V tomto zasneženom a oblačnom čase možno príde vhod spomienka na slnko a teplo prostredníctvom zopár fotiek o rumunskej lesnej železničke Viseu de Sus v oblasti Maramures. Je to od maďarských hraníc ešte asi 200km na východ. Autorkou fotografií z minulého leta je Jana Lišaníková.
Na cestu vlakom dostanete klasický lepenkový cestovný lístok. Pôvodne asi 42km funkčnej trate je však vďaka povodni z roku 2008 podstatne skrátených, pozdĺž trate je vidieť škody aj po rokoch. Povodeň vtedy prišla prudko, v bahne uviazol turistický vlak a vyslobodili ich až na ďalší deň. Ak sa tam na výlet vyberiete, sledujte radšej predpoveď počasia dôkladnejšie. V oblasti nikdy o zrážky núdza nebola, ale vtedy to bolo priveľa aj na domácich. Trať sa kľukatí v malebnom údolí pozdĺž miestneho potoka Vaser a stále sa používa na zvážanie dreva. Je to naozaj asi posledná karpatská lesná železnica slúžiaca pôvodnému účelu. Majú funkčné štyri parné lokomotívy, ktoré vozia drevo i turistov a niekoľko menších dieselových strojov, hlavne na posunovanie. Zopár ďalších parných lokomotív je už nefunkčných, ale ešte sú zachovalé aspoň na výstavné účely. Vidieť tu môžete aj nákladné či osobné autá upravené na prevádzku po koľajniciach, napríklad už odstavenú Volgu alebo Ford minibus, ktorý ešte funkčný bol. Ubytovanie priamo vo východzej stanici úzkorozchodky je možné v hoteli Karpatský express, čo je vlastne statický vlak obsahujúci okrem veľkej pary 2-10-0 s číslom 150-216 jeden reštauračný a dva ležadlové vozne.
Aj ujo rušňovodič zapózoval. Je tu vidieť pekne aj dvojitý rozchod koľají.
Hneď vedľa na odchod pripravujúceho sa turistického vlaku bola odstavená na zvyšku koľaje aj Volga, ktorou sa vozili asi ešte rumunskí súdruhovia.
Iná lokomotíva pre turistický vlak. Obvyklý sled vagónov - v prvom drevo, v ďalších turisti.
Jediná veľká para široko-ďaleko (normálnorozchodná) a za ňou aspoň kúsok prvého vagónu v úvode spomenutého hotela Karpatský express.
Detail tabuliek jednej z lokomotív. Na tej hornej vidieť, že lokomotíva (či už len tabuľka?) pochádza z významnej nemeckej železničnej fabriky s vyše storočnou tradíciou.
Zopár výhľadov počas jazdy:
Každú chvíľu lávka či mostík, ktoré voda už zničila alebo ešte sa len na tom pracuje…
Nech sa páči na cikpauzu,…
…a pred odchodom rušňovodič zakúril na zvyšok trate.
Naozaj sa tu stále drevo zváža.
Bolo vidno ďalšie stroje v akcii…
…a aj koľajový minibus.
Niektorí išli ďalej na výlet po vlastných, iní (vrátane autorky fotografií) na bicykloch.
Ak vás obrázky zaujali, ešte viac sa dozviete na tomto odkaze.
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!