Železnica bez priemyslu by sa pravdepodobne nedostala spod zeme do krajiny. Na začiatku boli koľajnice iba v baniach a až hlad priemyslu po uhlí pravdepodobne vytiahol koľajnice z bane k novým priemyselným komplexom. Doprava ľudí potom rozšírila ponuky železničných prepravcov.
Dnes, keď sa čoraz viac tovarov prepravuje namiesto po železnici po ceste pomaly miznú nielen železničné vlečky, ale aj pôvodné industriálne budovy. Výroba sa presťahovala do priemyselných parkov a staré industriálne komplexy chradnú a postupne sa búrajú. Onedlho nebudú žiadne stopy po našej bohatej industriálnej minulosti.
Možno si poviete, aký má zmysel zachovávať tie dymiace a špiniace priemyselné monštrá minulosti. No možno by ani bývalí poddaní nechceli zachovať stredoveké hrady. A predsa sa dnes týmito hradmi radi pýšime a chodíme sa na ne pozerať. No rovnako, ako u hradov, tak aj u nevyužitých priemyselných budov je potrebné nájsť pre ne nové hodnotné využitie. Veď mnohokrát na mieste zbúranej historickej výrobnej haly postavia nákupný komplex, ktorý by vzhľadom a proporciami úplne v pohode zapadol do priemyselného parku. Jediný rozdiel je, že pôvodná budova bola napríklad tehlová s výzdobou a klenutými oknami a ten nový objekt je betónový skelet, ktorému sklenené obloženie dodáva honor...
Postupne Vám budeme predstavovať zanikajúce vlečky, industriálne objekty a k tomu pridáme aj pozitívne príklady z blízkeho i vzdialeného zahraničia (a prípadne, ak sa čosi nájde, tak aj zo Slovenska) ako zachovať a nájsť nové využite pre industriálne pamiatky.
Rýchlosť, akou v poslednom čase miznú na Slovensku vlečky a industriálne objekty je v poslednom období závratná a tak Vás prosíme o pomoc. Pošlite nám prosím na mail redakcie tipy, čo treba urýchlene aspoň na fotkách zachovať pre budúce generácie. Ak daný objekt pofotíte Vy a pridáte pár slov, radi tento Váš príspevok uverejníme.
Pre tých, ktorí si radi pozrú fotky zaniknutých priemyselných prevádzok a budov v zahraničí pridávame zaujímavý link: http://www.hfinster.de/
Súvisiace príspevky:
Námet na vlečku a „malú“ vápenku
K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!