Railnet

PIKO 413.0 ČSD TT – digitalizácia s ozvučením

Digitalizácia LOKO | Vraťo Vingálik, 21. 08. 2019 (190 zhliadnutí)

Začiatkom leta som si k meninám kúpil darček: model parnej lokomotívy 413.073 s tendrom 412.143 (pôvodná rada G7 1 pruských dráh, BR 55.0-6 DRG/DB/DR). Už pri objednávaní modelu v predajni ma predajca upozornil na možnosť dokúpenia zvukového dekodéru s originálnym zvukom aj s reproduktorom ako náhradného dielu.
 

Tak som dostal k meninám 2 krabičky.

Obsah väčšej krabičky je na fotke pri názve článku, obsah menšej dodá lokomotíve tú správnu modelársku / modulársku šťavu. Ale ako na to?
Po zverejnení Bocovho článku o ozvučení Tilligovho Hektora https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2019030001 som začal mať pochybnosti o úspešnom konci mojej ozvučovacej misie. Nádej mi nedodal ani jednoduchý kreslený návod.

Ale veď sú tam len 4 skrutky, to zvládnem .
Odpojil som tender od lokomotívy, aby som nemusel manipulovať s tou detailne spracovanou kotlovou armatúrou a aby som niečo neodlomil. Lebo aj to sa stáva nám menej zručným a slabšie vidiacim modelárom.
A prišiel prvý problém: kde sú tie 2 skrutky na uvoľnenie tendra? Až silné svetlo pomohlo – sú z vonkajšej strany vane tesne pri ložiskách prvej nápravy tendra. Sú zapustené hlboko a sú čierne v čiernom tendri.
 

Po ich odskrutkovaní sa kryt tendra ľahko zosunul z podvozku, nikde nič nezadrhávalo ani sa nepriečilo. Kryt išiel stranou, k nemu sa vrátim neskôr. Najskôr osadím dekodér, skutočne je to otázka pár sekúnd – vybrať prepojovaciu doštičku s diódami a zasunúť dekodér. Zaujala ma však doska plošného spoja, hlavne svojim atypickým tvarom. Je v nej výrez na reproduktor? Vedľa výrezu sú dve pocínované plôšky LSA a LSB (LS = Lautsprecher, t. j. reproduktor, ale to už písal aj Boco) pre pripojenie reproduktora? No výrobca to vymyslel inak.

Tak ako s tým reproduktorom? Veď ten nemá žiadne drôtiky na pripojenie. Ale keď zlyhajú všetky pokusy, zoberiem návod. Aháááá, tak tam sú tie ďalšie dve skrutky,
v kryte tendra. A aká zvláštna „klietka“.

Tak šup s repráčikom do klietky tak, aby pružné kontakty vytŕčali z klietky von.

Pri spätnej montáži krytu tendra na podvozok klietka zapadla presne do výrezu v doske plošného spoja, kontakty reproduktora sa dotýkali plôšok LSA a LSB, teda všetko bolo na svojom mieste a dotiahnutím skrutiek, ktoré spájajú skriňu tendra s podvozkom bola montáž ukončená. Zostávalo už iba spojiť tender s lokomotívou, vyskúšať a nastaviť. Všetko sa podarilo na prvý pokus a aj mne menej zručnému modelárovi to trvalo cca 15 minút. Ešte bude treba nastaviť hlasitosť, výrobca ju na svojich dekodéroch nastavuje na mimoriadne vysokú hodnotu (mám skúsenosť s ozvučovaním lokomotívy T 679.2002). Žiaľ do popisu CV nedal nastavovanie hlasitosti, tak s tým počkám na Harmiho.

No a dúfam, že v Bernolákove 2019 si svoje prvé kilometre mašinka odkrúti k úplnej spokojnosti všetkých zúčastnených a aj návštevníkov.

Vratto.

[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasov: 3] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár