Tento pekný model som osádzal dekodérom prvý krát asi tak pred rokom. Vtedy to bola skôr jednoduchá záležitosť. Ako už mnohí vieme, tento model má osadený konektor PlugX12, ktorý je v H0 mierke skôr raritou. Nehovoriac o dostupnosti takýchto dekodérov, hlavne v danej dobe. Vložil som tam dekodér Zimo MX630F a do druhej rady pripichol dva funkčné výstupy. Zostávajúca práca bola už iba naprogramovanie dekodéra. Varianty digitalizácie sú pekne popísané aj v článku o digitalizácii TT Hektora, plus by sa dali ešte pridať variácie na tému odstraňujeme 4 piny z dekodéru PluX16.
Tak touto cestou teraz nepôjdeme
Cieľ bol jasný, ozvučenie, plné oddelenie svetiel a posunovací režim, ktorý bude mať rozsvietené pravé biele do kríža. LED osvetlenia tabuliek označenia lokomotívy spriahnuté k bielym. To jest, ak svietia, tak svietia aj tabuľky. Rozloženie funkcií:
F0 – zapnutie/vypnutie bielych svetiel + osvetlenie tabuliek,
F1 – zapnutie/vypnutie červených svetiel,
F2 – zapnutie/vypnutie reflektorov,
F3 – zapnutie/vypnutie posunovacieho režimu s pravými bielymi svetlami do kríža + osvetlenie tabuliek, žiaľ nevypína F0-F2,
F4 – krátka trúba,
F5 – rozpojovač,
F6 – tlmenie reflektoru,
F7 – dlhá trúba,
F8 – zapnutie vypnutie zvuku motora.
Funkcie F0-F2 smerovo závislé, zvuky F4, F5 a F7 funkčné aj pri vypnutom motore.
Poďme na to, začínam s plošákom lokomotívy, ktorý som si vybral a odstránil všetky nepotrebné súčiastky. Ich odstránenie bolo potrebné hlavne z toho dôvodu, aby sme získali priestor pre inštalovanú kabeláž. Pre požadovanú funkcionalitu by boli aj tak zbytočné. Ešte úplne osadený DPS od výroby.
Odstránené všetky nepotrebné súčiastky, vrátane kondenzátoru z druhej strany. Priestor kondenzátoru je potrebný pre reproduktor.
Uvoľniť miesto musel aj konektor PluX12. V jeho priestore som vyfrézoval priestor na ťahanie káblikov od dekodéra.
Keď už sme u frézovania. Použitý dekodér (Zimo MX642) žiaľ nevojde do pripraveného priestoru. Zo závažia bolo potrebné odfrézovať 9 mm. Na moje veľké prekvapenie, to ubralo len 6 gramov na hmotnosti. Dekodér pridáva cca 4 gramy, rozdiel je zanedbateľný.
Nasleduje priletovanie káblikov doplňujúcich funkcií na dekodér.
Kontrola osadenia kompletu.
Pre prácu na predných svetlách som si vyrobil „kombo“ . Tu pre úplnosť musím uviesť, že pre požadovanú funkcionalitu, bolo potrebné urobiť spolu 7 prerušení spojov na DPS (5 na hlavnom a po jednom na malých). Ako i vytvoriť tri nové prípojné miesta (na každom plošáku po jednom).
Pre zabezpečenie funkcionality osvetlenia tabuliek označenia lokomotívy, som ešte pripravil diódové „T“. Použil som vybraté diódy.
Po prerobení prednej časti, nasleduje kontrola funkčnosti danej časti. Červené schválne zapnuté do nesprávnej strany.
Pre prácu na zadných svetlách už ponechávam DPS na pojazde. A takto vyzerá komplet hotový pojazd pred zakapotovaním.
A tým mám hotovo, ostáva už iba programovanie dekodéra. Pri takejto práci ma napadá, či by nebolo jednoduchšie aspoň ten hlavný DPS vyrobiť nanovo. Z časového hľadiska určite nie, ale záverečná práca by bola rýchlejšia.
keďže ten hektor je môj, tak sa z neho patrične vytešujem:-) čo ma model trošku problém, tak to je presvitanie do predneho reflektora od osvetlenia tabuliek. skúsim začierniť svtlovody k tabuľkám smerom k prednému reflektoru, znáď to zaberie. zadný reflektor zase svieti do kabíny. už som aj navliekol nepriesvitnú bužírku na svetlovod, zabralo to ale iba čiastočne.
presvity u tohto hektora sú nepríjemné a nielen vpredu ale aj vzadu, prípadne cez steny. prenikanie svetla od tabuliek do reflektora som odtienil plastovou priečkou a zatrením striebornou farbou "svetlovodov" tabuliek, tej priečky aj stien (kvôli presvitom cez steny). obdobne som postupoval aj v kabíne (tam prišlo aj vnútorné vybavenie). súčasne som stiahol silu osvitu na minimum. použité dekodéry lokpilot v4.0 majú 31 st. viac na http://zmrail.webzdarma.cz
vyrobit novy plosak neni problem, problem je ho navrhnout. pokud ho navrhnes v eagle free, udelam ti jich podle prani. ale pouze jednostranne a bez prokovenych der. plosaky delam systemem delicich car, takze jsou proudove velmi odolne.
je tam, sak v bojniciach budes pocut :-) druhy obrazok z dola, zo spodnej strany dps pod led osvetlenia tabuliek.
k tym plosakom, vie to vyrobit firma bpspoj zo ziliny aj obojstranne s prekovenymi spojmi
on je z trstenej , ne ze ziliny. --- na rozdil od neho to delam za pekne slovo a podekovani, ale jen kdyz mas predlohu v eagle free. s tim nemam skoro zadnou praci a jsem schopny to udelat i na pockani. vubec nejlepsi je to delat na zpusob smd, teda vubec nevrtat.
nuz ten bpspoj je asi pbspoj a ako zdeno pise, nie zilina, ale trstena. a pokial viem, tak prekovene diery stale robit nevie, minimalne par mesiacov dozadu rovno povedal, ze nevie.