Railnet

Komentáre

k článku: Detekcia obsadenosti koľajových obvodov - dvojkolia

zo dňa 25.01.2018, autor článku: Boris Pecháň

harmi 27.01.2018 11:12:12

Veľkosť odporu

Ako vysvetlené vyššie, veľkosť vhodného odporu je dobré navrhnúť tak, aby kolieskom netiekol príliš veľký prúd (ktorý ho zahrieva a niekedy aj pečie), ale súčasne aby bol dostatočný na vybudenie detekcie. Ak počítame, že v koľajach je 15-20V, tak odpor 10k urobí asi prúd 1,5-2mA s tepelnou stratou do 0.04W. Moja detekcia v hradnej odbočke má citlivosť asi 2mA, pretože používam prúdové trafo s pomerne nízkym prevodom z dôvodu odolnosti proti rušeniu inými, na stretnutiu prítomnými signálmi. Ale možno je to neodôvodnená obava. Chcem tým len povedať, že ak použijete aj nižšie odpory, napríklad 3k3, zvýšite si šance na detekciu aj na menej citlivých detektoroch a tepelná strata aj pri takto malých odporoch je zanedbateľná, asi 0.1W. Odpor 3k3 spoľahlivo vybudí aj menej citlivé detektory a zároveň kolieskam nemôže ublížiť. A ide aj o to, na čo detekciu použijete. Ak na zhodenie návestidla ako ja v Hradnej odbočke, tak je to o jazde vlaku, ktorého lokomotíva berie stovky mA a to detekované bude isto aj málo citlivým detektorom. Ak detekujete obsadenosť koľaje pri prekladisku, tam chcete vedieť o každom vagóniku a vysoká citlivosť je na mieste.

PH.

Reagovať

Zdeno 28.01.2018 10:20:23

Problem su dvojose vagony, ktere skoro nikdy nejsou presne a tak dochazi k tomu, ze vagon stoji na trech koleckach. Je celkem dobre, kdyz se napravy otestuji a zjisti se, ktere dvojkoli je vetsinou v dotyku s kolejnicemi.

Reagovať

Ondro 09.02.2018 18:36:10

Odporovy lak

Ja patlam kolieska odporovym lakom Uhlenbrock. (Vacsinou v N-ku, ale patlal som aj TT.)
Skusenost je taka, ze odpory pod 5-6kOhm pri napati cca 14V celkom citelne zahrievali napravu.
Idealne sa mi javilo medzi 6-10k. (Aj ked v norme sme mali 5-20k.)
Ovsem trafit sa aj do rozsahu 5-20k nie je take lahke. Niekedy je to patlanie - skrabanie - patlanie - skrabanie....

Pred meranim odporu treba lak dobre vysusit, za mokra je odpor velmi premenlivy a uz som aj doplatil na to meranie za mokra zhorenou napravou s destrukciou loziskoveho domceka.

Z titulu nespolahlivych kontaktov zvyknem patlat otrocky vsetky napravy, aj ked podla kolegov k vysledku stacilo u 4-napr. vozov patlat len jednu napravu v podvozku.

Reagovať

Weaver 18.01.2019 19:53:40

Optimalizovany detektor

Ja pouzivam k plnej spokojnosti uz desiatky rokov tento detektor (zacal som kedysi s diodovou verziou pre analogovu drahu, ale na klubovom kolajisku su nasadene aj impulzne trafa pre DCC.
https://www.jlcenterprises.net/pages/chapter-3
Ma obrovsku vyhodu voci beznym detektorom v stabilite a nastavitelnosti. Na klubovom kolajisku sme dlho bojovali s vlhkostou....
Na terajsom kolajisku mám asi 30 kusov v dennej prevadzke.

Reagovať

Zobraziť článok Detekcia obsadenosti koľajových obvodov - dvojkolia