Railnet

M283.101 digitalizácia a ozvučenie

Digitalizácia LOKO | Gabriel Meszároš, 30. 10. 2010 (7639 zhliadnutí)

Digitalizácia tohto modelu je triviálne jednoduchá, stačí zasunúť dekodér s NEM651 a motoráčik krásne poslúcha. Takto som ho prevádzkoval 2 roky, kým konečne neprišiel čas na menšiu prerábku.

Tento motorový vozeň zostal v Čechách po II. svetovej vojne, ako jeden jediný kus a slúžil ešte chvíľku, približne do 50-tych rokov. Pochádzal z rady VT137 094-110, 164-223 alebo 271-272. Jeho mladší menovec, prototyp M283.1 (neskôr označený ako M286.0) prišiel asi o 10 rokov neskôr.

Poďme k digitalizácii. Požiadavka bola jednoduchá:

  • oddelenie osvetlenia priestoru pre cestujúcich,
  • oddelenie reflektorov,
  • ozvučenie.

Pre digitalizáciu bol ponechaný už inštalovaný MX620N, na ozvučenie bol použitý zvukový modul Uhlenbrock 32100 so zvukom VT137.

Pôvodný reproduktor zvukového modulu je pre tento motoráčik moc veľký, predsa len sme TT. Preto je na obrázku aj menší reproduktor LS8X12 od Zimo. Ale nakoniec nebol použitý ani on, lebo sa zmestil väčší LS10X15 – čo by sme nespravili pre lepší zvuk .
Ako vidieť, mal som k dispozícii aj originál náhradnú dosku plošných spojov (DPS). Žiaľ moja práca na vyletovávaní SMD súčiastok je dosť deštruktívna, chcel som mať radšej zálohu a zabezpečil som si ho. Taktiež som mohol urobiť chybu, ktorá by bola neopraviteľná. Hneď v úvode táto náhradná doska vynikajúco poslúžila na nakreslenie zapojenia DPS motoráčika.

Ako prvé bolo oddelenie osvetlenia interiéru pre cestujúcich. K tomu šli von súčiastky D12, R15, T1, C1, D18 a D19. Anódovú časť LED diód som pripojil k spoločnému + a časť za odpormi do FA2 dekodéra.

Nasledovala tá zábavnejšia časť . MX620N je dekodér, ktorý síce má 6 funkčných výstupov, ale dva sú združené so SuSi a to som tento krát potreboval. Zostávajú mi teda 4 funkčné výstupy a potreboval by som ich 5. Ako z toho von. Sú viac/menej tri možnosti. Použiť iný dekodér, pridať funkčný dekodér alebo si pomôcť ďalšími súčiastkami. Najväčší rozdiel medzi týmito riešeniami je funkcionalita reflektoru. Napríklad pri použití MX630 alebo pridaní funkčného dekodéru, by boli reflektory úplne nezávislé a bolo by možné ich zapnúť samostatne. Keďže som chcel využiť už zabudovaný dekodér, jeho výmena neprichádzala do úvahy. A pri potrebe jedného ďalšieho funkčného výstupu, inštalovať ešte aj funkčný dekodér mi pripadalo ako luxus. Je tiež otázne, či by ho bolo kam umiestniť.
Tak som nakoniec zvolil poslednú, tretiu variantu a reflektory je možné zapnúť iba vtedy ak sú zapnuté aj biele/červené svetlá. Obvodové riešenie som zobral zo stránok Zababov-u. Červené linky na schéme u súčiastok pre reflektor značia, kde bolo potrebné prerušiť obvod na DPS.

Všetko odskúšané, funkčné, ideme na ostro. To SMD hniezdo sa mi vôbec, ale vôbec nepáčilo. Nehovoriac o práci nad ním. Pre finál som si preto najprv pripravil tranzistory . Hneď sa robilo lepšie.

A takto vyzerá komplet upravená DPS.

Idem k tej jednoduchšej časti, osadenie zvukového modulu. Keďže som chcel ovládanie svetiel za sebou (F0-F2), tak ešte úprava nastavenia CV zvukového modulu, kde zapnutie motora bolo presunuté na F3, píšťala na F4 a trúba na F5. Následne priletovanie modulu k SuSi dekodéra a začínam skladať.
Najprv som vložil zvukový modul do podvozku. Naozaj iba mierna úprava okolo zapustenia pre skrutku, inak by zvukový modul mohol drhnúť o zotrvačník.

Pridal som interiér a umiestnil reproduktor. Zapilovanie drážok pre kabeláž, to je z mechanických úprav naozaj všetko.

Založenie karosérie.

Nasleduje osadenie DPS a priletovanie posledných dvoch funkčných výstupov.

Hotovo .

Nasleduje kontrola funkčnosti.

 

Model ešte čaká úplné dokončenie, to jest osadenie madiel a ostatných drobných vecí na karosériu a potom zase nastúpi do služby.
Na záver jedna smutná správa, tento dekodér už nekúpite, nevyrába sa asi pol roka.

[Akt. známka: 0,10 / Počet hlasov: 10] -      + 

Pridať nový komentár

omega 10.11.2010 11:04:22

len dufam

gabo, ze sa pamatas, ze tuto upravu sme uz davnejsie spolu preberali a po jej uspesnom dorieseni som aj ja chcel pouzit tvoje riesenie (s tvojim pracovnym prispenim). touto cestou ti vopred dakujem a model pripravim. vrato

Reagovať

kiski 17.12.2010 08:28:15

dekóder

je pravda, že sa mx620 v rôznych variáciách už nevyrába, a mx621 nie je dostatočnou náhradou (nemá ani susi). ale mx630 je cenovo na tom úplne podobne, a navyše má viacej fce výstupov... takže zrejme sa novým šlágrom tt veľkosti od zima stane mx630...:)

Reagovať

BeBe2 06.10.2014 20:41:51


Dobrý večer.
Chtěl bych se zeptat,co vše zahrnuje přestavba jednotky VT137/VS 145 od Tilligu na M283.Zda stačí pouze změna barvy,označení a popisek nebo je nutno dělat úpravy na podvozcích apod.Děkuji za odpověď.

Reagovať

OMEGA 07.10.2014 21:39:41

Prestavba

Na fotkach nie je prestavba VT 137 na M 283, ale original vyrobok TILLIG, ktorý bol predávaný na TT-víkende v predajni DELTAX vo Všestaroch asi pred 6-7 rokmi ako stavebnica, ktorú si záujemca mohol pod dozorom zástupcu výrobcu aj postaviť a odskúšať. V podstate teda ide o bežný sériový model VT 137 vo farebnom prevedení ČSD bez prípojného riadiaceho vozňa. Teda stačí prestrek skrine a rámu a doplnenie popisov podľa ČSD.
Spomínam si, že pred výrobou tohto modelu sa viedli dosť veľké diskusie o jeho reálnej podobe a nasadení na tratiach ČSD. Dokonca aj ohľadom celočerveného náteru nebola 100%-ná istota, rovnako v rozmiestnení bočných dverí. Ale v tom čase nebolo na ČSD-TT trhu nič podobné a boli sme vďační za každý náznak vozidiel ČSD.

Reagovať

BeBe2 08.10.2014 10:32:52

Děkuji za vysvětlení.

Asi začnu sbírat podklady pro "přestavbu" na fotkách vypadá moc pěkně.Myslím,že situace v oblasti modelu motorových vozů ČSD v TT měřítku tovární produkce je stejná jako před Vámi zmíňovanými 6-7 léty.Já osobně zatím nemám časový prostor k tomu abych se pustil do stavby motorové jednotky od píky.Když pominu(možná oprávněné)chyby a nedostatky skříně barvy a též co se týče provozu u ČSD tak asi situaci nebudu hrotit.Pokud model seženu a rozhodnu se udělat "přestavbu"tak prostě bude nasazen na kolejiště-to se každou volnou chvíli usilovně buduje."OMEGA" je prosím možná diskuze na téma modely mimo Railnet?
Ještě jednou děkuji.

Reagovať

Pridať nový komentár