Railnet

Bernolákovo 2013 - stretnutie TT modulákov

Čo bolo | Daniel Martanovič, 06. 10. 2013 (6744 zhliadnutí)

Po prvom či nultom ročníku Bernolákova 2012 sme boli už nažhavení na ďalšie pokračovanie. Miestnosť v Bernolákove svojou dobrou polohou od Bratislavy a diaľnice, dobrou podlahou a akustikou, blízkym ubytovaním (5m) a neposlednom rade aj dobrou reštauráciou, kde sme sa mohli dobre najesť, je ideálnym miestom na menšie stretnutie.

Zámerom bolo poriadne si zajazdiť na odskúšaných moduloch, ktoré by sme vedeli rýchlo postaviť. Nikto nechcel riešiť chýbajúce nohy, nekompatibilné elektrické rozvody rôzneho druhu. Odjazdili sme 3,5 modelového dňa. Dokonca sme vo štvrtok večer mali všetko hotové. Ďakujem všetkým zúčastneným za vzájomnú spolupatričnosť a zodpovednosť.

Ďakujem Zorovi za Nákladnú dopravu, PFA za prehrčanie ND cez počítačovú techniku a večerné roztriedenie kartičiek. Ďakujem Harmimu za 50 verzií layoutu a Vraťovi za 6 verzií GVD. Bocovi opäť za vedenie stavby. Verím, že tentokrát to bolo ľahšie a radostnejšie ako po minulé stretnutia. Jasné, že musím a chcem spomenúť aj Vančovcov z Hôrok za prerobenie svojich modulov s X3 podľa elektrickej normy, tak sme nemali na stretnutí žiadne problémy s elektrickým zapojením modulov.

Layout

Layout bol zaujímavý a oproti minulému roku boli tento rok Martinice na hlavnej trati a Nitrianske Pravno na konci odbočky z Tomášova. Presne napísané, za Pravnom bola ešte troška svojrázna Vraťova pokusná odbočka, ktorá slúžila na odstavovanie súprav vypravovaných z Pravna. Hlavnú trať tvorili skryťáky Nové Mesto a Jurajov Dvor, ktorý sme premenovali na Jurov Dvor. Bolo to kratšie a toľko sa neplietlo s Novým Mestom. Tomášov bol na trati ako odbočná stanica na Nitrianske pravno a Jurajov Dvor. JD bol zároveň aj úvrať s odbočkou Obora pre trať v režime D3 s Bocovom a vlečkou Peklo.


Klik na zväčšenie.

GVD

Grafikon bol 12 hodinový, jazdil sa od 6:00 do 18:00 modelového času v zrýchlení 1:3, neskôr, keď sme si zvykli, aj 1:4. GVD bol tentokrát nejaký svojrázny a bez grafickej predlohy dosť neprehľadný. Obsluha stanice netušila veľakrát, čo jej cez stanicu prefrčí alebo sa má križovať. Rovnaké čísla vlakov tiež zamotali hlavu mnohým ľuďom. Vraťo zámer obhájil tým, že sme odmietli jazdiť podľa zošitákov, ale podľa kartičiek - dispečér priraďuje kartičky vlakov jednotlivým strojvodcom tak, ako prichádzajú. Ten dôvod bol v tom, že zošiťový poriadok je zvyčajne pre strojvodcu nudný, lebo obsahuje tie isté rovnaké vlaky. Toto Vraťo mal tiež vymyslené - krátke zošiťáky a prechádzajúce mašiny z vlaku na vlak (preprahy), ale nejako sme tomu neverili. Tak vzniklo čo vzniklo, aby sa Vraťovi nerozpadli obehy, lebo zase on sa bál, že keď bude málo strojvodcov, že sa nejaký vlak vynechá a bude zle. 

Nakoniec sme sa to naučili, že ako sa má, však sme sa došli zahrať a celkom sa nám to darilo. Na budúce asi určite skúsime Vraťov návrh.


Nové mesto - Jurajov Dvor


Jurajov Dvor - Peklo


Tomášov - Vraťová skúšobná odbočka

Nákladná doprava

Nákladná doprava bola pripravená úplne super - dokonca bola rozdelená aj na levely 1 (úvod so 100 vozňami), 2 (1. doplnenie 50 vozov) ,3 (2. doplnenie 50 vozov).  Čiže celkovo bolo nachystaných 200 vozov. Ale už v polovici prvého modelového dňa sme zistili, že nám úplne stačí prvý level. Použitie všetkých vozov by bolo psycho na trati, možno aj nie, ale vyžadovalo by to sústredenie všetkých obslúh staníc. Vlečky Peklo, Lesy, Kameňolom boli dostatočne zásobené a takisto aj stanice na trati. Nákladnú dopravu spestrilo aj umiestňovanie nákladov do vozňov, napr. v Lesoch sa naložila guľatina a v Bocove sa z toho narezali dosky a odviezli sa preč na ďalšie spracovanie. Zoro naplánoval a využíval až 4 druhy dreva (guľatina, štiepka, dosky a už neviem čo). Imitácie nákladov sa potom museli samozrejme už vzdušnou poštou popresúvať naspäť do dodávacích staníc alebo vlečiek.

Štvrtok (v znamení stavby)

Plánovali sme začať o 17:00, ale nakoniec sme sa dohodli, že lepšie bude sa stretnuť o 16:00 v Bernolákove. Že pokiaľ nájdeme vhodnú dobrú dušu, čo nám spoločenskú miestnosť otvorí a tak podobne, že stratíme čas a teda nakoniec aj o 17:00 začneme stavať. A dobre sme urobili, lebo ešte v poslednom zhone som musel ísť cez Bratislavské podvečerné zápchy do CVČ pre spoločné skrutky a ústredňu - telefóny. Aj keď nakoniec sme káblové telefóny nepoužili. Pre zrýchlenie sme použili Hôrkarske DECT telefóny, čím sme ušetrili ťahanie ďalšej kabeláže na klasické telefóny. Obsluhy staníc síce hundrali, že to dlho vytáča, ale dalo sa s tým fungovať.

Stavba layoutu prebiehala tentokrát veľmi dobre a rýchlo, vlastne keď sa to tak zoberie, tak to malo byť takto stále. Vždy by mal mať každý prihlásené len tie moduly, ktoré sú odskúšané, spĺňajú normy a toľko, koľko je schopný postaviť na nohy "sám". Potom sa dajú jednoducho a rýchlo pospájať do potrebného layoutu. Samozrejme úplne základný predpoklad je mať partu ľudí, ktorým sa to chce robiť. Tieto predpoklady boli tentokrát splnené a dokonca aj Hôrkari (ako som písal vyššie) mali na svojich moduloch, už poprehadzované banánikozdierky podľa normy.

Jediné, čo nás trochu brzdilo, bolo spôsobené tým, že sme sa zasa trochu rozmožili s modulmi a  na stretnuti nám nestačili miestne erárne skrutky a matice. Museli sme vytiahnuť zo súkromných zásob. Je jasné, čo treba dokúpiť okrem RJ12 zástrčiek (ulomené nosíky na kábloch) - aj skrutky, podložky a matice. Určite aj nejakú poriadnu krabicu (ako máme na Loconet zástrčky) na ne zaobstarať, nielen papierovú + nejaké 2-3 vidličáky a kľúče 13-17 sa zídu voľne pohodené v nej. Kombinovanie materiálu komplikuje stavbu a rozoberanie na konci stretnutia a naháňanie "šroubikov".


Harmi v akcii stavania modulov. Vpravo je v krabiciach ešte Pravno. Už sú tu aj Zorove moduly. V zadu je Tomášov.


O 30 minút je Tomášov skoro na svojom mieste.


Roman z Mníchova dorazil včas.


Rezký krok. Teší sa na stretnutie .


Zapájanie pokusného Vraťovho kútiku.


Už len Loconet a sme hotoví.


22:20. Test layoutu. Sme hotoví. Neuveriteľné.


Kontrola priechodzieho modulu na vypínanie susediacich modulov pri odklopení (aby vlak zastal dostatočne ďaleko od odklopného mosta). Ak sa koľaje na stykoch modulov dotýkajú, čo by sa nemali, vypínanie nefunguje a je potrebné rozpínať moduly ďalej. A keď sa to tohto zamontuje ešte aj rozhranie boosterov, hneď je z toho alchýmia....
 


Panoramatický záber na modulisko. Koniec na dnes, ideme domov spať.


PFA vo štvrtok večer rozložil kartičky s ND. Spolu bude 200 vozov nachystaných pre zábavu.

 

Piatok (neuveriteľné - jazdíme aj GVD)

Ráno sme začali zháňať nákladné vozy a rozkladať na ich na pripravené kartičky, ktoré nám vo štvrtok večer PFA pripravil. Gabo zatiaľ zapisoval príslušné HDV a kontroloval DCC adresy, priraďoval FREDy. Vraťo mal za úlohu pripraviť východzie postavanie HDV a osobnej dopravy, pokiaľ sme rozniesli nákladné vozy do príslušných staníc.

Neuveriteľné - pred obedom spúšťame GVD v 1:3 zrýchlení spolu s nákladnou dopravou so 100 vozňami v layoute.

...


V piatok ráno priradíme vozy ku kartám. Zo školskej jedálni si požičiavame 2 tácky a poďho roznášať do staníc.


Zábava pred obedom začína. Opäť neuveriteľné. Všetkých nás to nabilo entuziazmom v jazdenie, že nasledujúce 3 dni nič iné nerobíme.


Spokojný. Ulovil som si Mn.


Medzinárodný rýchlik vchádza do Tomášova a bude čakať na preprah.


Tomášov sa pomaly plní. Bude ešte aj hustejšie.


Odchod Os z sst. Jurajov Dvor smer Martinice, Tomášov, Nové mesto.


Zastávka Podlužany.


"Haló tady Martinice, přijmite osobní vlak číslo... " mladý Martínek je už profesionál....


... a tatko bol už len posunovacia čata.


Os za Tomášovom na zastávke kameňolom.


Harmiho modul "Mestovo" sa ešte len stavia. Téma bude trať prechádzajúca prímestskou zástavbou. Po oboch stranách budú domy a možno aj paneláky.


Vyliata rieka Harminka, ešte neustúpila.


Os na zastávke nákladke dreva lesného podniku Lesy SSR.


sst. Nové mesto.


Podvečer v druhom modelovom dni si službu v Tomášove skúsil aj Boco. Súčasťou výkonu bola aj obsluha vlečky kameňolomu.


Vlečkový vlak so zálohou z Tomášova pri posune.


V druhom modelovom dni bol šéf sst. Nové mesto aj Vraťo.


Osobný vlak zložený s Martinových vozňov Baj bol prekrásny.


Zákutie pri výhybke vlečky Lesy SSR.


Obsluha Nitrianskeho pravna pri odovzdávaní kartičiek s nákladnou dopravou.

Sobota (slniečko, jazdnie, pohodička)


V sobotu pokračoval druhý modelový deň a Boco sa nie vždy usmieval - bola aj táto vzácna chvíľa. Vraťov GVD mal niekoľko hlavolamov v sebe (čo mám rád).


Ja som si užíval Martinove Bajky a neskôr Mn v Bocove na D3 do Pekla.


Tepláreň "Peklo". Na konci trate D3 z Jurajovho dvora to bola čerešňička na posunovacej torte.


Bocovo bolo občas preťažované nákladnymi vozmi a to spôsobovalo pri manipulácii rôzne situácie, s ktorými sa Mn vlak musel vysporiadať.


Hôrkarske moduly pred Bocovom.


Obsluha sst. Jurajov Dvor bola zaneprázdnená radením Mn do dvoch smerov.


žst. Martinice a Martinovia. Ešte ich budem musieť vyškoliť, aby sa ako herci pred foťákom tak veľmi neusmievali.
Aj keď táto malá stanička bola v strede layoutu, nebola brzdou prevádzky. S Martinkom sa dalo vždy profesionálne dohodnúť na preberení vlakov.


Papierové stavby začínajú nadobúdať finálnu podobu. V detaile je to skoro na nerozoznanie od skutočnosti.


Úchvatné. Ten vlnitý plech je ako skutočný.


Vysoké budovy sú krásne, len pri preprave modulov zavadzajú.


Sklad tekutých hnojív. Všetky budovy sú vlastnoručná Martinova výroba. Väčšinou papier, rôzne kartóny a plastové rúry (tie nádrže).


I. Epocha. Mašinka kompletne zo "šuplíku". Len motor Martin kupoval.


Os na moste medzi Martinicami a Tomášovom. Opäť vlastnoručná výroba Martina. Most je z leptu


Presne ako na Baťovom kanály. A to Martin tvrdí, že sa tam ešte nebol pozrieť.


Priechodzí modul, skôr otvárací most. Súčasť našich modulísk už druhý rok, je to niečo, čo nám dlho chýbalo.


Boco v základnej polohe úsmevu. Stanica sa začína plniť.


A takto ho všetci poznáme. Aj keď je zasekaná stanica, tak nie je až tak zle, aby nebola dobrá nálada.


Záloha v Tomášove bola 555.0 alebo táto chutná BR89. Úvodne čistenie koľají bolo pre toto stretnutie asi dokonalé. Toto malé žihadlo ani raz nezaváhalo, že niekde je špina.


Som zaľúbený.


V sobotu pomáhali aj školopovinní, ktorých inak mamy nepustili - musia sa učiť .


Harmiho UNIžolík s návestnou šachtou podľa FREMO.


Na povodeň prišli aj hasiči pozrieť. Môj mladý rozniesol naše autíčka skutočne všade, ani neviem či som ich všetky našiel pri balení.


Tretí modelový deň bol v Novom Meste Zoro.


Po obede a večeri sme sa ťažšie schádzali. Ale oproti minulému roku to bolo výrazne lepšie. Zodpovednosť osadenstva bola na slušnej úrovni.

Nedeľa (nechce sa mi domov)

...


Dobré ráno.


Stavba sídliska pokračuje v plnom prúde. Tu som našiel ďalšie naše autíčka .


Môj mladý má fantáziu - nehoda. Cúvajúca IFA spadla na cestu a spôsobila nehodu.


Ako v III. epoche. Delegácia z ústredného výboru na Volgách čaká na prejazd vlaku.


Ranný Mn na vchode do Tomášova z Martiníc....


... a súčasne vchádzajúci Mn z Pravna.


Historický Os odchádza z Tomášova.


A tu sme skoro všetci. Ďakujem, bolo krásne.

Video


Janova HD kamera na plošiňáku (strih Boco).


Danov iPhone 4S v ruke.

Záver

Ďakujem všetkým za stretnutie, ďakujem za zodpovednosť jeden voči druhému. Ďakujem za vzájomnú spoluprácu, za ochotu Jana Vanča so synom prekáblovať Hôrkarske moduly. Ďakujem za disciplínu a prijateľnú úroveň diskusných krúžkov.

Bolo krásne, rýchle a teda krátke. Teším sa na budúce.

Váš

DanoM


Do článku prispeli:

  • Harmi (foto)
  • Boco (text, foto, úprava videa)
  • Vančo (video)
  • DanoM (text, foto, video, úprava foto, úprava videa, úprava článku)

Kde o stretnutí ešte písali:

 

 

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasov: 10] -      + 

Pridať nový komentár

Jezko 13.10.2013 20:02:03

Stretnutie v Bernolakove

Chlapi, vyzera to tak, ze ste si riadne zasantili. Mna zlozil zlcnik, tak som bol pocas celeho stretnutia v nemocnici. To bol asi trest za to, ze som sa na Bernolakovo strasne tesil.

Reagovať

Pridať nový komentár