Railnet

2. stretnutie prevádzkovateľov modulových koľajísk a železničných modelárov

Akcie | Jozef Kiss, 20. 04. 2005 (9424 zhliadnutí)

V dňoch 14. až 17 apríla sa v Bojniciach uskutočnilo 2. stretnutie železničných modelárov a modulových koľajísk na Slovensku. Kým na stretnutí pred rokom sa len „diskutovalo“, tento rok sa podarilo postaviť dosť rozmanitú trať.

Stretnutie zorganizoval Klub železničných modelárov v Bojniciach, za čo im patrí srdečná vďaka. Zišlo sa asi 70 modulov zo štyroch zdrojov. Skryté nádražie, dvojkoľajné moduly podľa starej normy a Chrenovec patria Bojnickému klubu. Chrenovec aj skryťák mali premiéru. Kamence a kus domáceho koľajiska a niekoľko modulov patril Zdenovi J. zo Žiliny, Jozefov (podľa domácich Ráztočno) a 3 moduly patrilo mojej maličkosti. Hoci v Bratislave existuje údajne 100 dvojkoľajných modulov s trolejovým vedením, objavil sa iba jeden...Z tohto mála sa nám podarilo zostaviť hádam celkom zaujímavú trať. foto

 

Trať
Zo skrytého nádražia išla trať po dvojkoľajných moduloch podľa starej privátnej normy (moduly 30cm x 100cm). Škoda že oblúky boli značne nemodelové (R600mm), ale tieto moduly vznikali pred viac ako 5 rokmi, keď ešte o FREMO normách nebolo na Slovensku ani v Čechách veľa počuť. Dvojkoľajka končila na paneli, ktorý býval kedysi domácim koľajiskom Zdena J. Ďalej pokračovali cez Kamence (nová stanica) odkiaľ už pokračovali moduly podľa FREMO normy. Kamence majú predlohu v skutočnosti, je ňou stanica Varín pri Žiline. Zaujímavosťou tejto stanice je, že všetky výhybky (niekoľko desiatok) sú ručne robené. Návrh layout-u bol poznačený nedostatkom oblúkových modulov, preto to dopadlo tak, že z Jozefova sa stala úvraťová stanica. Z Kamencov sa vchádzalo cez odbočku, hlavná trať pokračovala do Chrenovca. Jozefov je „vymyslená“ odbočná stanica, nemá predlohu v skutočnosti. Chrenovec je postavený podľa skutočnosti vrátane budov. Má dokonca aj modelovú dĺžku, dosahuje úctyhodných rozmerov 10m. V Chrenovci trať končila. Druhá trať z Kamencov pokračovala oblúkom do Horných Heřmaníc. Táto malá stanička prišla z klubu Ostramo. Keďže Ostramo jazdí „analógovo“, aspoň tu sa mohli pohnúť parné mašiny, aktré nemali dekodér. Moduly Ostrama a stanička Horní Heřmanice boli už dokončené a boli teda „najkrajšie“.

Elektronika
Od začiatku bolo jasné, že sa bude jazdiť digitálne, problém bol ale, že sme nemali spoľahlivú centrálu. Jediná o ktorej sme vedeli (Intelibox) ostala doma :-( . Mali sme 3 možnosti: Zdeno J. postavil centrálu komplet podľa vlastného návrhu. Mal k nej 10 ovládačov, preto sme do nej vkladali najväčšie nádeje. Po celodennom experimentovaní a množstvách sklamaní, sa ju nepodarilo dať do prevádzky. Druhý pokus bola centrála Roco a ovládače RocoMaus2. Kým káble XPressNet-u dosahovali pár metrov, bolo to OK, pri dlhších kábloch systém úplne zlyhal. Vážny problém systému Roco je aj nestabilizované napätie v boostri, na koľajach bolo miesto 15V skoro 22V, dôsledok toho bol značne vyššia rýchlosť mašín. Tretie tiež neoverené riešenie bola počítačová centrála (vyslúžilý notebook 486SX s archaickým systémom MS-DOS sa na to výborne hodí, software od R. Keila (RKDCC), loconet pripojený do sériového portu pomocou MS-SH, DCC signál a Railsysnc do Loconetu sa vyrábalo pomocou TMWDCC, booster bol Spax). Žial mali sme len 4 Fred-y (ovládač, ktorý používa FREMO). Keďže celý systém bežal predtým len pár minút testovania doma, bolo to značne risky. Nakoniec všetko dobre dopadlo, systém bežal absolútne spoľahlivo celé 3 dni. Neboli pozorované prakticky žiadne problémy s ovládaním. Jediným problémom boli časté skraty, najme v stanici Kamnece ;-). Keďže cena takejto „amatérskej“ (síce amatérsky postavenej, ale všetko overené riešenia) centrály je o rád nižšia ako profi centrály a úžitková hodnota je značne vyššia, je to riešenie aj do budúcnosti.

Jazdenie (foto)
Vzhľadom na príliš veľa „neznámych“ na začiatku, jazdenie podľa grafikonu sme ani neplánovali. Pri počte ovládačov a nedostatku lokomotív a vagónov to ani nemalo zmysel. Ale aj tak bola zábava vcelku dobrá jazdilo niekoľko Pn, Os a Mn vlakov, Sem tam sa mihol rýchlik. Parné lokomotívy na obrázkoch žiaľ nejazdili, nemali dekódery. Boli postavené na koľajisko len kvôli foteniu.

Ostatné:
Atmosféra bola dobrá, stretnutie bolo otvorené aj pre verejnosť, Prišlo sa podívať množstvo ľudí. V sobotu prišlo veľa modelárov zo Slovenska „sa podívať“ na to čudo, myslím že odchádzali spokojní. O stretnutie mali záujem aj médiá: miestna televízia, rozhlas aj tlač si prišli na svoje. Pokiaľ viem nič sa nestratilo, nič nerozbilo, ako vojaci hovoria: „plánované straty neboli naplnené“. Okrem účastníkov z Čiech (Ostramo) chceli prísť aj Maďari z modelklubu Szekszard, ale vrátili ich z hraníc, pretože vodič nemal doklady v poriadku. Jeden z nich predsa docestoval aspoň vlakom, hodinu pred koncom...
Videli sme spústu pekných modelov, tu sú ostatné foto

A ešte raz zoznam galérií:

jazdenie

trať

modely

Horné Heřmanice

zvyšok

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 12] -      + 

Pridať nový komentár

juraj 25.04.2005 12:55:05

vystava super

ahojte. zucastnil som sa ako divak aj so synom velmi sa nam to pacilo dufam ze sa v bojniciach taketo nieco bude este konat. bola to velmi pekna vystava. urobil som zopar zaberov na kameru a aj kamos dig.fotakom.

Reagovať

laco 24.05.2005 10:10:45

môj pohľad

bol som , videl som , a čo dodať live to bolo super. aj ja mám zopár vlastných záberov digi. foto. len celok sa nepodarilo dobre odfotiť bolo veľa svetla oproiti.

Reagovať

Pridať nový komentár