Railnet

Víkendovka - Š-706 trojstranný sklápač

Modelovanie | Peter Meszároš, 18. 03. 2013 (8454 zhliadnutí)

Prečo víkendovka? Proste na burze som si kúpil stavebničku, po ktorej som poškuľoval už dávnejšie a rovno som sa do nej doma pustil. Rozhodol som sa nerobiť žiadne úpravy stavebnice, iba ju jednoducho postaviť z krabičky tak, ako je. Zvládol som to skoro za víkend, tak preto víkendovka. Ok, v pondelok som dorábal pár drobností. Dnešný článoček nebude step-by-step postup ako patinovať. Skôr by som rád predstavil jeden zaujímavý model a bude aj nejaký ten patinovací tip.

Dúfam, že sklápač Š-706 nie je nutné nejako extra predstavovať. Na naších cestách je to ešte stále celkom bežné vozidlo. V družstvách je ho stále možné nájsť. Poďme ale na stavebnicu. Stavebnica je vo veľkosti H0 a výrobcom je MM Brno. Diely sú odliate z polyuretánu v celkom dobrej kvalite. Nie je nutné ani veľa začisťovať. Stavba ide celkom hladko, skoro ako keby stačilo do krabičky nahádzať diely, potriasť ňou a vypadne nám hotový model.

S706 01

Po zostavení klasicky nasleduje nástrek základovkou. Čiže zase pekne model rozobrať, nalepiť na špáradlá a môže sa nanášať Surfacer. Dával som tri vrstvy. Prvou len poprášim diely, aby sa niečo zo Surfacera na model chytilo. Nasledovnými dvoma jemnými vrstvami sa potom dopracujem k použiteľnému povrchu pre ďalšiu prácu.

S706 02

Potom stačí vybrať farebnú mutáciu a nastriekať finálnu farbu. V tomto prípade je variant niekoľko. Veľmi populárna je modrá s bielym pruhom. Svojho času mali tieto vozy takto nastriekané v ČSAD. Aj rôzne zelené sú celkom populárne. Ja som sa rozhodol pre klasickú sivú. Aby som mal ako-takú predstavu, sadol som si za strýčka Googla a hľadal fotky. Rád pracujem s konkrétnou predlohou. A fotky som potreboval aj pre následnú patinu. Celkom dobrým zdrojom sú stránky rôznych autobazárov.

Že ani mne sa nezadarí na prvý krát, vidno na ďalšej fotke. Keď som študoval fotky, tak korba bola nastriekaná inou sivou ako kabína. Zdalo sa mi, že je líznutá jemne do zelena. Môj prvý pokus bol až moc zelený. Neostávalo nič iné ako korbu prestriekať znova.

S706 03

Tu je už skoro finálny model. Pár drobností tam nehrá. Jednak vzduchové filtre sú moc čisté a zdajú sa byť úplne nové. Svetlá sa mi tiež ešte nepozdávajú a chýbajú aj stierače. Kolesá by si tiež zaslúžili nejakú tú špinu.

Z patinovacích techník som nepoužil nič extra. Hrdzu si popíšeme o chvíľu. Ostatná “špina” je z veľkej časti tvorená olejmi Abteilung, teda nanášaním rôznych odtieňov suchým štetcom. Na ne som aplikoval pigmenty Mig, zase rôzne odtiene.

S706 04

Hrdzu som tentokrát aplikoval za pomoci kúsku molitanu. Do zatváracej pinzety som si chytil kúsok molitanu a ten som jemne namočil do Tamiye X-9 Hull Red. Takto namočený molitan som ešte najprv vytupoval na papierovú utierku a keď bol už skoro suchý, jemne som ho tupoval na model. Keď farba zaschla, tak som hrdzavé miesta prešiel najprv washom od MIG Productions a následne som ešte použil hrdzavé pigmenty, tiež z produkcie MIG Productions. Je to veľmi podobné ako som popisoval pri sudoch.

S706 06

Kolesá si tiež pýtali nejakú úpravu. Na to poslúžil wash, tentokrát od firmy AK-Interactive a konkrétne AK-015 Dust Effect. Stačilo jemne napustiť hrany diskov kolies a pretrieť gumy. Ináč gumy. Toto je moja nočná mora. Stále som bojoval s tým, že ich musím maskovať pri striekaní. Striekať treba zvlášť disk a zvlášť gumu. Tentokrát som nemaskoval nič. Nastriekal som disk kolesa a gumu som domaľoval štetcom pomocou farieb Vallejo.

Ďalšou novinkou je blato na zásterkách. K tomuto účelu je prípravok od AK-Interactive AK-016 Fresh Mud zmiešaný so sadrou. Nie je to žiadna veda, jednoducho sa malé množstvo sadry zmieša s týmto prípravkom a následne sa tupuje na miesta, kde chceme mať blato.

S706 05

Dlhšie mi vŕtalo v hlave ako sa dopracovať ku kovovému povrchu korby. Nakoniec to bolo celkom jednoduché. Alclad vyrába celú škálu metalických lakov. Tak som základ korby strekol kombináciou ALC-115 Stainless Steel a ALC-120 Gunmetal. Na to nasledoval nástrek laku na vlasy. Naň prišli klasické akryly od Tamiye. Nasledovalo odlupovanie vrchnej farby, presne tak isto ako bolo popísané v článku so sudmi. Keďže v tomto prípade je často celá korba pomaly vo farbe kovu, tak sa netreba veľmi kontrolovať.

Na dokončenie to chce už len pár pigmentov. Zase som použil pigmenty od MIG Productions. Na záver som pridal ešte jeden pigment, ktorý som objavil len nedávno. AK-Interactive má pigment AK-086 Dark Steel, ktorý sa presne na toto hodí ako posledná vrstva. Stačí ho naniesť tyčinkou na čistenie uší a zároveň ho touto tyčinkou jemne preleštiť.

S706 07

No a na záver ešte jedno foto hotového modelu. Po dokončení som si uvedomil jednu zaujímavosť. Nepoužil som vôbec žiaden krycí lak. Teda vôbec som nefixoval farby. Ide o statický model a snáď prežije aj bez vrchného zjednocujúceho laku.

S706 08

Stavba to bola veľmi pohodová a celkom som si ju užil. Len pre ilustráciu, celá stavba komplet aj s patinou zabrala asi 12 hodín čistého času. Čiže žiadne strašné číslo.

[Akt. známka: 0,07 / Počet hlasov: 28] -      + 

Pridať nový komentár

eminem 03.04.2013 16:49:15

NADHERA

toto ma oslovila-úplne SUPER ako reálne.....k dokonalosti chýbajú už len stopy po pneumatikách od toho reálneho blata na ceste-ale to je dozaista ťažký oriešok......EŠTE RAZ - SUPER a teším sa na to na nejakej výstave

Reagovať

Pridať nový komentár