Railnet

Px 48 – úzkokoľajná parná lokomotíva

Lokomotívy | Gabriel Meszároš, 18. 05. 2008 (7523 zhliadnutí)
V našich končinách menej známa, až neznáma poľská úzkorozchodná parná lokomotíva. Prvýkrát som sa s ňou stretol na výlete po Jindřichohradeckej úzkokoľajnej železnici. Keďže ma zaujala, začal som trošku pátrať.

Jej dejiny sa začali písať roku 1927, keď poľský výrobca lokomotív Fablok vyrobil dva prototypy 4-osých úzkorozchodných lokomotív vychádzajúcich z typu W-3-A. Roku 1929 zadalo Varšavské ministerstvo dopravy výrobu 21 exemplárov. Jednalo sa o tendrovú lokomotívu Pw 29 a lokomotívu s vlečeným tendrom Px 29, ktoré sa od popisovanej lokomotívy odlišujú predovšetkým plochou predhrievača 12,8 m2 a klenbovým kúrením.


Obr.1 Px 29-1704

V roku 1943 pracovník Fabloku Ing. K. Sielecki zobral nemeckú dokumentáciu a technické výkresy z Krakova, čím ju zachránil pre ďalšie použitie. Na ich základe bolo v povojnovej dobe, v rokoch 1949-1955, postavených celkovo 214 kusov Px 48 (so štvornápravovým tendrom ) a Px 49 (s trojnápravovým tendrom). Číslo označenia, ako je v Poľsku obvyklé, určuje rok vyrobenia konštrukčného výkresu.


Obr.2 Jindřichohradecká Px48 alias U 46.101

Hlavné technické údaje lokomotívy Tx 48

Rozchod 750, 785 a 1000 mm
Usporiadanie náprav 0-D-0
Priemer valca/Posun piesta 320/360 mm
Priemer kolies 750 mm
Vonkajšia osová vzdialenosť 2 900 mm
Dĺžka medzi nárazníkmi 7 148 mm
Tlak v kotly 1,3 MPa (13 kg/cm2)
Plocha roštu 1,147 m2
Vykurovacia plocha kotla 40,430 m2
Plocha prehrievača 13,400 m2
Zaťaženie na hnacej náprave 5,55 t
Hmotnosť lokomotívy, prázdnej 19,4 t
Hmotnosť lokomotívy, v službe 21,8 t
Ťažná sila 0,75 p 4800 kg
Výkon 200 PS
Max. rýchlosť 35 km/h

Tender (Px 48)

Počet náprav 4
Priemer kolesa 600 mm
Objem vodnej nádrže 6 m3
Kapacita rezervoáru na uhlie 4 t
Hmotnosť tendra, prázdneho 10,6 t
Hmotnosť tendra, v službe 20,2 t

Základná parametre zostali zachované ako u predvojnových typu, zväčšená bola predovšetkým výhrevná plocha parného kotlu, roštu kúrenia a prehrievača. Lokomotíva má tlakovú brzdu. Zmeny sa dočkal aj prechod medzi kabínou rušňovodiča a tendrom. Predvojnová lokomotíva mala ešte voľnú kabínu, ako normálne rozchodná Ty 23 stavaná u Schwartzkopff-a. Bola stavaná v niekoľkých rozchodoch, najskôr pre 750 mm (PKP), ako aj 785 mm (Hlavné Sliezske úzkorozchodné trate – pre PKP a priemysel). V rokoch 1969-1974 bolo železničnými opravovňami ZNTK Nowy Sadz postavených 17 ks týchto lokomotív na rozchode 1000 m. Nahradili už dlho slúžiace lokomotívy nemeckého pôvodu v oblasti Varšavy (Piaseczno) a Pomoranska (Gryfice Koszalin).

Desať lokomotív s trojosím tendrom pod menom "DUNA" bolo roku 1949 exportovaných do Rumunska, v roku 1950 malo ísť ako "SAWA" dvanásť kusov do Juhoslávie. Na základe sa zhoršujúcich politických vzťahov Sovietskeho zväzu s Juhosláviou nebola táto dodávka vyexpedovaná celá. Posledná lokomotíva konštrukčnej série Px29-1704 dodnes jazdí v úzkorozchodnom múzeu, mesto Sochaczew neďaleko Varšavy. Dodnes je Px48 obľúbenou mašinou v reštrukturalizácii existujúcich úzkorozchodných tratí Poľska.


Obr.3 Typový výkres 1


Obr.3 Typový výkres 2

Ďalej nasleduje sled nekomentovaných ilustračných fotografií Jindřichohradeckej Px 48.


Obr.5

Zdroje fotografií:

Obr. 1 – http://www.cleeve.com/sochaczew/
Obr. 3, Obr. 4 – http://www.interlok.info/Px48.htm
Obr. 5 – Martin Janda
Obr. 2 a neoznačené fotografie – Peter a Gabriel Mészárošovi

Zdroje informácií:

http://www.interlok.info/Px48.htm
http://synergy.republika.pl/px48/
http://mc.locomotives.free.fr/documents/pologne/vapeur/040_Px48-1949/Px48f.htm

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 3] -      + 

Pridať nový komentár

laslo 20.05.2008 05:53:34

nostalgika

to je to čo poteší srdce parnej nostalgie. niečo podobné je vystavené v novom targu v skanzeme. laco

Reagovať

Pridať nový komentár