Railnet

Postavme si modul - 4. časť (Balenie a rozbalenie)

Moduly | Daniel Martanovič, 21. 12. 2015 (3007 zhliadnutí)

Balenie a rozbaľovanie modulov je činnosť, ktorá mi vždy trvala viac ako som si želal. Radšej by som jazdil, ako staval a rozoberal. Preto som sa zamyslel, zobral (skoro doslovne) stopky a odmeral čas jednotlivých činností. Z tohto pozorovania mi vyšlo, že dnes Tomášov postavím za 35 minút. Predtým 3 hodiny. Skutočne. Keď máte 20 nôh a každú montujete 1 minútu, je to 20 minút zbytočného času.... Atď. Tento článok je o pár nápadoch ako čas stavania skrátiť.

Všeobecne sa dá napísať pri analýze tohto problému, že základnou časťou riešenia je zníženie dĺžky práce so spojovacím materiálom.

Ten je všade:

  1. na nohách
  2. na obaloch modulov
  3. na spojení modulov do prenášacieho balíčka
  4. skrutky majú matice
  5. skrutky a matice majú podložky
  6. skrutky, matice a podložky sa radi strácajú - ich hľadanie predlžuje balenie

1. príklad obmedzenia počtu skrutiek

V tejto časti ide o jednoduchý ochranný obal pre návestný žolík. Počas svojej zatiaľ krátkej 5 ročnej životnosti ich mal tento žolík niekoľko. Toto je zatiaľ model s najrýchlejších balením / rozbaľovaním.

Vlastnosti:

  • Matice sú v module zalepené.
  • Skrutky sú použité len minimalisticky pre udržanie ochrannej formy.
  • Pre udržanie obalu vo svojich mierach, sú použité len drevené kolíčky.

V module je zalepená matica je len na jednej strane, na druhej je diera pre kolíček. Kolíček vymedzuje X,Y pohyb ochranného čela a skrutka pohyb v ose Z.

T.j. tri kolíčky a jedna skrutka v jednom čele.

A jeden kolíček a jedna skrutka v druhom čele.

Zložený obal pomocou dvoch skrutiek. Pre ilustráciu, nie je na obrázku ešte zalepený vrchný diel.

2. príklad

Ako druhý príklad minimalizácie by som použil koncový modul vlečky plynárne Peklo. Tento modul som riešil ako samostatný, t.j. má celý obal. Navyše je koncový, t.j. je nutné riešiť aj spevnenie nôh aby sa koniec vetvy moduloviska čo najmenej kýval.

Vlastnosti:

  • využitie kombinácie kolíčkov a skrutiek ako v prvom príklade
  • "recyklácia" obalu ako ďalších prvkov moduloviska:
    • aby sa nepovaľovali po okolí
    • aby tvorili nejaký užitočný celok ako pri prenášaní tak aj pri jazdení, t.j. aby som nemusel baliť "dve" veci keď sa dá prepoužiť "jedna".
  • uchytenie nôh len zastrčením a zaistením.

Pohľad na modul "odspodu" na držiaky nôh. V prvých moduloch som nohy zaisťoval skrutkami z boku. Malo to niekoľko nevýhod, od toho že je nutné skladovať skrutkovací materiál, až po to, že nie každá noha bola rovnaká.

Modul na nohách od jednej minúty. Keď máte nôh a modulov viac ako jeden je čas potrebný na upevnenie nôh už podstatný parameter.

Už v tomto pohľade je vidieť, že bočnica nemá dve skrutky, ale len jednu a jeden kolíček. Horné obalové "U" je rozdelené na dve časti:

  1. "L" ako spevňovanie nôh.
  2. "I", ako stolček pre karty.

"L"-časť namontovaná na nohy. M6 skrutky sú tie isté, ktoré sú použité, keď L-časť slúži ako obal. T.j. matice sú zalepené ako v nohách, tak aj v module zo strany čela.

Kolíček a skrutka v ďalšom použití a to pri upevnení ovládacieho pultíku.

Matica je v tomto prípade zalepená v pultíku a tvorí protikus aj keď je modul zložený,

Už skoro hotovo. Zatiaľ sa nič nepovaľuje na zemi alebo niekde po okolí. Všetky časti zrecyklované.

Detail na ochranné čelo, ktoré tvorí v prevádzkovom stave pultík.

Celkový prevádzkový stav.

Záver

Podobne mám riešený aj Tomášov. Niektoré časti ochranného obalu tvoria napríklad stolček pre karty a GVD. Zvyšné dosky slúžia na spevnenie nôh.

Na záver ešte jedna zásada: Používam zásadne M6 skrutky rovnakej dĺžky (existujú výnimky - ale len v dĺžke). Tieto skrutky sú tak vypočítané, že sa pri postavení modulov opäť použijú (čo ostane ide do separé krabičky). Takto sa M6 nepomiešajú s M8, ktoré sa používajú pri spájaní modulov. T.j. netreba nič hľadať, stačí spočítať, či je všetko ako má byť.

Pekné Vianoce.

Váš

DanoM

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 3] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár