Počas stavby vlečkového modulu k stanici Stupava som vytvoril fotodokumentáciu. Teraz Vám ju prinášam aj s popisom ako som to všetko spáchal.
Najskôr malá polemika nad modulmi. ........ Modulové kolajisko má veľa výhod. Jedným z nich je, že modelár nemusí robiť kompromisy ako keď stavia vlakodrom. To je neodškriepiteľné. Ale ja som nejaký ten kompromis predsa len urobil. Ten môj kompromis pozostáva v tom, že vlečka je v oblúku aj keď v skutočnosti je na rovnom úseku. Prečo som to len urobil? Niektorí skalní modulisti sa budú na mňa hnevať, ale mám na to dva dôvody:
Takže sa nebojte otvoriť dvere fantázii aj v moduloch, pokiaľ to nemá vplyv na jazdné vlastnosti, ktoré sú asi najpodstatnejšie.
Ako som teda postupoval?
Zo všetkého najdôležitejší je dobrý návrh. Strávil som dlhé mesiace nad kreslením a prekreslovaním až som dospel k výsledku. V začiatku je rýchla práca úplne nanič. Takto som vytvoril už známe výkresy:
Na moduly som použil štandartné oblúkové TT moduly 80x40cm. Ako čelá je použitá vodou rezaná 10mm preglejka. Rozmery styčných čiel sú podľa normy používané skupinou ZABABOV, ktorej som členom. Čelá som prilepil lepidlom Pattex wood standard. Ide o disperzné lepidlo podobné Herkulesu, ale podľa mojich testov neporovnateľne lepšie. Používam toto lepidlo úplne na všetko. Počas lepenia som čelá ďalej fixoval skrutkami 3,5x25 mm.
Lepenie čela | Výstupná kontrola |
Keď sú čelá nalepené, priskrutkované a všetko skontrolované a všetko je tak ako má byť, je možné nalepiť polystyrén - ako základ pod koľaje a krajinu. Pri oblúkových moduloch je nutné vyrezať oblúkové podložie. Išiel som na to veľmi jednoduchým a rýchlim spôsobom. Z rovného 4cm polystyrénu sme s vláčikovými kolegami narezali asi 15cm široké pláty, v ktorých sme vyrezali podľa prechodového čela odvodňovacie kanály. Tento rovný plát som potom každých 1,5cm narezal - NIE ROZREZAL. Teda narezal na takú harmoniku, t.j. na spodnej časti som nechal asi 1cm kus v celku. Na module som nakreslil "šnúrkovým kružidlom" výsek kružnice, podľa ktorej som nalepil lepidlom Pattex wood vytvorenú harmoniku. Následne na zvyšok modulu som prilepil základ krajiny, až vzniklo to čo je na nasledujúcom obrázku.
Na takto pripravený modul je možné nalepiť podložie a samotné koľaje. Len ako to vymerať aby to bolo skutočne presné? Keď som sa prehraboval stránkami internetu našiel som stránku jedného modelára, ktorý mal zaujímavú metódu, ktorú som pokladal za veľmi nezvyčajnú až zvrátenú. Keď už som nevedel ako ďalej, siahol som po nej a od vtedy ju používam vždy keď môžem. Tá metóda sa volá "JAZDENIE VLÁČIKOM PO PAPIERI", t.j. vytlačíte si 1:1 celý plán, ktorý chcete urobiť a hneď viete kde, čo a ako bude vo výsledku.
Vytlačená trať 1:1 | Vymeranie trate |
Na takto zameranú trať som prilepil opäť známim lepidlom korok (určený na prestieranie - kúpený v IKEA) ako základ pre koľajnice. Ako inak, korok bol vystrihnutý presne podľa už vytlačenej 1:1 šablóny.
Lepenie koľajníc bol trochu pre mňa strašiak, ale išlo to. Zložitosť mi pripadala v tom, že je nutné zaxifovať konce na module a zároveň prilepiť pražce o podložie. Navyše, celé v oblúku - bŕŕŕŕ.
Keďže vlečka má neštandartné rozhranie vo vnútornej časti (skladá sa z dvoch modulov) som prilepil a letoval pruty všade s tým, že moduly boli zoskrutkované ako keby v prevádzkovom stave. Zámer bol - všetko super. Ale najväčší problém bol - ako odpilovať koľajnice na styku modulov, aby bola medzera medzi nimi aj po začistení koľajníc minimálna. Dobrá rada NEJDE TO. Najlepšie výsledky dosiahnete keď urobíte jeden modul. Začistíte koľajnice aby netrčali, potom priskrutkovať druhý modul (ak jeneštartné rozhranie). Ak je rozhranie štandartné je najlepšie použiť na kraje modulu prípravok na vymedzednie koľají.
Ak ste prišli až sem, môžete odskúšať modul pripojením na elektrický prúd. Tomuto stavu sa hovorí DOBA ĽADOVÁ. Modul je prevádzky schopný, ale ešte mu treba krajinu.
Na začiatok krajiny je dobré si urobiť taký základ. Je možné ho urobiť niekoľkými spôsobmi - sádrový, papierový, rôzny gebuzinový (papier+glej+piliny) a podobne. Celý problém je v tom, že polystyrén nie je úplný kamarát s lepidlom a vodou - je taký mastný. A preto je dobre urobiť celovrstvý základ, ktorý urobí taký medziksicht medzi krajinou a polystyrénom.
Nateraz som zvolil obyčajný papierový. Ide o to, že riedený Pattex wood asi tak 1:4 s vodou s hnedou akrylátovou farbou natriete na celý modul. Potom položíte paprierové utierky a všetko to zase veľkým štetcom a dostatočným množstvom toho lepivého hnedého "zaťapete" - systém patlámo, patlámo je uplne najlepší. Pohyb štetca ako pri farbení nie je najvyhovujúcejší, lebo utierky majú tendenciu sa trhať a keď sa neroztrhnú - všetko je veľmi rovné.
Takýto základ má jednu podstatnú výhodu - lepidlo je úplne všade a navyše Pattex wood aj neskôr keď budete na utierky niečo lepiť, či už koberec, piliny, molitán, ... bude po navlhčení lepiť a lepšie všetko bude držať.
Tak stačí už len nachať všetko vysušiť a prebytočné utierky orezať. To je zatiaľ všetko. Ako na krajinu? Môžete sa inšpirovať buď v článku môjho kolegu Tomáša Chrena alebo na stránkach TRAINMANIA. Dovolím si len jeden kometár - osvedčilo sa mi používať namiesto HERCULESA lepidlo Pattex Wood, nemiesto laku SPORTAKRYL riedeného vodou a kvapkou Jaru používam PAMLAK na drevo, riedený denaturovaným čírim liehom. No koľko ľudí - toľko chutí.
Zoznam materiálu:
Peknú stavbu praje
Váš
DanoM
[i]rozmery styčných čiel sú podľa normy fremo používané aj skupinou zababov[/i] že je to fremo/zababov?
ako som sa dozvedel fremo tt norma zatial ani neexistuje. t.j. oficialna sprava zo zababova: trocha historie: tohle rozhraní vytvořili kluci v brně někdy před rokem 1989 a poprvé se objevilo na modulovce, která byla vystavovaná při oslavách 150 let příjezdu prvního vlaku na území čssr (výstava byla v brně na hlavním nádraží, červenec 1989). některé z těch modulů existují dodnes. my jsme v zababově to rozhraní použili s tím, že jsme jen zvětšili otvory pro spojovací šrouby na 12 mm. vše ostatní je převzato z toho původního (a používá ho i kžm praha 3).