Railnet

Komentáre

k článku: Analóg versus digitál, čo je lepšie a prečo, akademická diskusia.

zo dňa 05.05.2005, autor článku: Jozef Kiss

jk 15.05.2005 11:10:07

pár poznámok

dovolím si prispieť tiež niekoľkými poznámkami, postrehmi : 1) dcc versus analóg - je to o systéme (kultúre) riadenia. dcc je o individuálnom ovládaní (riadení) vozidiel, vlakov podľa noriem a tak kazdý kto sa k ním hlási musí byť navzájom kompatiblný !!! na http://zmrail.webpark.sk mám pomerne podrobne všetko to popísané vrátane mojej vyskladanej zostavy. tróni jej silná mutliprotokolová centrála, ale až na lokodekodéry sú ostatné komponenty zhotovené domácky buď podľa popisov prevzaných z internetu, resp. vlastných. 2) možnosti digitalizácie sú takmer neobmedzené a hodne toho mám aj popísané a pofotené. pre účely jazdenia mám napr. aj domácky urobenú centrálu merg a chystám sa aj na dcc na pc pre klubové potreby modulovky. dcc na pc je vôbec zaujímavá cesta. 3) vo všeobecnosti platí, že drahšie ako jazdenie je digitalizácia príslušenstva a automatizácia až po väzbu vlakov na náveste. nie je to už však o drôtovaní, ale o inžinieringu, výbere prvkov na indikáciu a zber dát z koľajiska, vloženie do pc, vhodný sw a správna inicializácia. výsledok je však super. vlak sa vie rozbehnúť presne ako by mal, rovnako tak zastaviť, znížiť rýchlosť pri vjazde/výjazde do/z odbočky a pod. tu sa však oplatí robiť si komponenty sám, lebo úspory sú značné. 3) lokodekodéry, sú rozné od rôzných výrobcov, s rôzným počtom funkcií, so záťažovou reguláciou aj bez. všeobecne väčšina výrobcov ponúka viacero funkcií, nielen citované f0 na svetlá, ale už to ide na úkor veľkosti dekodéra a tiež jeho zaťaženia. u dekodérov je nesmierne dôležité voľba, aby prežil v danom vozidle. dekodér má svojú prúdovú zaťažiteľnosť a lokomotíva zase svoje nároky na odber. ak sú v nepomere, v konflikte prehrá dekodér a odíde. záťažová regulácia je super vec, lebo eliminuje nedostatky ozubeného prevodu, zvyšuje citlivosť ovládania a poradí si s väčšinou starých motorov ex. ndr modelov, čo vo všeobecnosti neplatí. používam a teda odskúšal som kopec dekodérov. začínal lenz-om, ďalej esu, zimo, uhlenbrock, cte, digirax a aj vlastné so záťažovou reguláciou aj bez. spočiatku som vlastne "žil" hlavne na vlastných, ale jednak postupne ceny profi klesali a nakoľko výrobcovia núkali všeliaké akcie, dohodli sme sa a kúpili viac spoločne (je to super cesta). súbežne z nemeckých webov zmizli popisy lokodekodérov a nemecký kolegovia ich všeobecne vypustili. na webe mám zopár ukážok digitalizácie tt modelov a ďalšie postupne pripravujem. 4) modely, nedelíme ich na digitálne a nedigitálne, ale na kvalitne a menej kvalitné a ex. ndr. teda podľa kvality prevodu a sprevodovania, použitého motora a pojazdu. staršie ex. ndr modely, najmä tt majú všeliake motory bez riadnych ložisiek (iba diery v plaste), s necentrickými komutátormi, atď. tu je voľba buď to riešiť radikálne obmenou motora, pričom motor je aj vo všeobecnosti drahší (!) ako lokodekodér alebo dať "odolnejší" dekodér, napr. so záťažovou reguláciou (ľudovo s bmf) prípadne odolný bez. spomínaný digitax má kompenzáciu, resp. dekodéry s možnosťou sw meniť frekvenciu pulznej regulácie (pwm). 5) voľba systému - pokiaľ človek programovo neuvažuje o znemách, potom by sa mal rozhodnúť čo a ako chce ovládať a podľa toho sa rozhodovať. nechcem diskvalifikovať niektoré systémy, ale pozor na lacné systémy. jednak doredu blokujú kopec možností, pozor na výkonové obmedzenia, ale hlavne na obchodnú politiku. zákl. set je zdanlivo lacný, ale každé rozšírenie, pripojenie na pc, ručné ovládače, zber informácií, atď., sa poriadne preplatí. pozor tiež na "značky". roco je vlastne len lenz a pod. pričom špecifický lenz je okrem lokodekodérov nekompatibilný s nikým a ničím. všetko musí byť len od neho za diktované ceny. 6) na webe mám drobnú úvahu (na okraj) o dcc, ktorá ukazuje/naznačuje jednu z ciest dcc na pc a to až na úroveň zberu informácií z koľajiska a ovládanie z pc. jk

Reakcia na komentár

V rámci komentárov nemožno používať HTML tagy.

Pre vloženie tučného textu, hyperlinku alebo e-mailovej adresy využite nasledujúce značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]meno@domena.sk[/email]

Zobraziť článok Analóg versus digitál, čo je lepšie a prečo, akademická diskusia.