Railnet

Stavba M286 z leptu - finále

Modelovanie | Marian Sopfrits, 02. 09. 2013 (25329 zhliadnutí)

Od zverejnenia posledného článku ubehol už dáky čas. Pôvodne táto posledná časť reportáže zo stavby mala pojednávať o dokončovaní modelu. Medzičasom však som ešte urobil dáke úpravy na stavebnici a prepracoval pojazd. Preto v úvode stručne zhrniem odlišnosti oproti už publikovaným skutočnostiam a potom popíšem avizovaný postup pri dokončovaní modelu. Samotná stavebnica sa skladá z dvoch leptov MS 0.3, po jednom lepte alpaka 0.16 a 0.2, odliatku strechy a odliatkov masiek podvozkov.

Opäť som trochu upravil spôsob uchytenia podvozku. Dôvodom bola skutočnosť, že model bude vybavený spriahadlami. Uchytenie som ponechal na predných priečkach, avšak zo stredu som ho posunul vľavo (pri pohľade do vnútra karosérie). Úchyty s prispájkovanými maticami sú k priečkam prilepené sekundovým lepidlom. Polohu určí zahĺbenie na priečkach. Tieto úchyty som lepil až po kompletnom osadení kabín (zasklenie, madlá, stierače, kľučky).

K najradikálnejšej úprave došlo v konštrukcii pojazdu a to hlavne z dôvodu zvýšenia prejazdnosti menšími oblúkmi. Zostala zachovaná koncepcia jedného hnaného podvozku z V100. Pôvodný vlečný podvozok z V100 bol nahradený leptom. Uloženie podvozku je posunuté smerom k prednému dvojkoliu, vďaka čomu sa zvýšil výkyv voľnobežného podvozku. Rám podvozku sa skladá z dvoch častí mosadz 2mm a mosadz 1mm, ktoré sú navzájom zoskrutkované a zlepené, alebo zospájkované. Otvory pre zoskrutkovanie, uchytenie motoru a voľnobežného podvozku sú predvŕtané. Rám má otvor rozmeru 14x41 mm pre umiestnenie dekodéru a otvor 15,5x11,2 mm v mieste batériovej skrine pre umiestnenie reproduktoru.

Konštrukciu voľnobežného podvozku vidno na priložených obrázkoch. Podvozok je potrebne naohýbať, na spodnú časť naletovať maticu M2 a na predleptané miesta nalepiť kuprextit s naletovanými zberačmi a prívodnými vodičmi. Stavebnica je navrhnutá pre dvojkolia priemeru 7,5 mm. Použil som obojstranne izolované dvojkolia. Podvozok je pripevnený k rámu skrutkou M2. Uchytenie je znázornené na priloženej schéme. Masky sú prichytené na samostatnom „U“ profile, ktorý je priskrutkovaný k podvozku. Po skompletovaní podvozku som prispájkoval šachtu pre spriahlo.

Hnaný podvozok

Lept obsahuje „U“ profil na uchytenie masiek aj pre hnaný podvozok, navrhujem využiť pre prípad, ak bude model prevádzkovaný aj na menších polomeroch. Takto možno v priebehu pár sekúnd odstrojiť podvozky od masiek, čím model dokáže spoľahlivo prejsť aj protichodný oblúk r 310 mm. V prípade, ak sa predpokladá prevádzka bez masiek, odporúčam karosériu v mieste podvozkov zvnútra izolovať nevodivým lakom, alebo napr. vlepením nejakej pásky. Vlepenú maticu som zbrúsil na cca 2,2 mm a hlavu skrutky na cca 1mm. Ak nie je predpokladaná prevádzka na polomeroch pod 400 mm je možné masky nalepiť priamo na podvozok. Prvé štyri fotky podvozok s demontovateľnými maskami posledná podvozok s nalepenými maskami.

Sekundovým lepidlom je opäť prilepená šachta pre spriahlo. Použil som spriahla „TT Kupplung V200 DR“ katalógové číslo 08845. Inšpiráciu som čerpal z http://vytopna.hekttor.biz/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2009050005. Takéto riešenie mi umožnilo osadiť model funkčným spriahlom bez nutnosti zásahu do čiel modelu. Dokonca možno aj spriahla operatívne demontovať, pokiaľ bude model jazdiť sólo. Pre zvýšenie prejazdnosti odporúčam čo najviac zbrúsiť schodíky z vnútornej strany

a upraviť masky podvozkov nasledovne: Voľnobežný podvozok – odbrúsiť hornú polovicu ložiskového domčeka na prednej náprave a skrátiť masky. Hnaný podvozok – úplne odstrániť valce a skrátiť masky. Na prvý pohľad sa zdá, že sú to drastické úpravy, ale na modeli postavenom na koľajniciach ich takmer nevidno.

Motor je k rámu priskrutkovaný pomocou dvoch skrutiek M2 a úchytu, ktorý je súčasťou leptu vlečného podvozku.

Interiér je riešený ako leptaná podlaha z mosadze 0,3 mm so zaleptanými pozíciami pre osadenie jednotlivých sedačiek a sedačkami – 3D výtlačok. Po nastriekaní podlahy a jednotlivých sedačiek som tieto nalepil sekundovým lepidlom na podlahu a celý tento komplet nalepil na povrchovo upravený rám. Podlaha tak vytvorila dno otvorov pre dekodér a reproduktor. Doska s osadenými vzduchojemami uzatvorí otvory pre dekodér a reproduktor z druhej strany.

Pôvodne som plánoval použiť nejaké továrenské nárazníky, ale nenašiel som vyhovujúce, tak som riešil variantu leptaných. Ako som ich urobil na mojom modeli, je na priloženom náčrte

Po povrchovej úprave som osadil model detailami, kľučky, stierače, madlá, svetlvody. Na zasklenie som použil 0,25mm lexan. Z kartónu 0,3mm urobil kabínu strojvodcu, čím som zabránil presvitaniu čelného osvetlenia do priestoru kabín. Madlá sú z gitarovej oceľovej struny 0,01‘. Následne som osadil plošné spoje čelného osvetlenia.

Model je digitalizovaný dekodérom „Digitrax DN 135“. Aby bolo možné pri demontáži oddeliť karosériu od pojazdu bez použitia pájkovačky, prepojenie karosérie a pojazdu som riešil štvorpinovým konektorom. Prepojovacie káble sú z karosérie vyvedené okolo stredných schodíkov.

Potom už stačilo len priskrutkovať modul s nádržami a pomocou dvoch skrutiek priskrutkovať karosériu k pojazdu. Pomocou skrutiek, ktoré spájajú karosériu a podvozok, na čelách pojazduprichytené aj krycie plechy.

A pred záverečnými fotkami hotového modelu ešte obrázok jednotlivých dielov verzus hotový model.

Hotový model.

Súvisiace články:
Stavba M286 z leptu, časť III. (29.01.2013)
Stavba M286 z leptu, časť II. (07.12.2012)
Stavba M286 z leptu (05.08.2012)
[Akt. známka: 0,37 / Počet hlasov: 19] -      + 

Pridať nový komentár

igi 02.09.2013 23:30:32

Veľmi, veľmi potešujúca správa. :-)

Reagovať

Pavúk 03.09.2013 21:14:37

Super, už sa teším, keď sa aj ja pustím do stavebnice. Už iba pár vecí musíš doplniť: objednávacie číslo stavebnice, cenu stavebnice a kedy urobíš vozne :-)

Reagovať

marian 03.09.2013 21:28:04

Re: Pavuk

posielam Ti na mail

Reagovať

MrMysak71 03.09.2013 23:26:42

Stavebnice je super. Bude možno ji někde sehnat?

Reagovať

marian 04.09.2013 08:33:28

Re:

Ano ,
posielam ponuku na Vas mail

Reagovať

Tomas_C. 04.09.2013 21:16:07

Nádherná komlexní práce kluci...smekám a objednávám...předem děkuji za poslanou nabídku,
Za ModulyBrno Tomáš Cádrik.

Reagovať

marian 04.09.2013 21:43:18

Re: tomas_c

napiste mi prosim na mail

Reagovať

Milan 05.09.2013 13:40:33

Zdravím,chci se zeptat,jak a za jakou cenu je možno lept získat a zda-li se dá koupit po částech.Např.bez mosazného rámu a pod.Milan

Reagovať

Majkl 26.09.2013 23:10:08

M 286

Dobrý večer,
nádherná práce i stavebnice velice pěkné a promyšlené.Chci se zeptat kde se dá tahle stavebnice objednat?
Díky za info a zdravím
Majkl

Reagovať

Jarda 29.09.2013 14:27:57

Smekám klobouk

Jak jsem psal na mojett.cz, velmi nádherná práce. Je možné zaslat na e-mail cenu této leptané stavebničky? Jarda TT

Reagovať

Martin 09.10.2013 17:10:58

Dobý den.Velice se Vám mode povedl.Klobouk dolu !Chci se optat,zda bude možno objednat stavebnici leptu.

Reagovať

marian 09.10.2013 20:47:40

Re:

Ano, ponuku som Vam poslal na mail

Reagovať

TomikV 15.10.2013 00:45:17

M286

Zdravím,
super dílko, nedávno jsem narazil na Váš lept na webu u Vojty a již tam jsem se do něj zaláskoval a musím říct, že finále je dost dobré. A tak jako již spouta lidí předemnou se chci optat, jak by to vypadalo s leptem a jeho koupí. Je možno, či ne.
Díky a hodně zdaru

Reagovať

mirec01 26.11.2013 19:24:34

M 286

Krásny model 286. Takto si pamätám M 286 keď u nás chodili. Je možné zaslať na e-mail cenu tejto peknej leptanej stavebnice? mirec01 ĎAKUJEM

Reagovať

PaMi 01.12.2013 13:15:19

Moc pěkné

Dobrý den,

měl bych zájem o koupi této leptané stavebnice. Mohl byste mi prosim poslat podmínky a možnosti koupě? Děkuji.

Reagovať

jozefinaford 15.03.2014 20:00:20

pekny kusok

naozaj krasna praca,je ten model na predaj?alebo mi viete taky akej cene dakujemrobit a vvy

Reagovať

vober 13.01.2015 13:39:21

skromný dotaz

...jelikož se setkávám se stavbou podvozku na základě V 100 tak mám skroný dotaz. Neznám model V 100, je proto možné použít model BTTB nabo jen TILIG? Děkuji za odpověď.

Reagovať

OMEGA 04.02.2015 10:42:27

Re: skromný dotaz

Na stavbu možno použiť iba nové prevedenie podvozkov TILLIG (všetky 4 nápravy poháňané).
Pôvodné prevedenie BTTB malo vnútorné nápravy podvozkov pevne v ráme lokomotívy. Tie dve nápravy boli poháňané. Vonkajšie nápravy boli súčasťou podvozku, slúžili iba na zberanie prúdu z koľajníc a neboli poháňané.

VV

Reagovať

Pridať nový komentár