Railnet

M152 od Bramos-u – digitalizácia s ozvučením

Digitalizácia LOKO | Gabriel Meszároš, 02. 05. 2011 (8802 zhliadnutí)

Veľmi typický motoráčik našich lokálok. Niet preto divu, že ho skoro každý železnično-modelársky fanda má vo svojej zbierke. Existuje vo viacerých amatérskych konštrukciách, ale zatiaľ je (bol?) len jeden sériovo vyrábaný vo veľkosti H0. Ten od Bramos-u.

A práve ten sa mi dostal na stôl s požiadavkou digitalizácie s ozvučením.

Tak začíname základným rozobratím. Paráda, model má NEM652. Bola to predčasná radosť.

Nasleduje podrobnejšia rozborka so stále naliehavejšou Nerudovskou otázkou, „Kam s ním?“. Teda s dekodérom a reproduktorom?

Jeden by povedal, "Však jednoduché". Realita je však iná. Model síce má konektor NEM652, ale vlastne žiaden pripravený priestor pre dekodér. Červená šípka na obrázku ukazuje, kde je kontakt čís. 1 konektoru NEM652 (oranžový vodič). Zatiaľ všetky dekodéry, čo som mal s týmto konektorom, mali káble vedené opačným smerom. V tomto prípade to ale znamená, že by sme mali kabeláž od dekodéru viesť ponad závažie a naspäť okolo motora (keďže nad závažie dekodér neumiestnite). Na to tam skôr nie je priestor, a taktiež zamýšľaný dekodér (Zimo MX646) nemá tak dlhé vodiče. Takže tento konektor ide von a dekodér potom naletujem priamo.

 

Takže kam s ním? Do priestoru medzi zberače. Avšak zavadzajú tam diódy, ktoré sú na obrázky preškrtnuté. Pri bližšej obhliadke pôvodnej DPS zisťujem, že nie sú pri digitálnej prevádzke potrebné, a preto idú von. Nasleduje dióda v obdĺžniku, pre digitál by stačila prepojka a tiež trochu zavadzia. Nakoniec som ju ale nahradil štandardnou BAT46, ktorú som umiestnil medzi tie dve odporové prepojky vľavo od tejto diódy. Paradoxne je moderná BAT46 menšia ako táto SMD dióda .

Modrá šípka ukazuje na prerušenie DPS. Tak v tomto som nevinne, toto som nerobil ja. Neviem, či sa už niekto o niečo pokúšal predo mnou, ale v kombinácii prepojok na zadnej strane DPS je to správne.

Miesto pre dekodér teda už mám, ide sa na reproduktor. Preň vlastne nie je iné miesto ako priestor WC. Priekak je ten, že tam je vedený konektor pre pripojenie vrchného DPS. Takže jeho obe časti musia byť tiež odstránené. Avšak tento konektor má ešte funkciu vymedzenia polohy spodného DPS, toto musím nahradiť. 

Pôvodne mal ísť reproduktor takto pekne naležato, ale to by nebolo kade viesť kábliky. Musel som ho postaviť. Tu sa ukázalo, že je ochlp dlhší než priestor k dispozícii. Jediná cesta viedla cez opilovanie príslušnej strany. On je ten reproduktor trošku kónický a stačilo ho trošku zarovnať. Je to pravá strana reproduktoru na tomto obrázku.

Pôvodný konektor ešte nahradím káblikmi ...

... osadím dekodér a môžem ísť skladať. Jedno milé zistenie, jednoduchým spôsobom je možné oddeliť osvetlenie priestoru pre cestujúcich. Je to už vyvedené na bývalý konektor NEM652 .

Tak tadeto cesta nevedie. Keď zasuniem reproduktor na jeho miesto a chcem založiť DPS, bránia mi v tom kábliky. Nedosadá správne.

Jediná správna cesta je cez DPS, tak ako to bolo v prípade káblikov pre reproduktor. Na prvý krát som sa netrafil do správneho miesta, nad červeným káblikom sú vidieť dve dierky. To sa mi kábliky ešte stále dostávali nad reproduktor.

Takže máme hotovo, už iba zaklapnúť podvozok 

Vykonám ešte kontrolu funkčnosti.

 

 

Všetko funkčné, ako má byť. Model môže nastúpiť do služby, prajem mu veľa modelových kilometrov bez nehody.

 

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 11] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár