V dňoch 14. – 17. 3. 2019 sa uskutočnilo šieste stretnutie maďarských lokálok, premiérovo aj s našou účasťou a vďaka našim modulom a tiež modulom kamarátov z KŽM Prešov prvý krát malo stretnutie medzinárodný layout, keďže sme vytvorili ČSD vetvu. Ale pekne poporiadku:
Na minuloročnom stretnutí v Győri padla informácia, že tento rok sa tradičné stretnutie v Győri neuskutoční. A tak sme hľadali vhodnú náhradu ako zaplátať voľné miesto v modelárskom kalendári. Kolegovia z Maďarska nás oslovili, či sa nechceme prísť pozrieť na ich lokálne stretnutie, ktoré je komornejšie ako tradičné veľké stretnutie v Győri ale je viac zamerané na nákladnú dopravu. Po úvahách sme sa rozhodli, že sa stretnutia zúčastníme a oslovili sme aj kolegov z KŽM Prešov, či by sa k nám chceli pridať a spoločne by sme vytvorili (Česko)Slovenskú vetvu. Potešila nás ich kladná odpoveď. Po rôznych alternatívach, kto všetko sa zo Slovenska stretnutia zúčastní, sa nakoniec ustálil počet aktívnych účastníkov stretnutia na 2 členovia Railnet Bratislava a 4 členovia KŽM Prešov. Prešovčania priniesli Stanicu Hrabovec s rozsiahlym vlečkovým areálom. My s Igorom sme priniesli skryťák Bratislava Filiálka, Erikovu zastávku Za kasárňou, Jozefove traťové moduly a 7,5 stupňové žolíky.
Nabalené auto pred odchodom z Bratislavy
Stretnutie sa konalo v Dunakeszi na okraji Budapešti a keďže cesta ubehla rýchlo a do Budapešti sme dorazili už pred obedom, chvíľu voľného času sme využili na jazdu najstaršou linkou budapeštianskeho metra a návštevu expozície modelového Koľajiska Miniversum s tematikou maďarských, rakúskych a nemeckých tratí. Bolo to veľmi pekné a interaktívne. Každému modelárovi odporúčam. Myslím, že spracovanie je realistickejšie ako v Království železnic v Prahe.
Miniversum – Rakúske Alpy s interaktívnymi tlačidlami zapínajúcimi rôzne efekty
A teraz už k samotnému stretnutiu: Stretnutie je špecifické tým, že sa odohráva na chodbách miestnej základnej školy.
Panoráma vestibulu školy
Takže po príchode na miesto vo štvrtok poobede nás ešte okrem kolegov modelárov čakalo aj pár malých družinárov, tí sa však onedlho pobrali domov. A kým sme stavali moduly, stavbu nám spríjemňovali mladé tanečnice, ktoré mali folklórny krúžok na parkete uprostred vestibulu školy. Potom už areál školy patril nám modelárom až do nedeľného poobedia, keďže v piatok bol v Maďarsku štátny sviatok.
Stavba layoutu rýchlo napredovala a onedlho sa už kľukatil po chodbách školy. Na ČSD vetve sme urobili drobné úpravy oproti plánovanému layoutu, keďže vlečky boli v pláne zakreslené tak, že mali trčať do tanečného parketu, ktorý bol o 30cm nižšie ako chodby a druhá zmena nastala v zmene oblúka pred Filiálkou, keďže podľa pôvodných plánov by sme skončili v kvetináči s palmou, s ktorým sa nedalo hýbať.
Filiálka v upravenej polohe s palmou v pozadí
Hrabovec – Vlečky v upravenom rozostavení
Ako som už spomínal Layout mal ČSD vetvu: Bratislava Filálka, Hrabovec, Za Kasárňou, hraničná stanica Zirc a peáž do Siofoku, ktorý pripadol pre účely stretnutia ČSD. Maďarská trať viedla zo Zircu a za stanicou Décs sa rozdeľovala do dvoch skryťákov Szombathely a Budapest.
Skryťák Szombathely
Trate na celom layoute boli jednokoľajné, keďže sa jednalo o stretnutie vedľajších tratí. Ozvláštnením prevádzky, okrem preprahu medzi ČSD a MÁV boli aj preprahy z nezávislej na závislú trakciu, keďže trať Keszthely – Budapest bola elektrifikovaná.
elektrifikovaná trať
Layout bol pekný a celkom pestrý, krajina typicky maďarsky rovinatá. Viaceré maďarské moduly boli ešte bez zelene ale našli sa naopak aj moduly s krásne stvárnenou scenériou. Slovenské moduly sa medzi maďarskými nestratili, ba naopak, si myslím, že na stretnutí patrili medzi najkrajšie. Z fotiek môžete posúdiť sami. Prevádzka simulovala koniec štvrtej epochy, okolie roku 1989. Výnimkou bola prevádzka v nedeľu, keď sa jazdil normálny grafikon ale súpravy mohli byť nahradené 1:1 za iné aj mimo epochy a témy a tak sa na trati objavili aj moderné elektrické súpravy zo 6. Epochy ako aj parné lokomotívy, či súpravy iných železničných správ.
Vo štvrtok večer stály moduly na nohách, v piatok doobeda sa dokončili rozvody a pripravilo východzie postavenie súprav a v piatok poobede sa spustil prvá session prevádzky. Celkovo sa stihlo odjazdiť necelých 5 session, pričom jedna trvala cca pol dňa. Jazdilo sa modelovým časom 1:4 a celé stretnutie sa nieslo v komornejšej atmosfére v pokojnom tempe. Spočiatku sme si prišli na našej vetve až trošku bez roboty (napr. v porovnaní s Hlukom), keďže naše očakávania boli, že pôjde o stretnutie zamerané na nákladnú dopravu a pri tom na našu vetvu zachádzalo jedno medzinárodné Pn, ktoré privážalo JVZ z Maďarska a mali sme jeden Manipulák medzi Bratislavou Filiálkou a Hrabovcom. Okrem toho jazdilo na ČSD vetve niekoľko súprav ucelených Pn, Osobáky s motorové i s veľkou súpravou a jeden medzinárodný expres.
pripravené súpravy v stanici Bratislava Filiálka
Rozprávali sme sa o tom aj s organizátorom a jeho snaha bola nájsť balans medzi dostatočnou zábavou a simuláciou reálnej prevádzky. Predlohou grafikonu pre stretnutie bol konkrétny grafikon z nejakého konkrétneho roku z Maďarskej trate, ktorej meno si už nespomeniem. Potom si však Prešovčania spravili brigádu a povyplňovali a rozniesli po layoute nákladové listy a tak postupne začalo zásielok pribúdať a nakoniec sme sa dobre zahrali. Bolo to príjemné lebo vďaka pokojnej premávke bol čas aj na rozposunovanie súprav v stanici, či manipuláciu vo vlečkovom areáli a zaobišlo sa to bez nutnosti leteckého posunu z dôvodu nestíhania.
manipulácia v Hraboveckých vlečkách
Strojvedúci sa tiež nenudili, keďže zošiťáky boli nakombinované celkom pestro – tak aby jeden človek nevozil len hore-dole súpravu medzi susednými stanicami ale aby mal v rámci zošiťáku súpravy z viacerých kútov layoutu. Nakoniec nám bolo ľúto, že už sa stretnutie tak skoro končí a radi by sme uvítali ešte aj deň navyše. Na záverečnom meetingu nám organizátori poďakovali za účasť a ozvláštnenie tohto ročníka stretnutia, my sme im na oplátku poďakovali za veľmi dobre zvládnutú organizáciu a kolegovia z Prešova organizátorom odovzdali originálny darček. Po obede už prišlo na samotnú demontáž moduliska, nabalenie aut a cesty domov s prianím, že sa znova stretneme na ďalšom príjemnom modulovom stretnutí.
spoločná foto
A na záver už neprerušovaná galéria zo stretnutia:
A ďalšie foto na FACEBOOKu
Juraj
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!