Na webe som toho o Gemerských spojkách a najmä trati Brezno-Tisovec čítal veľa. Keď som bol minulé leto na dovolenke na Táloch, rozhodol som sa nahoriť rodinku na krátky výlet aj do tejto oblasti. Cestou z Brezna do Tisovca a ďalej na Muráň (snažili sme sa vyliesť aj na hrad, ale búrka nás - doslova - spláchla naspäť dolu) sme sa zastavili v sedle Zbojská. Z ktorej vedie lesný chodník do rovnomennej staničky.
Kto by chcel, môže k staničke prísť aj autom - odbočiť je ale nutné hneď za Pohronskou Polhorou na úzku asfaltovú cestu, ktorá neskôr prejde na nespevnenú poľnú cestu (v lete vcelku rovnú a peknú).
http://mapy.atlas.sk
Stanička je na samom kopci trate z Brezna do Tisovca. Jej použitie je pekne opísané v knihe
100 rokov Železničnej trate Podbrezová - Tisovec, na ktorú som náhodou natrafil v informačnom stredisku v Brezne na námestí. Jej elektronická verzia existuje aj na webe -
Elektronická verzia Knihy 100 rokov Železničnej trate Podbrezová - Tisovec. Takže načo vymýšľať vymyslené a parafrázovať napísané - dovoľte mi zacitovať z knihy:
Premávku na tejto železničnej trati zabezpečovali štyri ozubnicové rušne, ktoré boli za správy CSD označené číslom 403.501 az 403.504. Tieto parné rušne mali stanovené zaťaženie na 160 ton a nemali spočiatku zabudovaný kompresor, preto bola vlaková súprava brzdená ručne.
Na základe spomienok dlhoročného pracovníka železnice - výpravcu Rudolfa Pastyra z Tisovca sa dozvedáme, že pri prevádzke na ozubnicovej trati musel byť rušeň vždy na najnižšom bode vlakovej súpravy. Z tisovskej stanice rušeň vozne ťahal, vo výhybni Bánovo prešiel na opačný koniec a do výhybne Zbojská vozne tlačil a tam znovu musel prejsť na opačný koniec vlakovej súpravy a do Pohronskej Polhory ťahal. A to preto, že sklon na ozubnicovej železnici v úseku Bánovo - Zbojská je 48 promile v dĺžke 2,4 km, v úseku železnice Zbojská - Pohronská Polhora je 50 promile v dĺžke 800 metrov a v úseku Bánovo - Tisovec je sklon na trati 22 promile.
Ozubnicová trať z Pohronskej Polhory do Tisovca bola postavená Abtovým systémom. Koľajnice boli namontované na oceľových podvaloch. V strede týchto koľajníc sa nachádzajú dva ozubnicové pásy prichytené na liatinových odliatkoch zvaných stoličky a tieto potom boli pripevnené na podvaly.
Stanička je umiestnená v hustom lese. Má dve dopravné koľaje a jednu manipulačnú. Na manipulačnej koľaji je koľajová váha a malá rampa na nakladanie tovaru - najmä dreva.
Trojrozmerný pohľad na simuláciu.
Dobová pohľadnica stanice Zbojská
Foto prechádzka na stanicu Zbojská:
Prechádzka sa začala priamo v sedle Zbojská - hneď za zatáčkou ako skončí les je železničný prejazd na poľnú cestu k salašu. Na lúke hneď za prejazdom je možné odstaviť auto a vydať sa späť (ak ste prišli ako my od Brezna) chodníčkom lúku popri strážnom domčeku.
Prejazd na vrchole cesty - sedlo
Domček - cestička vedie v pravo od neho
Koniec ozubnice - strana od Tisovca
Vysokou trávou....
... a cez potok.
Priepusť potoka
Stanica Zbojská
Koľajová váha
Rampa
Koľajová váha a môj mladý železničiar
Nástupište - smer Tisovec
Nástupište - smer Pohronská polhora
Ešte raz pohľad na koľajovú váhu a rampu
... ale je krásne ...
Lampa
... pekná ...
Kedy, že to ide vlak ?
Šopa
Boli sme, videli sme.
Ak sa sem vyberiete, dúfam, že budete mať rovnako pekné počasie, ako sme mali my.
Peknú dovolenku
Vám praje
Váš
DanoM