Railnet

Ako na koľaje - štrk a patina

Modelovanie | Daniel Martanovič, 10. 07. 2006 (13244 zhliadnutí)
V celku môžm povedať, že stavba krajiny bola pre mňa vždy trošku mimo záujmu. Ale teraz prišiel čas v mojom modelárskom živote, aby som sa popasoval aj s tým. Keďže táto oblať je pre mňa nová a objavujem zaujímavé možnosti, rozhodol som sa, že závery zo svojích skúseností spíšem v seriáli "Ako na to". Seriál nie je určený len pre začiatočníkov - je to súbor rôznych BEST-PRACTISES a ponúka KNOW-HOW ktoré mi chýbalo. Verím že na základe tohto seriálu si vytvoríte svoje postupy podľa svojich možností. V žiadnom príprade tu nejde o jedniný spôsob a už vôbec nie o normu.
Pre premýšľaní ako na to, som prezrel veľa stránok na internete o vláčikoch a v skutku niektoré obrázky ma dostali až tak, že som prepadol "depke - Však toto sa mi nikdy nepodarí" a chcel som to všetko predať. Ale začal som experimentovať, pýtať sa a počúvať iných ako na to.

Po mojich prvých testoch kedy výsledky vyzerali veľmi zle, sa nakoniec dostavil aj stav kedy som mohol povedať dobre. Ale bol som veľmi narobený a polámaný. Tak som sa zamyslel a vyšla mi prvá BEST PRACTISES:

Systémom PATLÁMO-PATLÁMO dosiahnete rýchlejší výsledok a vo veľa prípadoch aj krajší ako keď sa stresujete a krčíte pri precíznej práci.

Áno je to tak. Ako dôkaz tohoto tvrdenia prikladám foto a postupy ako som robil patinu koľají (skôr hrdzu) a štrkové lôžko.

Hrdza na koľajách

Keď kúpite koľaje sú veľmi pekné a žiarivé. Také v skutočnosti sú len na vrchnej časti koľaje, po ktorej jazdia vlaky. Inak je hrdzavá až - až. A táto špina-hrdza dažďom preteká aj na pražce a štrkové lôžko. Teda je nutné tie naše modelárske trochu "zašpiniť". Postup je veľmi jednoduchý až som z toho sám prekvapený. Skúste:
  1. Štetec hrábky asi 2mm - ako koľaj
  2. Farba emailová REVEL (obyčajná matná hrdzavá - číslo je 83) riedená 1:1
  3. a metóda PATLÁMO. T.j. netreba si robiť vrásky keď zašpiníte koľaj úplne. To ide utrieť. A brúsnou gumou vyčistiť. Metóda spočíva v tom, že:
    • Natriete farbou kraj koľajnice - asi 5cm - aj s tým, aby sa zafarbili aj "skrutky", ktoré držia koľaj na pražci.
    • Keď už nemáte v štetci farbu alebo je v ňom mierne zasušená, začnite s ním jazdiť kolmo po pražcoch postupne od koľaje. Týmto spôsobom ešte nezasušenú farbu na koľajnici odoberiete a rozotriete ju na pražce pekne v odstupňovaní.
    • Pokračujte ďalej.
    • Paralelne utierajte farbu z vrchnej časti koľaje. - robím to prstom !? Zatiaľ som nenašiel lepšiu metódu.
    • Keď je hotová dlhšia časť navlhčím riedidlom tampón a utriem vrch koľaje. Tým sa mi utrú aj prsty :). Toto spôsobí, že koľaj hore a kúsok na boku bude pekne čistá. Ostatné je zapatlané.
Zapatlané počas práce Zapatlané a čisté


Štrkové lôžko

Toto mal byť akože tiež pre mňa ťažký oriešok. Ale ukázalo sa, že je to ľahšie ako sa mi vôbec zdalo. Realizácia je úplne jednoduchá:
  1. Rozsipať nasucho patričný štrk medzi pražce a na kraje.
  2. Vytvoriť nasucho "štrkové lôžko" jemým asi 4mm hrubým štetcom. T.j. zľahka štetcom roztiahnuť.
  3. Následne veľmi veľa zľahka zvhlčiť vodou s trochou zmáčadla (napríklad JAR - ale skutočne trochu - kvapka na 200ml) z rozprašovača.
  4. Nakoniec zalepiť lepidlom - niekedy to vyzerá až zaliať. Lepidlo pekne zatečie všade kam má vďaka predchádzajúcemu zvhlčeniu štrku so zmáčadlom. Lepidlo je možné použiť v podlastate disperzné - aké je poruke, len ho je potrebné príslušne zriediť. Ja používam PATTEX WOOD v riedení 1:3 (lep:voda). Kolegovia používajú HERKULES a videl som použiť aj disperzný lak. Ide o to, aby bol použité niečo lepkavé, tekuté a matné.
Skúška štrkovania Nástroje
  1. Auhagen + kremicity piesok frakcie 0,3-0,9 mm Murexin+ šedá krieda
  2. Auhagen + Murexin
  3. Auhagen + Murexin+ Polák Žula
  4. Polák Znelec
  5. Polák Žula
Lepidlo / Nádobka so štrkom

Na záver rekapitulácia:
  1. Používať metódu PATLÁMO.
  2. Vymyslieť si nejakú diorámku, ktorú bude možné vyhodiť.
  3. Nebáť sa. Kto skusí - dokáže.
Váš

DanoM
Súvisiace články:
Ako na koľaje - štrk (2) – odkiaľ a ako... (09.08.2006)
[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 12] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár