Railnet

Kokava nad Rimavicou 2013 - stretnutie TT modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 31. 05. 2013 (7645 zhliadnutí)

Tento rok bolo stretnutie v Kokave o trošku skôr, aby sa mohli zúčastniť aj tí školopovinní - v júni sú zvyčajne už záverečné písomky. Tento rok nebolo ani tak teplo ako po minulé roky. Ďakujeme za zapnutie klimatizácie v Kokave , aj keď nemusela byť až tak veľmi zapnutá, hore v priesmyku pod Poľanou boli 4 stupne Celzia . Ale poďme späť vláčikovať. Ako bolo? Ako v Kokave...

 

... nevedeli sme to postaviť, potom sme čakali, kým bude prevádzkyschopná žst. Púchov a atď. Ale koniec dobrý, všetko dobré. Odjazdili sme 4 modelové 12-hodinové dni. A opäť, boli náročné - ako v Kokave. Zoro je maximalista vo všetkom, aj v layoute, aj v GVD, aj v nákladnej doprave. Niekedy je menej viac. Ale po poriadku.

Layout


klik na zväčšenie

Layout tvorili:

  1. hlavná trať 1. triedy (dvoj koľajná) z sst. Nové Mesto (1) cez žst. Púchov (2), žst.Chrisov (3), žst.Drnov (4) až do sst. Šumperk (5)
  2. lokálna trať z žst.Púchov (2) do žst. Tomášov (6), žst.Slavošovce (7) do sst. Jurajov Dvor (8).
  3. lokálna trať sa v žst.Tomášov (6) rozbočila do žst.Nitrianske pravno (10)
  4. miestna trať z žst.Drnov (4) cez žst. Kokava nad rimavicou (11), žst.Bocova a úvraťou do žst.Mochov.
  5. vlečkové trate:
    1. v žst.Chrisov
    2. v žst.Drnov cez nákladku dreva do areálu Plynárne Peklo, n.p.

Layout, ako som písal vyššie, bol maximalistický. Jeho nevýhodou podľa môjho názoru bolo málo D3 úsekov, t.j. vyžadoval minimálne 11 ľudí na obsluhu. Nepolemizujem nad tým, či bol alebo nebol pekný, bol. Zaujímavo a zábavne sa po ňom jazdilo.

Nákladná doprava

Bolo to skoro "Ako krtko prišiel k nohaviciam". Zoro napísal obehy pre nákladnú dopravu, zaslal ich PeťoviF. Ten ich prehnal cez výpočtovú techniku, vygenerované lístky s tovarom vystrihol s druhým PeťomM. Nakoniec ich na stretnutí roztriedil podľa vozňov a obehov. Priradil vozové karty. My sme si poukladali na karty svoje vozne. Po záverečnej kontrole sme to niektorí za taktovky PeťaF rozniesli po staniciach. Keď si predstavíte, že išlo reálne o 220 vozňov a 700 lístkov s obehmi tovaru, tak... Ďakujem, že som sa mohol hrať.


Utriedené lístky s obehmi tovaru.


Priradené vozové karty.


Umiestnené vozne a pripravené na distribúciu.

Stavba

Stavba prebiehala v princípe normálne, všetky moduly boli včas na mieste (veľká zmena oproti minulosti). Čiže na nikoho sme nečakali. S čím sme sa ale opäť potýkali, bolo to, že majitelia nedali svoje moduly hneď na nohy. Buď niekam zmizli, alebo robili rôzne diskusné krúžky. Čo malo neblahý dopad na rýchlosť stavby.


Tak kde to postavím?


Posúvanie časti layoutu na miesto určenia. Tu pomáhali skutočne skoro všetci.


Meranie "či sme na 1300mm" je dôležité, aby odstavené vozne neutekali tam, kam nemajú.


Skúška spojenia. Vojenské telefóny rok výroby cca 1960. Mali originálnu tlačítkovú predvoľbu na 10 liniek.


Tu je výrez hotového layoutu. Čo tam na budúce Zoro ešte namačká?

Začiatok

Začiatok bol obtiažny. Mám pocit, že všetky geopatogénne zóny galaxie sa zhmotnili pod telocvičňou, posúďte sami:

  1. Moja VT137 pri skrate Marošovou parou si sama zapla svetlá a po sekundovej pauze sa rozutekala sama vpred. Našťastie vypnutie príslušného bitu v CV29 (analógový režim) pomohlo a problém sa už neukázal.
  2. Niekoľko fredov stratilo naraz adresu. Podivné.
  3. Chrisovi odišiel dekóder tak, že išiel len zvuk, ale netočilo motor.
  4. Prízrakova odbočka opäť nemala banániky a zdierky.
  5. Celkom dosť modulov malo 2-3 nohy, dokonca jeden dvojmodul mal jednu vlastnú .
  6. Púchov nielenže nebol dokoncený včas, ale navyše jedno zhlavie vyhorelo úplne.
  7. Harmi nemal vozové karty na svoje vozne.
  8. Stano zabudol doma 30cm predlžováky na nohy.
  9. Vojenské telefóny nie vždy išli a potom bolo tak 40% komunikácie cez vykrikovanie CRN-CRN, DRN-DRN...
  10. Okrem sobotných návštev sme neboli schopní jazdiť ani najmenší grafikon bez vynechania aspoň niečoho (vlaky, celé časti layoutu).
  11. Aj priechodzí modul Harmimu blbol pri prvom zapojení, po druhom zrazu išiel a bol zapojený rovnako.
  12. Žltému majáčiku sa utrhol držiak motora od toľkého točenia sa.
  13. Našťastie až v nedeľu odišla vyhýbka nadobro na nákladke dreva pred peklom.
  14. Zoro padol s kolesom auta do kanála.
  15. Harmi dostal defekt.
  16. Pokazili sa 3 SPAXy.

Pár fotiek na dokreslenie situácie:

Ale
Tvorba nových rozšírení na nohy. Siemens bol na 1000mm a normálne sa už jazdí na 1300mm. Zabudnuté "nohy", keďže Stanove Nitrianske pravno bolo na konci miestnej trate, neboli problém, ktorý by sa dal označiť za "show stopper".


žst. Púchov - no comment.

Prevádzka

Prevádzka (GVD) bola rozdelená na dve úrovne - plná, čiže sobotná a redukovaná - čiže pre iné dni, kedy sa počítalo, že budú prítomní len tí prihlasení na celé obdobie. Nakoniec sme pre nedeľu zvolili ešte jeden prístup pre ešte menej ľudí, nakoľko bolo ešte menej ľudí ako prihlásených z dôvodu dospávania po sobotnej zábave. Ten nový prístup bol v tom, že sme zrušili vlaky do bočných vetiev, zošitové cestovné poriadky neboli, v princípe sme prešli na nastrihané lístky. A postupne sme zapínali vetvy, ako sa spáči zobúdzali a prichádzali do haly. Vďaka tomu, sme jeden modelový deň ešte odjazdili a tí normálne zobudení, alebo tí čo nešli vôbec spať, sa ešte zahrali.


Prázdny žst. Chrisov pred začiatkom prevádzky.


Prázdny žst. Tomášov pre začiatkom prevádzky, ešte nie sú ani roznesené nákladné vozne s ND.


sst. Nové mesto už pripravené na prevádzku.


Kontrola zjazdnosti žst. Púchov. Po skúškach sme zistili, že majiteľ cielene zabudol napájať jazyky výhybiek - že prítlak to spraví. Nespravil. Išlo sa opäť ďalej letovať. Čo viedlo k zničeniu jedného SPAXu.


Žst. Tomášov pripravený aj s ND, s mladým Harmim sme si aspoň zaposunovali.


Už. Konečne. Mn odchádza z Bocova smerom na Mochov.


Druhý Mn čaký pred odbočkou do Bocova.


Mn z Bocova vchádza do Mochova. Krásny pohľad cez borovicový Mochovský háj.


Prevádzka v žst. Tomášov. Aj pri redukovanom GVD bolo husto.


Mn prechádza po dvojkoľajke hlavnej trati do žst. Chrisov.


Mn z Chrisova smer Drnov na "Telgártskom" moste.


žst. Drnov. Krásne homemade štíhle výhybky, teraz neviem či 6 alebo 8 stupňov.


Osobný vlak pri vchode do žst. Tomášov prechádza okolo vlečky nákladky dreva Lesy SSR.


Ďaľší Mn pred žst. Chrisov z iného úhla.


Posun v žst. Bocovo bol zážitkom pre každého hrajkoša.


Posun na vlečke Lesy SSR.


Zasekaný (zaplnený) žst. Tomášov pri plnom GVD. Bolo to očakávané a zaujímavé sledovať ako si Tibor s problémom poradil.


Zaplnený žst. Tomášov z iného uhla. V diaľke už čaká na vchode motorový Os.


Idylka v Bocove.


Spokojný mladý rušňovodič na šomlíku.


Spokojný "mladý" rušňovodič bez šomlíku.

Čo bolo možné ešte vidieť

Ďalej Vám prinášam pár fotografií častí layoutu, ktoré ma zaujali. Keď sa nad tým zamyslím, tak väčšina nových prírastkov je papierových a veľmi pekných.


Stavba zastávky z tvrdého papiera.


Natretý Harmiho vynález univerzálneho šturcu - v predchádzajúcom článku je v surovom stave.


Domček váhy v Mochove - z papiera.


Papierové priepuste a nástupište zástavky.


Papierová stanica žst. Slavošovce, kde reálne je papiereň. A prečo je stanica papierová? Prechodové čelá sú z parkety (lisovaný pepier), vrchná doska je zo sololitu a lepenky, stavby sú z papiera. Len koľajnice sú kovové.


Model výtopne v žst. Slavošovce.


Staré železo v žst. Chrisov - už nie z papiera.


Návestný modul žst. Chrisov ma zaujal peknou krajinou.


Vlečka Peklo zo zadnej strany. Noch stromy zďaleka nevyzerajú tak zle, inak sú to kefy na fľaše.


Návestný modul žst. Chrisov druhého zhlavia. Strecha skladiska je doska Auhagen.


Zoro už začal štrkovať žst. Kokava nad Rimavicou. A kompletne opravil koľaje - zalepil a krásne ukončil hrany modulu na Cu pražcoch - už to nie je patlo, patlo. Paráda. Tešim sa na celú takto dokončenú stanicu.


Hlbiňák v mierke HO sa dá použiť aj na iné účely ako voziť modelový náklad.


Rišo.

Dovidenia


Spoločné foto. Chýbajú ešte vtedy prítomný Tomáš, Gabo, PeťoF a Ďuri. Okrem nich na fotke ešte chýbajú Domino, Maťo a Rišo s dcérou Paťou.

Na záver ešte dopad zapnutej klimatizácie v oblasti Kokava nad Rimavicou. Keď niečo Zoro robí, robí to skutočne poriadne.


Po búrke s krúpami a 4 stupne Celzia, to bola zaujímava kĺzačka.

Kokava 2013 skončila, nech žije Bernolákovo 2013.

Váš

DanoM

[Akt. známka: 0,40 / Počet hlasov: 15] -      + 

K tomuto článku nebol doposiaľ priradený žiadny komentár!

Pridať nový komentár