Railnet

Bernolákovo 2012 - stretnutie modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 24. 09. 2012 (8314 zhliadnutí)

Chceli sme si urobiť lokálne (v blízkom okolí BA) pohodové stretnutie ako pokus, či test. Nakoniec si myslím, že tento možno nultý ročník by sa dal kľudne prehlásiť za ročník prvý. Od začiatku vzniku myšlienky urobiť stretnutie, bol zámer vytvoriť jazdiace stretnutie, kde na prvom mieste bude pohoda, radosť z hry a načerpanie pozitívnej energie v tomto dnes nie utešenom svete. Podľa môjho názoru sa to podarilo, bolo to jedno z mála stretnutí, kde som bol smutný, že je koniec.

 

Prvá myšlienka teda bola jazdiace stretnutie pre zábavu. Na zatiaľ každom stretnutí (okrem veľkých akcií), bol problém s personálom:

  1. ako dostatočne skúseným do staníc - aby sa neprepĺňali a netvorili nudné a stresujúce meškania,
  2. tak aj jazdiacim - skúsenosti s D3.

Preto sme zvolili koncept nevyváženého trojzubca, t.j. nie koncept X. Koncept spočíval v hlavnej trati, na ktorej boli dve odbočky v rovnakom smere. Jedna dlhá odbočka s dvoma staničkami a dvoma vlečkami na D3 a druhá kratšia na D2. Tým sme potrebovali minimálne 6 ľudí na obsadenie staníc a vlečiek. Zvyšní sa mohli hrať na trati ako Mn, Os či R.

Osobne musím povedať, že po službe na vlaku Mn na lokálnej trati s D3 som bol rád, že idem MOs po hlavnej trati. Všeobecne vyjazdenie GVD bolo náročné ako pre obsluhy staníc (okrem skryťákov - riešenie naznačím neskôr) tak aj pre rušňovodičov.

Layout

Modulovisko bolo postavené v spoločenskej sále školy o rozmeroch 12x18m. Podlaha je parketová dlhého veku. Nechcem napísať staršia, nakoľko aj napriek veku je veľmi kvalitná. Pod  nohami nepraskala, netvorili sa bubliny. Pri chôdzi rušňovodičov pri moduloch stálo celé modulisko kľudne.


klik na zväčšenie.

Výška temena koľajnice nad podlahou bola zvolená 1300mm - aj preto, že Harmiho výklopný most inú výšku nezvládne. Pre mňa a Gaba táto výška nie je vyhovujúca, keď obsluhujem stanicu. Naštastie som tam mal schodíky pre mladého a Gabo si osvojil stoličku .

Preto týždeň pred stretnutím sme sa stretli u Stana v dieľni a narezali 76 nôh pre moduly, ktoré zvládali len 1000mm výšku.


Deľba práce: Stano a Pavúk za pílou....


... ja som držal a Harmi si vŕtal.

GVD

Koncept grafikonu bol postavený na týchto predpokladoch:

  1. bude maximálne 12-hodinový pre rýchlosť 1:3 až 1:4
  2. Mn vlaky pôjdu len zo smeru Šumperk. Z opačného smeru bude ND prevádzkovaná Pn-kou.
  3. Rýchlik - ak bude, tak jeden. Os a MOs ako doplnkové k Mn.

Výsledok bol za veľkej vďaky PeťoviM a Vraťovi viac ako úspešný:

  1. 2x Mn začínali v Tomášove (smer Martinice a Pavúkovce).
  2. 1x Mn išiel zo Šumperku do Jurajovho dvora, späť ako Mn do Martiníc (úvrať v Pravne) a ďalej ako Pn do Šumperku.
  3. Rýchlik predbiehal Os v Tomášove. V Tomášove bol prípoj na MOs do Pavúkoviec.
  4. z Pavúkoviec do Kameňolomu bol prevádzkovaný vlečkový vlak.
  5. Zaradenie historického osobného vlaku.
  6. Nepravidelné jednorázové Ad-hoc vlaky - vždy tématicky ladené -> telekomunikačný montérsky vlak, vojenský špeciál a atd.


Schématické zobrazenie obehu Mn/Pn v layoute.

Drobné meškanie MOs z Tomášova do Pavúkoviec spôsobili, že bolo na D3 celkom husto a bolo treba dosť veľa telefonovania.  Ako to mám rád.

Ešte ku "skryťákom". Myslím si, že urobiť zábavnejšou hrou aj v skryťáku je možné dvoma prístupmi, ktoré je vhodné skombinovať:

  1. majiteľ skryťáku by si mohol vytvoriť "story" o tom, že skryťák má aj nejaké prevádzky. Napríklad depo, poštový úrad a podobne. A vyplniť hluché miesta cieleným posunom.
  2. pripojiť niektoré vlečky v layoute na obsluhu zo skryťáku. T.j. Drevovo by neobslúžila záloha z Tomášova, ale zo Šumperku a podobne.

Nákladná doprava

ND ako vždy riešil profesionálny centrálny plánovač PeťoF. Jednotlivé staničné listy nakŕmil do XLS a potom MySQL a vygeneroval lístočky k vozovým kartám. Jasné, že to nie je také jednoduché , čím Peťovi ešte raz ďakujem za prípravu pieskoviska pre nás všetkých, čo sme sa chceli hrať.

Áno, aj taký malý layout môže zvládnuť 90 vozov v nákladnej doprave. A to ešte Peter nezaradil všetko s prihliadnutím na nepreťažovanie Tomášovského uzlu. T.j. stanica aj vyškolená obsluha by toho zvládla viac, ale už by to bolo na úkor hry a zábavy.

Fotogaléria

Stavba


žst. Tomášov sme postavili ako prvý, zamerali a mohla pokračovať stavba na 3 smery.


Stiro predvádza fotografovi ako funguje dvíhací most. Celý seriál o zatváraní je v galérií za sebou idúce 3 obrázky.


Posledné doladenie modulov a je hotovo, môžeme začať s elektrinou a DCC.


Nový modul - moja fabrika. Bude služiť na tomto stretnutí ako vlečka pre žst. Pavúkovce. Inak je koncipovaná ako "šturc" pre lokálku.


Ďalší nový modul - Bocova odbočka.

Prechádzka po modulisku


Pohľad na hotové koľajisko v rannom sobotňajšom slnku.

 
Sobotné ráno stvorené na hru a upratovacie práce. Vedia to aj ľudia v 1:120


Rybár sa na sobotu presťahoval z horskej rieky pod mostom na module s predzvesťou na kľudnejšie vody pri žst. Tomášov.


Na vlečkách v Martiniciach je ešte kľud.


Ale o chvíľu už pôjde vlak, aspoň ľudkovia v Podlužanoch to vedia.

 
Harmiho univerzálny žolík. Stred je upevnený napevno, styčné plochy sú vymeniteľné podľa potreby. Bližšie info je TU.

 
Modul "Predmestie", zaujímavý nápad. Prevedenie dokonalé. Toto by som ja nevymyslel.

 
Malé mestečko Martinice je ospalé len z rána, cez deň sú všetky vlečky, depo a sklad plné pohybu.

 
Vjazd do žst. Tomášov od Nitrianskeho pravna.

A ideme jazdiť

 
Digitálne hodiny modelového času. Číslica NULA znamená, že hodiny stoja. Iná číslica označuje pomer zrýchlenia času oproti skutočnosti.

 
Ranný MOs na zastávke Podlužany. Cestujúci dorazili práve včas. Nastupovať.

 
Stretnutie v Tomášove. Predbiehanie osobného vlaku rýchlikom. MOs z Podlužian a Nitrianskeho pravna pokračuje úvraťou do Bocova a Pavúkoviec.

 
Harmiho kameňolom. Netreba komentovať. Ideu položil Vraťo, skalu patinoval kto išiel okolo, Harmi vytrhal koľaje a následne dokončil.

 
Mn do Martiníc. Je len náhoda fotografa, že ho zachytil viesť iba jeden vozeň.

 
Železničná idylka v Bocove. Aj táto stanička nám krásnie a krásnie.


Horská krajina potrebuje silné kone.

 
V Martiniciach to už začalo. Práve vchádza historický osobný vlak.

 
Večerný MOs v Podlužanoch.

Ľudia a vlaky

 
Mladý padavan v učení u otca Darth Martana zvládol svoju rolu na tomto stretnutí na výbornú.

 
Martin ako "riaditeľ" Martiníc. Išlo mu to lepšie ako pokus v Nitrianskom pravne.

 
Nitrianske Pravno. Stanička o 4 koľajách a hustými vlečkami. Pre Stana žiadny problém.

 
Pohoda v sst. Jurajov Dvor.

 
Mladší si pomohli šomlíkom.

 
Starší mali celé pódium.


Gabo na stoličke pri riadení dopravy v žst. Nitrianske Pravno.

 
Posun v žst. Pavúkovce. Ísť s Mn na D3 cez Bocovo, Pavúkovce a obslúžiť miestne vlečky a skladiská bol zážitok. Šichta bola vždy ťažká, ale času bolo dosť.

 
Štandartné videnie obsluhy v žst. Tomášov okoloidúcimi. Tentokrát si to užíva Jozef.

 
Pokus Martina viesť prevádzku na malej, ale kľúčovej stanici Nitrianske Pravno. Vzadu si už brúsi zuby Gabo, že to preberie.

 
Miloš z Brna.

 

 

 
Porovnajte fotografiu z Kokavy. Čia je? Dievčina, ale nezaváhala ani sekundu, pri objatí svojho fúzatého tatka.

Video z prevádzky

Kamerový voz

 

Ahoj nabudúce


Fotografia pred balením. Skalní, čo pomohli stavať alebo baliť. Rád som bol s Vami.
Zvyšok sa len hral a zmizol .

Tieto a ďalšie fotografie nájdete v galérii webu railnet.sk, na picase Martina Procházku, alebo u Vraťa na uloz.to.

Záver

Výhoda polohy Bernolákova od centra Bratislavy (21km) a diaľnice (7km) s výhodným ubytovaním cca 10m od spoločenskej miestnosti dáva dobrý základ na možné ďalšie stretnutia. 

Som veľmi rád, že prišli a pohohli modelári nielen z okolia Bratislavy (Marianka - Pezinok, Abrahám), ale aj z Košíc, Kokavy, Olomouca, či Brna. Ak sa nabudúce uvidíme verím, že prídu pomôcť a zahrať sa aj ďalší, či už z CZ alebo SR.

Dovidenia nabudúce

Váš

DanoM 

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 12] -      + 

Pridať nový komentár

Pavel 30.09.2012 21:44:29

Modul továrny

Ahoj Dano, jenom malý dotaz. Ten rozpracovaný modul továrny - vlečka pre Pavúkovce to je toto? http:/ /www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2011060006 (zrušit mezeru mezi lomítky)

Pavel

Reagovať

dano 01.10.2012 20:28:35

Re: Modul továrny

Ahoj Pavle,

ano presne, ide o realizaciu modulu co je v clanku co uvadzas. Len realizacia je zrkadlovo otoocena od navrhu. Zamer bol postavit hracku na koniec lokalky. Iste idealnejsia je skor stanicka ako je Mochov, ale toto "peklo" alebo "timesaver" je mensi. Verim, ze ked sa modul osadi domcekami, stromcekami bude kuzelny :)

DanoM

Reagovať

Pridať nový komentár