som sa s výrobcom stretol na výstave v Budapešti.
Firma Csehmodel funguje už zhruba 5 rokov, prvýkrát som ich výrobky uvidel na 1. ročníku výstavy železničných modelov v Budapešti. Ich sortiment zo začiatku bol veľmi skromný - jedna lokomotíva C50 vo veľkosti Oe a drevný nákladný voz pre poľné dráhy.
C-50 je “všudybylka” maďarských poľných dráh, vyvinuli ju v r. 1950 a vyrobili ich cca 200ks, následne ďalšie rôzne modifikácie. Zdroj
Firma ponúkala aj stavbnicu modelu C50 vo veľkosti H0e, žiaľ bol veľmi zjednodušený: karoséria aj rám bol vyfézovaný z HPS 1mm, bez ďalších detailov, a najmä bez pohonu. Problém spoľahlivého pohonu dodnes nie je vyriešený (rozvor náprav je 1500mm, čo v modeli znamená cca 17mm a vtesnať ešte prevod a motor do úzkej nadstavby je dosť problém.
Tu je jeden môj nepodarený pokus:
Ďalším modelom v rade bola rumunská úzkorozchodná lokomotíva L45H (výrobca Faur Bukurešť). Tieto lokomotívy jazdili a dodnes jazdia okrem Rumunska v Nemecku, Poľsku, Rakúsku, Francúzsku a Maďarsku (zdroj http://de.wikipedia.org/wiki/FAUR_L45H) a jedna dodnes jazdí na Slovensku v Čiernom Balogu) a dalšia jazdí v Čechách na JHMD pod označením T48.001 (http://www.zelpage.cz/atlasloko.php?id=706.9)
Model je z rezinu, veľmi pekný a detailný odliatok, opracovanie je minimálne. Pojazd, resp. podvozky sú od renomovaného výrobcu z Rakúska (firma Halling), pohon je vymeniteľnou motorovou jednotkou, existovala verzia s remienkovým prevodom aj s ozubenými kolieskami (oba systémy majú svoje výhody i nevýhody). Masky podvozkov sú odliate z mosadze, spolu s ďalšími doplnkami (tykadlá, hadice).
Csehmodel ponúka niekoľko farebných mutácií a vedia urobiť aj farebnú schému na zákazku.
A dostávam sa konečne k pointe, resp. novinke v ponuke. Maďarská fabrika “Rába” ( v Gyori) začala vyrábať v r. 1958 úzkorozchodnú lokomotívu Mk48, najprv s mechanickým, neskôr s hydromechanickýmp prevodom. Tento typ v počte 10ks bol exportovaný aj do niekdajšieho Československa. Do dnešného dňa sa zachovali 2(3?) kusy, z ktorých len jedna lokomotíva je pojazdná po rozsiahlej rekonštrukcii - nachádza sa v Čiernom Balogu.. (článok o rekonštrukcii http://www.zoszv.sk/ganet/zos/home.nsf/pages/3AB42A724806E2D0C1257203004481AF)
Model (http://www.csehmodell.hu/hoemozdonyok/?nyid=1)
zodpovedá pôvodnému stavu lokomotívy pred rekonštrukciou. Konštrukcia je mierne odlišná od Mk45, tentoraz výrobca použil komplet podvozok z lokomotívy veľkosti N (E10, výrobca HobbyTrain), ktorý s dostatočnou presnosťou zodpovedá pojazdu Mk48. Úprva pôvodného pojazdu však nie je triviálna, je potrebné strojné vybavenie (frézka). Súčasne sa tým ale zabezpečí veľmi spoľahlivý a hladký chod lokomotívy. Karoséria je podľa očakávanie rezinová, opäť s maximálnym detailom, čiste urobená. Kabína strojvodcu má potrebnú výbavu, okná sú dosť veľké, takže pohľad dovnútra poteší...Zase sú doplnky z mosadze (hadice a upevnenie madiel, madlá sú z oceľového drôtu (teda aj niečo vydržia)
Cena je - nuž ako u malosériového výrobku. Za pochvalu stojí, že sa model dodáva v troch verziách: analóg, jednoduchý DCC dekodér a zvukový dekodér. Model má aj funkčné osvetlenie.
Ja uprednostňujem modely „modelovejšie“ o patinu, tak som svoju trochu prezliekol, použil som zelený odtieň viac vyblednutý a madlá som dal vo farbe ako sa zachoval exemplár v ČB.
Svoju Mk45 som “prezliekol” do farieb ako prišla z Poľka na Čierny Balog, dnešná podoba, modrá s reklamou ma neoslovila :-
Žiaľ tento model som trochu uponáhľal, a “bral som čo bolo”, takže mám verziu s tlmičom na streche, aj keď T48 na Balogu tlmič nemá.
Ale ďalšia verzia bude už správna
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!