Railnet

Výroba pojazdu v mierke TT z V100 Štart pre motorový vozeň M240

Stavba vozidiel | Daniel Martanovič, 03. 04. 2009 (13586 zhliadnutí)

Áno som TT-čkár. Tento postup je ale viac o technológii, ktorú som len použil, na vytvorenie kvalitného pojazdu pre motorový vozeň M240.

Vraveli mi, že V100 je vhondý na všeličo v ČSD.  Na internete som našiel rôzne návody, ale veľmi sa mi zapáčil nápad Petra Fabryho: "Využiť celý pojazd V100 - len ho trošku predĺžiť a obrúsiť".


Peter stavia M240 z leptu. Ja som daný motorák kúpil cca pre 2 rokmi na burze v Bratislave od jedného českého priekupníka. Motorák aj s prívesným vozom vyzeral na burze kvalitne , pokiaľ som neprišiel domov a nepostavil ho na koľaje  a nezačal do neho skúšať vložiť DCC dekóder . Veľmi rýchlo som zistil, že pojazd bol vyrobený z nejakého starého Zeuke podvozku: V200  alebo niečoho podobného. Celý bol prehnutý a použitý motor bol silne "lacákový". T.j. ihneď začala vo mne kvasiť myšlienka na predaj motoráku (čo sa za tie peniaze, čo som ho kúpil sa nepodarilo) a/alebo vložiť nový pojazd. Po ubezpečení mojich vláčikárskych kolegov, že odliatok nie je až taký zlý: "skôr lepší ako zle urobený", som sa s mojou M240 zmieril a začal pozerať po novom podvozku. Na výber som mal asi dve riešenia:

  1. Pojazd od Vilingera - vysoká hlučnosť, nutnosť vymeniť motor za 12V, aby išla mašinka digitalizovať. Navyše ešte treba vybrať správnu dĺžku, lebo pojazdov je niekoľko pre rôzne verzie - lept je užší a dlhší ako odliatok .
  2. Vyrobiť nový napr. z V100 Štart.

Keďže vyrobiť z V100 na základe nápadu a pomoci Petra sa mi zdalo istejšie ako prvá možnosť, neváhal som. T.j. celý nápad sa dá zosumarizovať nasledovne:

  • Rozrezať podvozok V100 tak, aby vložením nových častí a kardánov vznikol nový kompaktný celok bez minimálnej straty akýchkoľvek častí pôvodného podvozku. Podvozok V100 je navyše kovový - dobrá váha, dobrá adhéza.
  • Nové vkladané časti vyrobiť z plechu presne na mieru vyrezaním pomocou laseru.
  • Všetko zlepiť sekundovým lepidlom - čo iné na oceľový plech? No drží to.
  • Kto chce, môže to všetko vytmeliť a nastriekať.
  • Kúpiť nové kardány, tie z V100 sú krátke. Vhodné sú z napríklad z V180 alebo z BR642 Desiro z produkcie Tillig. Kardány prepilovať v strede a zalepiť do HPS trubičky.
  • Upraviť V100 pojazdy, odpilovať masky podvozkov a doplniť vhodné pre M240.


Pojazd V100 s vyznačenými reznými rovinami. Je jasné, že rezať budeme žiletkovou pilkou po rozobratí celého pojazdu. Ako je vidieť z obráku, rezná rovina je zalomená. T.j. Vertikálu je možné rezať priamo pilkou, ale horizontálnu rovinu je nutné pilovať len čepelkou bez rúčky  Ale ide to, mám všetky prsty. 


Detail na reznú rovinu.


Nákres v Corel-i pre plechy. Tento nákres Peter odniesol do firmy http://www.vs-laser.sk/. Horné obrázky sú motorvý vozeň a spodné je pre prívešák. Pre odliatok je nutné vytvoriť iné plechy. Ale keďže odliarok je tlstejsí ako lept, bude tých plechov menej a pojazd bude z jedného kusa.


Hotový nový pojazd Petra pre lept M240 s vyznečnými pôvodnými reznými rovinami.


Pohľad na pojazd z hora. Čierne časti sú pôvodný V100 pojazd. Biele časti je HPS na vyplnenie dier. (Estetická záležitosť). Ostatné je 1mm oceľový plech.


Pojazd zo spodu. Opäť čierna farba = V100, biela = HPS, šedá = oceľový plech.


Peter je skutočne profík. Vytmelený a nastriekaný pojazd. Ako z výroby .


Tak a toto je môj pojazd. Horný diel je z jedného kusa ocelového plechu. Jedniné čo potrebujem dodať, je že V100 je zo zvláštneho kovu a špiní kotúčiky brúsky. Preto som čo sa dalo najskôr obrezal pilkou a dohladil na veľkej stolovej brúske.


Pohľad zo spodu. Pekne je vidieť predĺženie plechmi v tvare "Y" - 2 kusy na sebe.

 Čo na záver? Aj keď môj pojazd nie je taký pekný ako Petra je funkčný a celé som to mal zložené za cca 1h aj so zabrúsením hrán.

T.j. stačí odmerať "kasňu", nakresliť v AutoCAD, Corel , alebo v inom vektorovom programe. A odniesť do laserovej rezačky (http://www.vs-laser.sk/). Podľa ceníka stojí 1m rezu na 1mm oceľovom plechu cca 60 centov. Najdrahšie (podľa vyúčtovania) bolo vytvorenie programu pre PMD-čko, čo ovláda ten laser . Ale to už máme, môžeme už len páliť plechy.

Veľa  úspechov.

Váš

DanoM

[Akt. známka: 0,43 / Počet hlasov: 14] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár