Každá mašinka chce byť a zostať užitočná. Aspoň to nás učia poviedky o lokomotíve Tomáš (ktoré mám osobne veľmi rád). Je len otázne, že či skončenie ako prístrešok v lese je byť užitočná mašinka.
V nedeľu 20.9.2009 sme sa vybrali hľadať trosky toho motoráku v lesoch Malých Karpát v okolí Smoleníc.
Pôvodne nás nakopol článok na serveri www.hiking.sk o hľadaní tatranského expresu. Potom prišlo overenie pozície cez GoogleEarth. Čo sa potvrdilo ako dobrá voľba, nakoľko určené GPS súradnice v článku úplne nesedeli (ale nie veľmi veľa). Ale keďže kopce a prevýšenia v okolí Smoleníc sú značné, radi sme ušterili nejakú energiu - pripravenému štastie praje.
V aplikácii GoogleMaps je vidieť vozeň skutočne verne. Až ma zamrazilo, čo všetko veľký brat vidí.
Trasa našeho bádania v mape Malé Karpaty - časť Záruby (Vojenský kartografický ústav). V krátkosti povedané išli priamim peším spôsob aký bol najkratší podľa GPS a GoogleMaps v iPhone . Ako Jožo poznamenal, už som starý. Toto sú na mňa silné technológie, už som konzervatívny použil by som len mapu.
V sobotu večer volám Pavúkovi, či sa pridá. Že nie, lebo že má niečo už dohodnuté. V zápätí mi volá späť, že chalani zo železnica.railnet.sk idú tiež (o ich postupe je článok aj tam ) a vyrážajú o 06:00 vlakom do Trnavy, ďalej autom a na bicykloch. A že sa vrátia skôr ako my (Jožo, Tomáš a Ja) a že ide s nimi. OK, tak sme dve skupiny, hovorím si. To Árpáda skutočne ulovíme.
Tajprv ideme po asfaltke z Jahodníka smerom cez hlavný hrebeň na Plavecký Mikuláš.
Potom to už začína stúpať a ideme len po veľmi ťažko rozoznateľnej cestičke.
Tu nám to šlape ľahko ale tiež veľmi do kopca. Práve volá Pavúk, že kde sme. V zápätí ho počuť aj nie cez telefón.
Záverečné stúpanie, som rád, že sme sa pripravili a vieme kam ideme. Nerád by som toto absolvoval opäť. (keby sme netrafili).
Ahojte. Chalani zo zeleznica.railnet.sk sú ešte tu.
Rušňovodič.
A koniec je kde?
Jožo fotí zo stromu, strechu. Je celý - rozumie sa Jožo.
Odchádzame preč. cestou zbierame černice a počúvame ručiace jelenie. Priznám sa s malou dušičkou. Niektoré sú velmi blízko.
Otázne je "načo" a "ako" sa skelet tohto motorového vlaku sem dostal. Skriňa nie je samonosná, t.j. nemohli na to použiť len tak žeriav. Museli mať na to nejaký podstavec.
Pri pohľade na sieť lesnej železnice v okolí Smoleníc publikovanú na www.rail.sk sa zdá byť možné, že použili práve úzku na dopravu tohto motoráka sem. Táto silná hypotéza môže byť podporená aj súčasnou dĺžkou existujúcej časti vozna, t.j. dĺžka odrezaného Árpáda je približne taká aby sa im zmestil na úzkorozchodný klanicový vozeň.
Ak sa rozhodnete ísť na výlet, prajem Vám pekné počasie.
Váš
DanoM
zdravim. neuvazujete o nejakej zachrane toho torza? je jasne, ze masinka (zial) z toho nebude, ale mozno by sa dalo co si z toho spravit na rendeze napr. bufet. jano
zdravim. neuvazujete o nejakej zachrane toho torza? je jasne, ze masinka (zial) z toho nebude, ale mozno by sa dalo co si z toho spravit na rendeze napr. bufet. jano
uvazujeme :) s prevozom velkych veci uz mame skusenosti z cias pripravy vystavy v bibiane. s chlapcami zo zeleznica.railnet.sk snad platonicke rozpravy niekedy zrealizujeme. jedine co mna osobne trapi je, ze je to torzo az velmi zhrdzavene - ze ci sa nam to nezborti ako keby to bolo z papiera, ked to budeme prevazat.
Tuto tému sleduje už dlhsie, som zvedavý, či sa ho podarí aspon sčasti zachránit.Tu je k nemu písané asi najviac http://www.veterany.eu/?p=3124
Obávam sa, že spodok bočníc je už natoľko rozsypaný, že už len pri zdvihutí sa rozsype... druhá polovica pri jaskyni Driny, je o málo v lepšom stave.
Tak môžem potvrdit že už je v šrote. Ostal po nom iba bordel... Keby tí nenažranci aspon po sebe pozbierali ten bordel, všade po zemi sú kotúče z karbobrúsky a sklo... Hlavne že si rozdelily €vráče...