Railnet

Gé Bé eSka od Roca za 150 korún

Stavba vozidiel | Palo Szemzö, 04. 05. 2009 (13880 zhliadnutí)

Rozhodol som sa splniť prvomájový záväzok vopred, napísaním už dlhšiu dobu sľubovaného článku. Na rozdiel od doby budovania najsvetlejších zajtrajškov dnes už nielen vieme, ale aj otvorene priznávame skutočnosť, že len peniaze hýbu svetom, tak pokračujem v seriáliku o tom, ako mať vagóny správy ČSD za ak už nie ľudovú, tak aspoň akceptovateľnú cenu. Pod akceptovateľnou cenou rozumiem solídny model do cca. 500 bývalých slovenských korún.

Názov článku GéBeeSka za 150 bol vzhľadom k vyššieuvedenému zvolený úmyselne. Zázrakom som na slovenskom Aukre vydražil niekedy v októbri úplne novú GéBéeSku od veľmi sympatického chlapíka, zamestnanca dráhy v Harmanci za skromných 150 slovenských korún, čo vzhľadom k cene modelu v obchode bola enormne výhodná kúpa. Odovzdávanie modelu sa ukutočnilo tak isto úplne štýlovo: chlapík mi podal ruku a aj model na žst.Uľanka kde mu zastavil vlak z práce.

Ide o model predpokladám každému dôverne známy, ale pre istotu prikladám fotku. Vzhľadom k tomu, že na všetkých mojich služobných/spešinových vozoch tohoto typu som už vykonal zásahy, priložím fotku modelu toho istého voza, ale v normálnom prevedení. 

Pohľad bočný.

 Pohľad čelný.

Vagón sa vyrába popri základnej hnedej mutácii aj v prevedení poštového voza (modrý) a spešinového (zelený) s príslušnými popismi, teda Gbkkgs pre poštový a Gbgs pre spešinový vozeň.

S popisom uskutočnených zmien začnem postupne, najprv uvediem zmeny vykonané na oboch druhoch vozňa.

• Prestriekanie strechy. Každý voz dostal iný odtieň šedej farby na streche. Osobne som sa zaľúbil do farieb Gunze, aj keď sa ťažko zháňajú musím ich pochváliť. Popri dobrej práci s nimi ide aj o to, že v ponuke firmy prevažujú odtiene použité na modely bojovej techniky, takže je k dispozícii viac variánt sivej, zelenej aj čiernej. 

• Zvýraznenie latkovania. Na podlahe každého vozňa je po otvorení bočných dverí viditeľný pochoz z drevených latiek. Keďže drevo modré ani zelené nebýva, prestriekal som ho na hnedo, tak isto farbou dreva zo sortimentu Gunze, viď obrázok. Ryhy, alebo priestor medzi jednotlivými latkami som zvýraznil čiernym tušom. 

Pozorný čitateľ si všimne aj ďalšie úpravy. Na obrázku vidíte červené koleso ručnej brzdy z leptu. Tieto kolá som prostredníctvom www.vlaciky.eu zakúpil, vyrába ich firma Hekttor zo severu Moravy. Ešte kým kolo drží v rámiku, napájkujem naňho zozadu drôt o priemere 0,3 alebo 0,4 milimetre. Až následne vyrežem (skalpelom medicínskym) kolo z rámiku, má to tú výhodu že sa nikam neodkotúľa. Zbytku rámiku začistím šmirgľom a kolo napichnem pomocou drôtiku do kusa polystyrému. Takto napichnuté kolo nastriekam červenou farbou, používam výrazne červený odtieň Ferrari Red (keďže na model Ferrari v mierke 1:1 nemám...). Na záver drôtik zafarbím na čierno, stačí štetcom a akoukoľvek čiernou farbou. Uchytenie je jednoduché, do vyvŕtanej dierky na spodku vagóna, ale kvôli vyššej modelovosti v strede vagóna. 
 Ďalšia nenáročná úprava spočíva v natretí prestavníkov bŕzd bielou farbou a páčiek farbou červenou. Tu sa veľmi zíde lupa, veľmi jemný štetec (Rotmerder 00), dobré osvetlenie a pevná ruka.

• Výmena nárazníkov. Vozne tejto kategórie sú moderné, takže úroveň modelu "zo škatuľky" pozdvihne výmena guľatých nárazníkov za hranaté. Ide o výroby firmy Bramos, široko dostupné (burza, modelárske obchody).

• S výmenou nárazníkov úzko súvisí aj dorobenie spodných madiel pre posunovača, ktoré sa nachádzajú pod nárazníkmi. Ide o mosadzný drôt priemeru 0,3 až 0,4 milimetre. Drôt priemeru 0,3 milimetre doporučujem používať len pre vitrínové modely, jednak je drôtik tenký a náchylný na deformáciu pri dotyku, a tak isto je práca v drôtikom väčšieho priemeru jednoduchšia. 


Úprava vagóna ďalej obsahuje aj natretie zdvíhacích kotvičiek žltou farbou a schránky na tlačivá čiernou, nakoľko na pôvodnom modeli sú vo farbe voza.

• Elektrická a parná spojka.  

Elektrickú spojku a iné drobnosti veľmi často nakupujem v Banskej Bystrici v predajni MikádoModel majiteľa Patrika Driečneho, ktorého obchod doporučujem do pozornosti. Spojku doporučujem pred zalepením na model natrieť na červeno, lebo následne hrozí zašpinenie skrine vagóna červenou farbou.

Parnú spojku som dorobil pre poštový (modrý) voz, keďže tam podľa popisu ale aj praxe patrí. Spešinový (zelený) voz som takto neobohatil. Žltá krycia páska bola po fotografovaní odstránená, je tam iba kvôli zvýšeniu kontrastu. Parná spojka vľavo, elektrická vpravo. 


Na záver sa s čitateľmi, ktorí vydržali až do konca rozlúčim skupinovou fotkou. Všimnite si, prosím, najmä rôznosť odtieňov striech a prevedení čela vagónov. 


Záverečné upozornenie: 

Pokiaľ si myslíte, že na Aukre získate podobný vagón za podobnú cenu, ste na omyle. Na slovenskom aukre (www.aukro.sk) totiž už vyše polroka som nezohnal nič použiteľné, najmä vzhľadom k temer neexistujúcej ponuke. Jednoducho, zdochol tam pes, čo sa železničného modelárstva týka.

České Aukro (www.aukro.cz) je síce preplnené zaujímavými ponukami na prodej, ale 98 percent z nich obsahuje doložku: Nesouhlasím s prodejem modelu do zahraničí. Takže keď na nás naši bývalí bratia kašlú, ignorujem aj ja ich predaje na Aukre, začo samozrejme Aukro nemôže.

Namiesto prácneho dohadovania sa s Čechmi a drahých poplatkov na prevody do ČR nakupujem radšej cez E-bay z Nemecka a Rakúska. Do Nemecka a Rakúska platím bankovým prevodom. Poplatok za prevod do akejkoľvek krajiny Eurozóny je vo výške niekoľkých Eurocentov a zodpovedá úhrade za tuzemský (teda nepodstatnej výšky) a rozdiel v poštovnom medzi Českom, Nemeckom a Rakúskom už tak isto nehrá rolu. Navyše, 98 percent predávajúcich na e-bay súhlasí s predajom do zahraničia a 100 percent mojich nákupov (vyše 30 za 6 rokov) prebehlo bez akýchkoľvek komplikácií, omeškaní a podobne. Rozhodne preferujem a budem E-bay každému modelárovi doporučovať až kým sa na Aukre ponuka predávajúcich zo SR a/alebo prístup predávajúcich z ČR nezmení k lepšiemu.

Zároveň už len krátky úlet do politiky. Veľká vďaka EÚ za naše už 5 ročné členstvo v nej, ako aj Európskej Centrálnej Banke za 5 mesačné členstvo aj v Eurozóne, vďaka ktorému nakupujem z Nemecka a Rakúska rýchlejšie aj lacnejšie ako spoza rieky Moravy. Keďže je prvý máj tak si dám aj ďalší budovateľský záväzok. Nakoľko som vychválil EÚ a Euro, predmetom ďalšieho článku bude prerábka voza získaného práve vyššieuvedeným spôsobom.

Tak teda všetkým želám krásny máj, nielen lásky, ale aj modulových stretnutí v Bojniciach čas.

Palo Szemzö

[Akt. známka: 0,11 / Počet hlasov: 9] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár