Po zlých skúsenostiach s prestavníkmi Fulgurex, som sa snažil nájsť náhradu.
V Nemecku istý pán Hoffman, súkromník, vyrába motorické prestavníky. Podľa web stránok to je vyzerá úplne super: http://www.hoffmann-antrieb.de . Stránka vyšperkovaná animáciami, zapojením, plánikmi. To predsa nemôže byť zlé...
I tak som napísal mail, že by som jeden-dva kusy zobral na testy. Milý pán sa ani nenamáhal odpovedať, rovno preposlal môj mail inej obchodníckej firme, odkiaľ sa mi ozvali s ponukou. Po pár vymenených mailoch a pár dňoch (ešteže máme EU) mi prišiel balíček.
Bol som značne netrpezlivý, okamžite som to vybalil a pripojil dva kábliky trčiace z FZ1. Fungovalo to! Prestavník sa poslušne, relatívne potichu a pomaly presúval z jednej polohy do druhej. Mohlo by to byť aj pomalšie, jeden presun trval čosi menej ako sekundu, ale nebolo to cvak-cvak. (Podobný prestavník od Conradu funguje tak, prestavuje "okamžite"). Skúsil som silu, tá sa mi zdala dosť malá.
A zobral som skrutkovač a foťák a začal pitvu. Výsledok je tu: http://railweb.acs.sk/gallery/Hoffman/. Všetko prebiehalo v poriadku, prestavník som otvoril bez problémov. Vnútri bol veľmi jednoduchý prevod, takže okamžite som pojal podozrenie na podvod. Vybral som motor a pripojil napájanie priamo. A točil sa pomaly! No chvíľu som na to nechápavo hľadel (také zviera som ešte nevidel...). Prekvapenie prišlo vzápätí: Na motore je pastorok z gumy (!) a ten je pritláčaný plastovým prstencom na fixný plechový prstenec na čelnej strane motora. Tak sú brzdené otáčky a prestavník potom prestavuje pomaly. Či sa to zoderie po 10. alebo 99. prestavení neviem. Ale dlhú a stabilnú funkčnosť to asi mať nebude. Tadiaľto cesta nevedie... Ešte pár technických údajov:
Odber za chodu cca 30mA, odber pri max. záťaži 170mA (celé je to ale inak, lebo som to meral na 16V str. a vnútri je polvlné usmernenie).
Sila (ťah) cca 1N
Doba prestavenia (16V str.) cca 1s
Cena 10EUR
vyzerá navonok naozaj dobre. viac ako kvality prevodu by som sa bál kvality motora. 10 € (asi 410.- sk) nie je bohviečo, za ten peniaz sa ťažko zoženie solídny motor. dnes sa vyrábajú rozne hmoty, ktoré toho vydržia naozaj dosť. kto ve čo na taký režim prevádzky povie motor. ten odkráča zrejme skôr ako prevod. možno by šlo prevod uvoľniť mechanicky a rýchlosť prestavovania spomaliť viac elektronicky, napr. obmedziť napájacie napätie. škoda, že prúdové pomery boli merané bez záťaže. samotný prevod napriek riešeniu nemá extra veľký odpor (usudzujem podľa odberov). cesta by možno viedla cez modelárske servá. jedného kolegu som na to naviedol. za podstatne nižšiu cenu ako tento prestavník kúpil servo, ktoré však treba doplniť kontaktami, čo v jadre nie je vždy nutné. jk
kúpil servo, ktoré však treba doplniť kontaktami, čo v jadre nie je vždy nutné hlavne treba urobiť impulzné ovládanie 1.5 ms +- 0.5 ms a to veru dobastliť treba.
muhehe, mechanicky brzdený motor, sponzor elektrární. ale ešte by bolo dobré vidieť či má motor uhlíky alebo pliešky alebo drôty na komutátor. btw k tým servám, prešlo mi cez ruky niekoľko desiatok (mám dosť rc modelov). v lacných malých sú v motore drôtiky, životnosť asi jedna hodina. 8-(
a co si myslite, za kolko prestaveni bude mat motor za sebou svoju hodinovu zivotnost???? ten motor vyzera dost na klasicky mabuchi a pod. (asi je desiatok co nieco take vyrabaju) a rozhodne kus nestoji viac ako par eur a samozrejme to nemusi mat nic spolocneho s vysokokvalitnym motorom pouzivanym pre pohon lokomotiv.....
mám doma jeden prestavník hoffman a za cenu 10 eur je to poriadny šrot! zadovážil som si prestavníky conrád, za cenu 5 eur je to celkom schopné a podobné hoffmanovi. je to z núdze cnosť, ktorú môžem relatívne doporučiť.
citam tu tie prispevky a napadla ma jedna vec : v mechanikach pre diskety su slusne krokove motorceky vydrzali a vydrzia este xxxx hodin prevadzky nedalo by sa to nejako vyuzit?,??
zdravím tě kolego.také jsem zkoušel různé řešení přehazování vyhybek.nakonec jsem si začal vyrábět svoje vlastní motorické přestavníky.jsou použitelné jak pro tt tak pro ho a n.viz foto: http://michalkomarek.rajce.net/prestavnik s pozdravem michal komárek