Railnet

VT18 (Vindobona) v mierke TT od firmy Kres Modelle - Digitalizácia

Digitalizácia LOKO | Daniel Martanovič, 01. 09. 2008 (11012 zhliadnutí)
Konečne sme sa TT-čkari dočkali. Konečne a aj vďaka kapitalizmu sa kvalita TT modelov zvýšila na úroveň západniarskych veľkostí N a HO.

Aj keď TT bolo vymyslené v Anglicku, ale ujalo sa vďaka RVPH v NDR. Čím ale ČSSR trpelo, lebo napríklad Merkur musel zrušiť výrobu svojej NULY. Podľa RVHP nebolo ČSSR zaradené ako modelovací štát ale zbrojársky. Toľko z histórie.

Takže, máme to tu a ako na digitál? Nie je to až také jednoduché ako sa zdá...
Lebo na prvý pohľad je to, ako by povedal klasik, JEDNODUCHÉ. Stačí do konektoru NEM zastrčiť dekodér a je to. Hmmm... Áno, myslel som si. Prečo?

Ale najskôr niečo o modeli

Keď som otvoril balíček bol som natešený, až do chvíle keď ma priateľ upozornil, že v takejto konfigurácii súprava nikdy nejazdila :( že si musím dokúpiť ešte jeden až dva vložené vozy, hmmm ?!.

V krabici sú dve "motorické jednotky" bez motora a dva vložené vozy. Jeden s motorom.

Toto na mňa vykuklo. Veľmi pekné. Veľmi podarené.

Súprava sa "spriaha" cez konektory, ktoré vedú ako základnú elektrinu k motoru (presnejšie ku konektoru NEM) tak aj signál pre osvetlenie vozňov a predné/zadné reflektory. Rozpriahanie je trochu komplikovanejšie, je nutné použiť malý plochý skrutkováčik.

Čo ďalej o modeli povedať? Rýchlosť je modelová, zberanie elektriny je cez predné motorické jednotky, čo je výhoda aj nevýhoda - viď digitalizácia. Výhoda je tá, že zber elektriny je hodne ďaleko od seba a teda je veľmi nepravdepodobné, že príde k zastaveniu súpravy. Nevýhodou je, že zber je len cez tieto predné jednotky. Vložené vozne nemajú zber vôbec a navyše vložený voz s motorom má bandážované kolieska.

Digitalizácia

Tú je teda možné vykonať dvomi spôsobmi:
  1. Normálne - len vložením dekodéra do NEM rozhrania
  2. Poriadne.
Čo to "poriadne" znamená? Ide o to, že:
  1. Motor má na sebe kondenzátory - veľmi skryté a malé.
  2. Zber elektriny je v jednotkách na rovnakej strane. A to je problém ak súprava prechádza cez rozhrania viacerých boostrov (a teda tento problém je nie len pre DCC ale aj pre DC ak sa používa viac transformátorov) - súprava sa zastaví !!!!

Ako otvoriť vozeň? Kapotu mierne tlačiť v smere jazdy. Ktorým smerom? No to sa uvidí, ako mierne budete tlačiť. Ak veľmi silno mierne, môžete tie háčiky odtrhnúť a pôjde to oboma smermi...

Tu je motor s SMD kondenzátormi. Vezmite malé kliešte a jednoducho ich hrubou silou odtrhnite. Ale nie motor !!! len kondenzátory.

Zadný podvozok motorovej jednotky (každej) je potrebné otočiť. Sú dva spôsoby. Jeden je v manuáli k súprave a ten druhý je vo vytiahnutí umelohmotnej závlačky, ktorá drží podvozok. Veľa šťastia.

Tu je horný plošný spoj. T.j. nad podvozkom, ktorý ste otočili je nutné preletovať ten šedý vodič na opačnú voľnú plôšku.

Príjemné jazdenie Vám praje

Váš

DanoM
[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 1] -      + 

Pridať nový komentár

ondro 24.09.2008 10:31:57

dik, tak sa vazne povazim a spisem to. ondro

Reagovať

ondro 14.09.2008 23:26:53

tak sa podarilo

tak, uz to jazdi, svieti, robi velky ramus. co to obsahuje - vo vozni, kde je motor, sa nachadza dekoder zimo mx620n - ten bol klasicky len zastrceny do rozhrania nem 651. jedina finta, co som pouzil, bolo premapovanie funkcie f7 na vystupy f0-vpred a f0-vzad, cim som dosiahol, ze vnutorne osvetlenie vozov sa zapina funkciu f7. (ale da sa premapovat aj ina funkcia. takze to mozno este prehodim na f5.) v celnych vozoch (motorovych "bez motora") som otocil kolieska tak, ako to spravil dano. zasahy tu boli vsak znacne. pouzite su dekodery zimo mx680, ktore su zapojene na ovladanie celneho osvetlenia - bolo nutne prerusit povodne spoje a prepojit ledky s dekoderom mx680. zaroven bola najvacia fuska naletovat na rozhranie susi drotiky zo zvukoveho modulu dietz (prevedenie xs). reprak je od firmy zimo. miesta pod podlahou je habakuk, takze sa ta cela hruza vosla dospodu voza. no, kedze to ma 2 motorove vozy (bez motora), tak je to tam cele dvojmo. dietz/uhlenbrock dodavaju 2 zvuky, tak je kazdy v jednom voze. samozrejme, ze som celne svetla oba razy zapojil naopak, ale ziadna tragedia - opat som premapoval vystupy a usetril som si letovanie. :-) moja polovicka mi chvilu asistovala, aj sa pobavila na opacne zapojenych ledkach. akurat ma poprosila do dodrzovanie nocneho kludu, lebo tie dva zvukove moduly narobia skutocne riadny ramus. este detail - musim dorobit zberace na vlozeny voz, jednak kvoli lepsiemu odberu prudu, ale aj preto, ze kazdy koncovy voz a voz s motorom treba programovat zvlast a hnaci voz ma holt vsetky kolieska bandazovane a neodobera prud. tak ho musim pritom napajat zo susedneho voza. fotky budu, snad sa podari aj taka mala reportaz, co som to vlastne popachal. no, kedze je vindobona moj srdcovy vlak, tak mi zostava zopakovat tu istu proceduru este raz v n-ku s tym, ze musim doplnit do vozov aj osvetlenie, lebo firma kato to nespravila. (len kde vziat tolko miesta :-) zdravi ondro

Reagovať

danom 22.09.2008 09:52:56

re: tak sa podarilo

toto sa velmi pekne cita. vidim, ze ak dokoncim vsetky moje rozrobene projekty, mam dalsi :) danom

Reagovať

ondro 24.09.2008 09:04:52

prispevok

ahoj dano a ostatni. len technicka otazka - ako vyrobit reportaz? napasovat fotky a napisat cosi vo worde nie je problem, ale ako to dostat na web? este som neskusal. poradte a spisem to komplet. dik ondro

Reagovať

gaborm 24.09.2008 09:26:24

clanok

kludne to napis vo worde a posli bud na redakciu, alebo niektoremu z chalanov (dano, jozo, peter). ak chces mat kontrolu nad obrazkami, tak ich rob na max. sirku 580 bodov a tie potom vkladaj do dokumentu. gabor

Reagovať

ondro 04.09.2008 11:27:20

digitalizacia

myslim, ze kondenzatory na motore az takym problemom nie su. minimalne s dekoderom mx620 od fy. zimo to jazdi celkom dobre. co mi trochu vadi, ze vnutorne osvetlenie sa zapina od f0 spolu s celnym osvetlenim, predsa len by to chcelo vymysliet trosku inak, aby sa dali koncove svetla ovladat nezavisle od osvetlenia interieru. ale co uz, prerabat sa mi to zatial nechce. ak sa zadari, skusim este doplnit odber prudu do kazdeho vlozeneho voza (s vynimkou hnacieho), nema niekto tip na zberacie pliesky? no a ako pikosku chcem vyskusat zvuk. material by uz bol, este to zmontovat. ak to vsetko vyjde, dojde aj na nezavisle vypinanie a zapinanie osvetlenia interieru. :-))))) ak sa zadari, poreferujem.

Reagovať

danom 08.09.2008 14:09:11

re: digitalizacia

ahoj ondro, 1/ iste tlmivky su vacsi problem ako kondenzatory. mne to s tran dekoderom tiez jazdilo dobre, ale myslim si ze na kvalitne posudenie emf su kondenzatory kontrakroduktivne. 2/ skor to je v konektoroch medzi voznami, tam uz asi nie je volny pin na zapinanie samostatneho osvetlenia. dal by sa dat do kazdeho vozna funkcny dekoder len na osvetlenie... asi... ano, tesim sa na tvoj clanok o uprave... verim, ze bude coskoro. danom

Reagovať

Pridať nový komentár