Railnet

Železničný výlet - Baťov kanál

Priemysel | Daniel Martanovič, 27. 07. 2013 (10288 zhliadnutí)

Sú prázdniny, "uhorková sezóna". Všetci sme niekde rozlietaní a možno aj nie. Práve premýšľate, kam ísť na výlet. Kde to poteší Vás, ale aj nie železničného nadšenca. Mám jeden návrh - Baťov kanál. Na bicykli alebo ľoďkou a ako náhodou sa tu nájde aj technická pamiatka z pohľadu železničného veľmi zaujímavá a z modelárskeho tiež  - výklopník železničných vagónov na uhlie (lignit) do lodí.

My sme sa vybrali bicyklom zo Skalice po hrádzi Baťovho kanálu.


Screenshot z aplikácie SportTracker ukazuje kade sme išli. 

Ako som spomínal, cestou sú pre nás minimálne dva typy "atrakcií":

  1. Výklopník železničných vagónov na uhlie (lignit) do lodí a
  2. plavebná komora - toto je zaujímavé pre mňa natoľko veľmi  z modelárskeho hľadiska, lebo doteraz som bol zvyknutý na plavebné komory iných rozmerov - lebo Dunaj né. Ale plavebné komory na Baťovom kanáli sú priam mikro komory z pohľadu Dunajského. Preto sú veľmi zaujímavým motívom aj na modelovanie spolu so železnicou (paralelelne s kanálom ide trať Kúty - Veselý nad Moravou). Doteraz som videl na modelovom koľajisku plavebnú komoru spolu so železnicou tak cca na moduloch z Holandska, alebo inej, pre nás vláčikárov exotickej krajiny. Teraz nič nebráni ani našincovi urobiť niečo podobne pekné.

Výklopník

Dnes je to technická pamiatka. Od roku 1939 do 1945 slúžila na prekladanie hnedého uhlia z lignitových Baťových baní do lodí. Uhlie sa vozilo z bane po železnici k prekládke. Loďami sa ďalej dopravovalo až do Otrokovic. Celý výklopník je v princípe jednostranný výťah, alebo žeriav, ktorý nadvihol plošinu s vozňom tak, že cez čelo vozňa sa uhlie vysypalo von - do lode. Celý popis je na nasledujúcej fotografii, ktorú som zosnímal vo vnútri dnes zrekonštruovanej budovy.


Na zväčšenie prosím klik do galérie.


Cestou po hrádzi Baťovho kanálu je výklopník vidieť už z ďaleka.


Železničný most. Výhoda cyklotrasy popri kanáli je tá, že každý most má podlez, ktorý v minulosti slúžil na pohon lodí. Nakoľko tie sa ťahali najskôr koňmi, potom traktormi.


Výklopník má rozšírené riečište, kde sa lode otáčali - smer Otrokovice.
Ten betónový stĺp trčiaci z vody bol podperou lanovky na posúvanie lode pri nákladke uhlia.


Prichádzme na medzizastávku.


Prehliadka: Plošinou okolo predajne lístkov do spodných dverí, neskôr po schodisku až hore do strojovne. Vcelku to bolo strmé. Ale Lucka sa veľmi nebála.


Lievik  pre uhlie, keď sa začalo vysypávať z vagóna.


Vjazdové dvere. To modré je dvíhacia "mostovka". Iste, na jednej strane uložená na kĺbe.


Lanovie dvíhacieho zariadenia.


Strojovňa.


Výhľad zo strechy Výklopníka.


Výhľad smerom na pôvodný železničný násyp. Dnes je na ňom králikáreň. 


Obratisko lodí.


Dobová fotografia z múzea. Je na nej vidieť koľajisko do budovy Výklopníka.

Uvedené fotografie sú vo väčšom rozlíšení uložené v galérii.

Pekné potulky nášmi krajmi, praje

DanoM

[Akt. známka: 0,20 / Počet hlasov: 5] -      + 

Pridať nový komentár

Pavuk 31.07.2013 14:33:19

My sa tam chystáme v auguste na člne, od výklopníka sa dá požičať motorový a ísť po plavebnú komoru a po Morave do Hodonína a potom naspäť po výklopník (taký malý okruh). Tento úsek nám ešte chýba, so Samom sme už boli dva krát a máme to prejdené (preplávané) od Otrokovíc po Strážnici. Článok a foto tu: http://www.mkskmodra.sk/?p=6978

Reagovať

dano 31.07.2013 15:54:50

Re:

Pavuk, cln sa da pozicat aj na Slovenskej strane. DanoM

Reagovať

Pridať nový komentár