Railnet

"Patina", ktorá nie je patinou

Stavba vozidiel | Jozef Kiss, 05. 10. 2004 (15068 zhliadnutí)

V poslednej dobe sa dosť veľa diskutuje o potrebe/zbytočnosti patinovania modelov. Je to pochopiteľné – nie je to celkom triviálna záležitosť a nesprávnym postupom sa ľahko dá zničiť aj drahý model.

Predovšetkým sa treba zamyslieť nad zmyslom slova patina – v pôvodnom výklade to znamená niečo ako stopy po „zube času“. Na predmete s „patinou“ je proste vidieť, že už nie je nový, že čas na ňom zanechal nejaké stopy. či už je to oxidácia povrchu, zmatnenie, stopy špiny, alebo naopak vyleštenie časti povrchu častým používaním.

To, čo ale v skutočnosti bežný sériový model potrebuje je niečo iné ako patina. Je jasné, že model prestavuje istú „kópiu“ skutočnosti. Táto napodobenia je v mieste a čase. Je teda možné vyrobiť model vozu (lokomotívy, vozidla) presne tak ako vyšiel z fabriky, alebo tak ako ho väčšinou bežne vidíme v prevádzke. Tak či onak, tá „napodobenia“ má isté technologické obmedzenia, čo sa zákonite odrazí na vzhľade modelu.

Na dosiahnutie lepšieho vzhľadu modelu je potrebné:

  • buď použiť lepšiu (=drahšiu) technológiu,
  • alebo použiť pár optických trikov.

    Aby bolo celkom jasné o čom hovorím, zoberme ako príklad bočnú stenu bežného krytého alebo otvoreného vozu z drevených dosiek. Tieto dosky majú nejaký tvar a sú naskladané na seba. Medzi nimi sú síce minimálne medzery, ale sú tam a pri pohľade na takúto stenu je hneď jasné, že stena je z jednotlivých dosiek a nie z jedného kusa do ktorého sú „vybrúsené drážky“.


    A teraz sa pozrieme na model zhotovený klasickou technológiou – vylisovaním z plastu. Ani sebe dokonalejšia forma nevytvorí skutočné medzery medzi doskami, vždy je to len „akože“, čo je žiaľ na prvý pohľad vidieť.
    Buď teda postavíme model ktorý bude stavaný rovnakou technológiou ako skutočný – z jednotlivých dosiek (to by bolo super, ale jeden model za život je dosť málo...) alebo nájdeme spôsob ako tento handicap vyrovnať.

    Ako to vlastne dizajnéri počítačových hier dosiahnu aby scény vyzerali čo najreálnejšie, aby boli „plastické“, aby vytvárali dojem priestoru? Je to všetko hra svetla a tieňa a zvyku ľudského mozgu spracovať informácie aj „obráteným“ spôsobom. Ak pozorujeme v bežnom svetle nerovný povrch, tak sa na ňom vytvárajú svetlejšie a tmavšie plochy, v závislosti od dopadu svetla. A naopak, keď človek vidí svetlejšie a tmavšie plochy vytvorí si predstavu nerovnej plochy.

    No a teraz k veci: to čo hádžeme do jedného vreca s „patinovaním“ je aj vylepšenie vzhľadu modelu jemnou hrou simulovaných tieňov a svetla. Do drážiek (priehlbín) sa napúšťa veľmi riedka tmavšia farba, po zaschnutí sa povrch vystupujúcich častí zosvetlí svetlejším odtieňom. Ešte to nie je žiadne patina, to je len DODO (dokonči doma) – dokončenie povrchovej úpravy modelu. Je jasné že vo fabrike, kde sa sériové modely vyrábajú sa s tým nemôžu takto „pohrať“, na druhej strane nám dávajú možnosť sa na každý svoj model takto podpísať. Model tým získa individualitu, a keďže žiadne dva modely sa nepodarí upraviť rovnako, máme hneď oveľa bližšie ku skutočnosti. Tu je jeden z pokusov o dosiahnutie takého efektu:

    A to sme s „patinou“ ani nezačali...
Súvisiace články:
Patina, luxus alebo nutnosť (04.10.2004)
Patina (27.02.2004)
[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 28] -      + 

Pridať nový komentár

jk 05.10.2004 21:44:13

model alebo hracka

bocnica vagona naozaj nie je z jedneho kusu, ale z latí, ktoré do seba zapadajú drážkami. nie je problém to zmerať, ale odhadadom to vidim na cca 1,5cm (= h0/0,17mm, tt/0,125mm), preto si myslím, že u modelov je to možno až premrštené a u tt modelov aj dostatocne výrazné, pri primeranom zväčšení. voľným okom zo vzdialenosti 1m (taký bežný odstup pri pohľade na koľajisko) toho veľa vidieť nie je. dá sa to však ohmatať a lupou sa presvedčiť, že výrobca v tomto nešvindľoval. priložil by som aj foto skriň a leptu + zváčšený pohľad na ten uhliak, žiaľ to nie je možné. samozrejme hrat sa s tým dá, ale neberiem, že treba vylepšovať niečo po výrobcoch, teda tých priemerných určite nie. jk

Reagovať

karol antalík 29.09.2005 08:29:39

význam slova patina

prepáč jozef, že s tebou budem polemizovať, ale našiel som si v elektronickom lexikóne slovenského jazyka tento výraz : patina [-t-] -y ?. 1. sivozelený povlak na medených predmetoch, medenka 2. jemný povlak dodávajúci niečomu starobylý ráz: patina na soche, na obraze; pren. dýchať patinou vekov podľa mňa práve to, čo si predviedol na svojom vagóne je patina v plnom rozsahu. v plastikovom modelárstve je patina definovaná ako "znázornenie opotrebenia prevádzkou" čo považujem za analógiu 2 definície lexikónu. a práve to si predviedol, pretože ak si pozorne všimneme nové vozne v tom prevedení o ktorom si písal, tak tie tiež ešte nemajú jednoznačne "oddelené" jednotlivé prvky špárami. aj skutočné vozy, pokiaľ sú nové pôsobia jednoliato. tie špáry sú evidentné až po čase, keď sa v nich uchytia rôzne nečistoty a prach. ale o tom môžme polemizovať do nekonečna, pretože 10 ľudí bude mať 10 názorov. rozhodujúce je, že akákoľvek realistická úprava vozňa ho pekne

Reagovať

Pridať nový komentár