Railnet

Postavme si modul - 2. časť (dokončenie)

Moduly | Daniel Martanovič, 06. 05. 2015 (7884 zhliadnutí)

Druhá časť mini seriálu o stavbe modulu. Táto časť sa zaoberá už "len" dokončením krajiny na hotovom a na stretnutí odskúšanom module. Aj keď na konci článku bude vidieť, že modul je hotový, bude len skoro hotový. Krojinotvorba má výhodu v tom, že je stále čo zlepšovať. Je stále čo odtrhnúť a je stále čo nové zase nalepiť, alebo dolepiť.

Od prvej kapitoly ubehlo 13 mesiacov - ak by si chcel niekto pripomenúť stavbu, tu je link na prvý článok.

Kapitola 7. - Krajina

Ak ste so stavbou prišli až sem, tak máte na 50% hotovo. Po šiestej kapitole máme osadené koľaje a verím, že aj odskúšané v reálnej prevádzke - bez kompromisov. Musí všetko fungovať na 101%. Inak sa to vráti v nie vhodnú dobu a najmä vtedy, keď to nebude nikto čakať. Je zbytočné svojím lajdáctvom kaziť hru sebe a svojím kamarátom.

 
Tvorbu krajiny je dobré začínať nalepením okrasných bočníc - trvalých. Opäť rôzne dočasné, alebo "však to potom urobím", nie je cesta ku kvalitnej práci a skôr vedie opäť k zbytočnému zničeniu často dokonalej práci vo vnútri modulu.


Nasleduje nalepenie nahrubo orezaného polystyrénu. Nie je vhodné používať disperzné lepidlá. Tie nevedia uschnúť medzi polystyrénom. Najvhodnejšie sú lepidlá na polystyrén, alebo mne osvedčené polyuretánové konštrukčné lepidlá. Po zaschnutí polystyrénu nasleduje ďalší krok - ošmirgľovanie nahrubo orezaného polystyrénu rašpľou a brúsnym papierom. Používam na to číslo (tuším) 40 - veľmi hrubozrný.


Keď je krajina zaoblená podľa gusta majiteľa (alebo niektorého miestneho kontrolóra) tak pristupujem k natretiu všetkého hnedou akrylátovou farbou KOHINOOR číslo 0610. Ako som už písal minule, stále si kontrolujem zámer krajiny tým, že skúšam sa kochať v celkovom kontexte - aj s budovami a niektorými stromami.


Keď zaschla farba nasleduje strihanie foliáže (tú kupujem na artol.sk od Model Scene). Najskôr som používal aj flokovačku, ale foliáže mi pripadajú čistejšie čo do práce, lepšie sa mi s nimi riešia hrany modulu. Môj prvý modul - vlečka Lesy SSR - bude musieť ísť opäť do rekonštrukcie, nakoľko ten je flokovaný na sádrovú škrupinu a kraje mám už veľmi rozbité. Foliáž strihám tak, že si najskôr pripravím strih z papiera, ktorý potom prenesiem na foliáž a ostrihám čo potrebujem. Je vhodné pri plánovaní strihania mať premyslené, kde bude aká foliáž, krajina nie je jednoliata. Je rôzne rozbitá čo do farebnosti, prechody sú aj v skutočnosti riešené pomocou kríkov, alebo stromčekov. To používam tiež.


Nastrihané foliáže lepím disperzným lepidlom Pattex Wood (môže byť aj Express). Štetcom netriem hnedý polystyrén, foliáž odspodu postriekam vodou z rozprašovača (na kvety, na žehlenie, ...) a pripevním špendlíkmi podľa obrázka.


Skoro finálna časť aj s nízkou vegetáciou, ktorá je nalepená šeciálne na prechode foliáží.


V tejto etape je dobré sa zastaviť a opäť vyskúšať modul v ostrej prevádzke - či lepidlo niečo nezalepilo čo nemalo. Ako je vidieť nie sú zaštrkované koľaje, nie sú urobené cesty. To riešim skoro ako posledné.


V ďalšom kroku tohto projektu som sa zameral na doriešenie mosta na vysypávanie materiálu. Aby som mohol koľaj dočasného mosta pohodlne vytiahnuť, na konci koľaje, kde je šturc, som použil koľaj 83139. Táto koľaj je označená ako koľaj pre moduly, ale v princípe ide o dokonalú koľaj na riešenie dilatácie.


Polystyrén je dokonalý materiál. Najprv som vydlabal miesta pre pylóny mosta. Na oblasť výsypky som zatiaľ obchádzal. Najskôr som potreboval vedieť ako bude umiestnený most, potom príde na rad šmykľavka .


Na most som si vybral stavebnicu mosta od Auhagenu 13325.


Kontrola umiestnenia mostu. Po natretí bude podľa mňa presne to čo som potreboval.


Druhá kontrola mosta už aj s pylónmi. Ešte nie je vyrezaná výsypka.


Detail pylónu pred finálnym zalepením.


Detail záverečného pylónu. Na fotografii je vidieť aj použitie "dilatačnej" koľaje.


Zalepené pylóny a vyrezaná šmykľavka výsypky. Nad bielym polystyrénom j vidieť trochu vypenené polyuretánové konštrukčné lepidlo.


Šmykľavka napatlaná tmelom Stococryl, ktorú som dostal od Peťa F. Musím napísať, že veľmi dobrý výrobok.


Usušený tmel netretý súborom šmúh - hnedá, čierna, šedá (rôzne stupne).


Detail vjazdového pylónu. Začína byť všetko pripravené na zaštrkovanie koľají.


Ďalšia kontrola mosta. Výsypka mostu musí byť ochránená proti pádu zamestnancov, preto som hľadal vhodnú "karirohož". Našiel som ju v stavebnici 180433 Faller - dobrovoľne sa priznávam, že v H0.


Zaštrkované.


A pripravené pre "zahlinenie".


Ešte detail na dilatačnú koľaj na konci šturcu.


Príprava pred hlinením a zasypávaním uhlia.


Finálne zaštrkovanie štrkom veľkosti Z. Po zakvapkaní lepidlom ten Z-kový štrk zostal ako blato.


Test mosta pred nastriekaním a patinovaním.


Ešte stavebná kontrola ako by to mohlo vyzerať s roštom medzi koľajami. Na skúšku som použil plastové z nejakej stavebnice, ale plast je plast - nakoniec som zvolil ako najlepší materiál drevo.


Kotrola mosta po nastriekaní základnou farbou. Ešte stále test s plastovými roštmi.


Dokončenie "štrkovania" na spodnej nivelite. Také pekné malé originál uhlie som nemal k dispozícii, ale po povinnej návšteve záhradníctva s mojou drahou polovičkou som objavil dekoračné čierne kamienky - skoro ako uhlie.


Pred úplným finalizovaním mosta, test s dreveným roštom. Podobne most dostane patinu z používania vysypávania uhlia a podobne nečistoty. Ale to až nabudúce.

Teším sa na Váš modul na ďalšom stretnutí. Dúfam, že budú lepšie ako tie moje.

Váš

DanoM

[Akt. známka: 0,17 / Počet hlasov: 6] -      + 

Pridať nový komentár

stiro 23.05.2015 15:38:14

Danko, krajsie ako tie tvoje aj tak nebudu... :))) Je to radost pozriet...

Reagovať

Pridať nový komentár