Na lyžovačke sa dá čas stráviť rôznorodo a v jeden zatiahnutý deň som sa vychytil z Loferu pozrieť okolité železnice. Tentoraz už aj s krátkou prípravou, na googlemaps som si našiel väčšiu stanicu Saalfelden, dokonca by mala byť s točňou a neďaleko od nej mestečko Zell am See s úzkorozchodnou traťou. Točňa v Saalfelden naozaj ešte existuje, nestalo sa mi to, čo Danovi tu a v oboch staniciach bolo vidieť aj zopár múzejných kusov. No a do tretice som videl aj koľajnice na veľmi strmej skale na zaujímavom technickom diele.
Na miestne pomery je to celkom veľká stanica, layout stanice je vidieť na linku.
Južným zhlavím je možné dostať sa k rotunde pre šesť lokomotív a na sedem či osem odstavných koľají. Točňa je už zjavne nefunkčná a nafotil som aj to, čo zostalo z pohonu.
V stanici chvíľu posunovala elektrika 1163 010-0, na druhej strane v blízkosti odbočky k točni bola odstavená iná elektrika 1063 041-6. Na odstavných koľajach bolo niekoľko nákladných vlakov.
Severné zhlavie je v oblúku a niekoľko rozlične dlhých odstavných koľají do neho nie je zaústených a končia šturcami. Asi by už polomer zákrut do trate v oblúku bol nedostatočný. Okrem už spomínaných nákladných vlakov je tu odstavený aj jeden starý osobný vagón s pásovým náhonom na dynamo.
Trať popri tomto mestečku neštandardne kopíruje výklenok pevniny do jazera Zeller See, vlastne je to akýsi minipoloostrov a trať tu ide po brehu. V dolnej časti tohto výklenku je miestna železničná stanica na normálnej dvojkoľajke, ale dve najzápadnejšie koľaje sú úzkorozchodné. Je tu začiatok 50km dlhej lokálky Pinzgau s rozchodom 760mm, avšak úzkorozchodné depo so zastávkou je asi až o kilometer ďalej, pri južnom okraji jazera.
A tam je možné vidieť celkom zaujímavú úzkorozchodnú výbavu. Od rozličných lokomotív, cez novšie i staršie nákladné i osobné vagóny, sypač štrku, traťový žeriav, obrysnicu až po snežný pluh v pohotovosti (s pripojenou lokomotívou na nabíjacom kábli). Boli tu aj nízke plošinové vagóny na prepravu lokomotív či iných vagónov oboch rozchodov.
Samozrejmosťou boli aj prispôsobené rampy pre vjazd na tieto plošiňáky. Dokonca aj nákladná rampa od cesty mala dve výšky (na nižšej úrovni je vidieť dve zamrznuté mandarínky, na vyššej vzadu sa nachádza žltá značka zastávky autobusu H).
Železničné priecestie v blízkosti depa prechádza cez dve úzkorozchodné a dve normálne koľaje, je tu zároveň aj zastávka.
No a ešte zopár detailov okolo splietok a dvojrozchodných výhybiek, zásob dvojkolí a ukážka odstavených vagónov oboch rozchodov na jednej koľaji pri sebe.
Po ceste do Loferu je možné vidieť ešte jeden zaujímavý, trošku s koľajami súvisiaci objekt. Je ním takmer päťdesiatročná vodná elektráreň Diessbach, ktorá je poháňaná vodou prichádzajúcou z výšky vyše 700 metrov zo strmej skaly nad cestou. Presnejšie z vodnej nádrže, ktorá sa za skalou nachádza. Len dúfam, že rakúski inženýri nikde neudělali chybu a tlak vody na strmú a vysokú skalu je dostatočne ošetrený, veď nádrž je pomerne ďaleko od výtokového miesta.
No a už spomenuté koľajnice sú tam vedené medzi prívodnými rúrami. Pomocou nich chodí hore (i dole) kontrolná kabínka na pravidelné týždenné prehliadky stavu potrubia. Výhľad z vozíku Michael1 musí byť síce skvelý, ale kontrolórom tohto potrubia by som asi nechcel byť.
Ahoj, ked som bol pred 3 rokmi v Zell am See a isiel som na "prechadzku" tak nebolo nic vidiet, lebo bolo na kolajach 1m snehu a bola odstavena premavka. Bali sme sa s manzelkou, ci vobec kalamita polavi a budeme sa vobec vediet dopravit s detvakmi domov. A tento rok bez snehu, parada. Dakujem za fotky, konecne vidim aj co bolo pod bielou pokryvkou.
DanoM
Vdaka tomu, ze kraj Salzburg a Salzburger Lokalbahn sa chytili tejto uzkej, mozeme dodnes zeleznicku obdivovat.
OBB sa zbavili vsetkych "uzkych", nad Pinzgaubahn dlho visel otaznik. Jedneho dna prisla povoden (rok si presne nepamatam) a trat od Mittersillu po Krimml bola nezjazdna.
SLB prevzala funkcnu polovicu trate a tu podmytu cast vybudovala prakticky nanovo.
Na tejto trati som zazil este pod spravou OBB nakladne vlaky, potom zrusenie nakladnej dopravy, stav po povodni, akurat obnovenu prevadzku pod znackou SLB som este nevyskusal.
Neviem, ci sa nakladna doprava este drzi, firma Senoplast, myslim, lokalku stale vyuziva.
Tip pre cyklistov - komu sa nechce tych cca 50km z Zell am See do Krimmlu krutit pedalmi, cyklovagon odvezie tatosa hore dolinou... :-)