Railnet

Zákupy 2017 - prevádzkové stretnutie TT modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 23. 03. 2017 (4718 zhliadnutí)

Nezdá sa to, ale je to už 14 rokov, čo sa zaoberám modulmi. Prvé moje zapojenie do spoločnej hry s modulmi bolo v roku 2006 práve na stretnutí v Zákupoch. Od vtedy sa všeličo udialo a kvalita posunula ďaleko vpred.

Tento ročník Zákupského stretávania bol v poradí už trinásty (13). Nebol to ale nešťastný ročník. Pre mňa ako lokalbahn fanúšika trochu rozpačitý. Keď som uvidel 6m stanice a vlaky, ktoré sa nedajú rozposunovať, ale len s nimi jazdiť ... ale bol som na takom stretnutí. Nám lokálkáčom urobili krásnu lokálku a preto všetko dobré. Ďakujem, že som sa mohol zúčastniť.

Tento rok sa na stretnutí sekcie TT-ČSD klubu Zababov stretlo skoro 90 modelárov z ČR, PL, DE, HU a SK. Layout bol rozdelený do viacero sekcií. V prvom priblížení vyzeral ako slimák:

  1. Hlavné telo tvorila dvojkoľajka ukončená na oboch koncoch zoradiskom s obehovou koľajou, čiže ak by sa chcelo a bola by dvojkoľajka vybavená autoblokom, mohli vlaky jazdiť samé.
  2. V odbočke “Jazero” sa oddeľovala jednokoľajná trať, ktorá mohla a tvorila kruh späť v odbočke “Jazero”. Za odbočkou Jazero bola odbočka na moduly kolegov z HU.
  3. Z uzlovej stanice “Rumburk” sa oddeľovali dve trate, jedna cez žst. “Tomášov” na lokálnu trať riadenú D3, druhá smerom na PL moduly. 

Modulovisko malo jednu nevýhodu, muselo sa podliezať na veľa miestach. Aj keby som sa rozhodol, že prejdem dookola, nemohol som. Tomášov bol v uzavretom svete.

 

Z pohľadu prevádzky a dispečera D3 v Tomášove môžem poďakovať za zaujímavý GVD - aj keď po prvom modelovom dni sme ho trošku doplnili. Chýbal obedný Pn vlak a to z dôvodu toho, že keď boli len dva (ráno a večer), tak bol veľmi dlhý. Plánované rozdelenie v Rumburku sa neuskutočňovalo z dôvodu zaneprázdnenosti stanice. Aby som to rozvinul:

  • lokálka bola rozdelená na dve vetvy:
    • Tomášov - Petrovice (D3) - Martinice a
    • Tomášov - Pivovar - Bocovo - Kouřim (celá vetva na D3).
  • podľa GVD jazdil Pn z Rumburka do Tomášova, ktorý sa rozdelil na dva Mn a práve prišlé dva Mn sa zložili na jeden Pn späť do Rumburka, k tomu sa tam ešte tlačili osobné vlaky. Čiže ráno a večer bola situácia taká, že nebola v Tomášove jediná voľná koľaj a ešte na vchode stál Os. Po prvom dni som pochopil zámer návrhára - najskôr sa pohrať s hanojskými vežami (manipulovať 2xMn a 1xPn v čo najkratšom čase, aby mohol prejsť Os) a cez deň, keď je voľnejšie medzi Os, riešiť Sokoban na vlečkách Tomášova a ešte pripravovať Mn na ďalšiu pretlakovú hodinku.
  • D3 bolo úchvatné. Keďže Tomášovu patrila medziľahlá vyhybňa k Martiniciam, mohol som si púšťať vlaky smerom na Martinice ako som chcel a až potom telefonovať s ponukou.
  • podobne som si užil telefonovania aj na vetve na Kouřim. Križovanie Os vlaku s Mn v Bocove bolo vždy príjemnou vsuvkou do hry: "Áno MOs z Kouřimi do Tomášova môže ísť, v Bocove je Mn vlak, preto zastavte pred lichobežníkovou tabuľkou a konajte ako vlak druhý".

Z inej perspektívy nemôžem stretnutie hodnotiť, nakoľko z dôvodu náporu práce v Tomášove sa tam nikto nehrnul. Čo ale musím skomentovať je, že na kopci z 1300mm na 1000mm zbytočne preťažovali lokomotívy, aj keď to bolo modelové z pohľadu jazdenia záťaže v modelovaných rokoch III/IV epochy, ale niektoré mašinky aj pri realizovaných postrkoch mali čo robiť, aby kopec zdolali.


Modulovisko sme postavili ako sa sluší a patrí v stredu za večer. Diera vľavo sa zaplnila flexi modulom, ktorý bol vyrobený priamo na mieste len z prechodových čiel a styroduru.

Vo štvrtok sa dorábalo DCC, telefónia, pripravovali HDV a vozne nákladnej dopravy. Pre Tomášov som pripravil 40 vozňov pre ND. Myslel som si, že toho bude málo, ale bolo práve dosť. A to aj z dôvodu manipulácie prípravy Mn pre ďalšie dva smery.

Všeobecne prevádzka


Pn vlak klesajúci dolu kopcom z nively 1300mm na výšku 1000mm, kde bola poľská časť moduloviska.


Tu je vidieť celý uhoľný Pn vlak idúci hore kopcom. Sergej mal postrk dvoch okuliarnikov. Áno je to zaujímavé, ale podľa mňa skôr to je týranie našich drahých hračiek.


Mn na lokálke. No aká krása. Určite lepšie ako tie 6m vlaky na hlavnej trati, ktoré už boli v Liticiach a ešte boli v Rumburku. 


II. epocha by sa dala jazdiť tiež...


V Bocove vzniká nový sklad pobočky Ferona.


Martinice boli obsadené najskôr taťuldom, potom mladým dorastom. Keď začalo sa nudiť v Martiniciach, začali ma vytláčať aj z Tomášova. Čo sa nakoniec aj stalo. Ale dorast odpadol zo záťaže a "taťka" musel pomáhať aj v Tomášove - ja som išiel spať  .


Pohoda v Kouřimi.


Vznikajúce "Mestovo" ala Zababov. Páčilo sa mi, že na stenách budov boli aj dobové reklamy.


Súčasťou mestského modulu bude aj auto opravovňa, ktorá vo vnútri mala...


... aj zdvihák na autá. Ešte do vnútra osvetlenie a nejakého zvárača.


V Martiniciach je nový prírastok. Martin postaví len 2 kusy. Pre seba a pre nie pre mňa - neskoro som sa prihlásil. Mašinka jazdila veľmi pekne, má veľmi slušnú adhéziu. Martin je veľmi šikovný.


Pivovar na lokálke je zaujímavá téma. Navyše s vlečkou z trate. Krásna ukážka, že za málo peňazí vie byť veľa muziky. A keď si dá modelár záležať, tak to nie je ani patlo-patlo a je čo fotiť.


Stanica Bělá - to je iná kategória. Podľa mňa by stanica mohla robiť kulisu do filmu a ani by sme si to nevšimli, že to je "len" model v mierke 1:120.


Ďalší model PetraN. Nápadité políčko s kapustovými hlavami a strašiakmi. Cool. 


Stožiare sú asi pre PetraN veľká láska. Najmä keď na module sú znázornené aj dráty vedenia VN.


Koncová stanica "Na konci světa". Je to dvojkoľajná slučka, kde polovička trate je v tuneli, aby slučka nekričala do sveta. Výstup je jednokoľajný modul.


Toto je detail podliezacieho modulu širokého 20cm. Aby nebol drevený tak je pekne upravený do tvaru kamenného zárezu. Krásny nápad a krásne prevedenie.


Modul s témou "Rande".


Správna dĺžka MOs pre Tomášov. Ďakujem GVD kresličovi a prideľovačovi HDV k turnusom. 


Preplnenosť Tomášova som si začal užívať, keď som pochopil zámer kresliča GVD a na situáciu som sa dopredu vždy náležite pripravil.

Poľské moduly


Poliaci končili Technickou stanicou, ktorú asi odkukali v Hôrkach. Ovládanie vyhýbok rovnaké, zelený koberec rovnaký... Ale super nápad. Zbalené za 15 minút do minikufríka.


Posledná stanica poľskej časti.


Stredná časť bola dvojkoľajná stanica, pripojená ako jednokoľajná. Stanička mala pre mňa zaujímavú nákladnú časť.


Ukážka TT a TTe, modelára z DE, ale poľskej národnosti.


Toto je jeden modul. Prepchatý tak dokonale, že to nebolo prepchaté a nevedel v prvom kole kam mám zaostriť svoj zrak.

Maďarské moduly


Maďari prišli s jednou stanicou a pár traťovými modulmi. Viac by sa aj tak nezmestilo do telocvične.

Deti a stretnutia

Než skončím som rád, že sa zase začali objavovať "naše" deti. Niektoré poslušné, niektoré menej. Ale vo všeobecnosti to bolo v pohode. Len dúfam, že vyrastú z nich ďalší modelári.

 

 

 

 

 

Na záver


A tu sme všetci hračkoši. 

Na záver ešte linky:

Tešime sa s Bocom na Jaroměř, kde sa stretneme s kolegami sekcie TT-Provoz klubu Zababov.

DanoM

[Akt. známka: 0,15 / Počet hlasov: 13] -      + 

Pridať nový komentár

Petr Šimral 07.10.2017 00:35:45

Délka vlaků nákladní dopravy

Ahoj Dano.

Pěkná reportáž, díky.

Nejdelší normativ délky nákladních vlaků je u sekce TT-ČSD je 4 metry. Tomu odpovídá návrh Dvojkolejky, kde například stanice Karlštejn je proti skutečnosti mírně zkrácena.

Nicméně 4 metry je děsně moc. Dá se použít u ucelených souprav čtyřnápravových vozů velmi kvalitních výrobců.

Po našich kdysi velkých očích málokdy překračujeme 20 vozů v ucelence nebo 30 vozů v hadrotě (a s takovým vlakem již bývají výrazné problémy - rozpojování, vykolejování).

Samozřejmě zkušebně jsme schopni složit i délku 6 metrů, například v Rokytnici 2014, kde byly Michalovce prodloužené o dva rovné díly z Týnova jsem zapřáhl jednu kolej (33 rychlíkových vozů) do jednoho Herkulesa 761 MT a hrdinně vyrazil na kopec. Z kopce : - ). Světe div se, v Sopotnici na zastávce jsem dokázal i zastavit. A zpátky mě musely vytlačit dvě T 466.2.

Takže ani na dokonalém modulišti si myslím, že si modelovou délku vlaků nemůžeme užít.

Ahoj Petr

Reagovať

Pridať nový komentár